Vi kör med egna konton för allt som är personligt. Dvs min träning, min bil, min lunch på jobbet om jag äter ute, mina kläder osv går på mitt konto. Motsvarande för min sambo.
Däremot har vi ett gemensamt konto där vi varje månad lägger in pengar som täcker det som är gemensamt: hyra, amortering på gemensamma lån, morgontidning, mat, hemförsäkring, internet, tv osv..
Sedan kommer det en massa poster som kanske "hamnar emellan". Sådant som är gemensamt, men man kanske tar på det egna kontot ändå. Exempelvis tar vi och turas om lite på måfå vem som tar kostnaden om vi äter ute någon kväll eller köper något annat som är gemensamt då vi inte har något kort knutet till det gemensamma kontot. Det fungerar för oss eftersom vi båda tar lika stort ansvar och ser på saken lika. I andra förhållanden kan det lätt bli så att den ena parten ständigt betalar mer än den andra (som då ofta tycker att det är rättvist eftersom denna sköter tvätten eller nåt annat påhitt). Då kan det lätt barka åt helvete.
Så se till att diskutera mellan er vem som skall betala för vad och hur ni lägger upp det så ni är överens innan ni sätter igång så slipper ni en jävla massa tråkigt tjafs längre fram.