Citat:
Ursprungligen postat av AmandasLekstuga
Angående privatekonomin. Jag funderar på att flytta hemifrån snart då jag blivit vuxen så jag undrar hur räknar man sin budget på sin privatekonomi?
Hur delar man in lönen på en månad så det räcker under en hel månad?
Exempelvis om jag jobbar och får 19000 kr. i lön före skatt per månad, hur räknar av vad som finns efter skatt och hur pengarna ska räcka under en månad och vad allt ska gå till osv?
Om du tjänar 19 000 kr före skatt så kommer du få ut strax under 15 000 kr om man ska tro
www.jobbskatteavdrag.se
För att räkna ut en budget så finns det färdiga mallar att utgå från testa googla på budgetmall eller liknande så får du upp några annars kan du testa fylla i formuläret på
http://www.konsumentverket.se/budgetkalkylen så får du lite koll på vad det kan kosta och ungefär hur din ekonomi kommer se ut, dock ska man inte ta dessa siffror helt på allvar då det kan variera mellan olika personer vad man lägger pengar på och vilka inköp som görs olika månader.
Vill du göra en egen kalkyl så får du ta och kolla vilka kostnader du kommer ha i form av fasta utgifter och vad de kommer ligga på varje månad, vissa räkningar kan variera en del så där får du räkna på ett schablonbelopp, medan andra räkningar kommer varannan eller var tredje månad alternativt halvårs-/helårsvis det får du då ta hänsyn till.
Exempel på kostnader du lär ha är
* Hyra
* El
* Försäkringar på bostad, bil osv
* Telefon + bredband
* Avgift till A-kassan + eventuell fackavgift (det är viktigt att vara med i a-kassan annars får du småpengar om du får sparken och då får du leva på socialbidrag, inte så kul om du frågar mig och då måste du först avyttra allt av värde innan du kan få hjälp av dem)
* Tv-licens (kan du skita i om du inte bryr dig om att det egentligen ej är tillåtet att inte betala om man har tv)
* Eventuella lån
* Mat
* Hygien
* Kläder
* Transport (i form av busskort eller bil + bränsle och eventuella reparationer / underhåll på den)
* Nöjeskontot - här kan man räkna in krogbesök, hobbys osv
* Olika abonnemang i form av kabeltv, tidningar osv
* Övriga kostnader såsom inköp av möbler, tv, hushållsprylar osv + diverse annat såsom småköp i form av godis, fika på stan osv
Sedan bör man spara lite pengar varje månad så man har en buffert inför oförutsedda utgifter
Det finns säkert något jag missat men här har du några exempel på utgifter man får räkna med, vissa av dem kanske du inte har varje månad medan andra är det.
Det är en god ide att skapa en budget som innehåller alla förväntade räkningar och utgifter och som sträcker sig minst ett år fram i tiden och där man ser exakt vilken månad olika räkningar kommer som man får tex kvartalsvis osv då får man en bra överblick av sin ekonomi och kan lättare planera.