Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-13, 17:28
Medlem
Hejsan

Vi är två personer som har varit ihop i 3 år nu och det är dags att flytta ihop. Hur löser man enklast detta med konton?

Min tanke är att båda personerna har var sitt konto hos valfri bank.
Ex:

Jag har exempelvis hos Nordea ett konto där jag har en post med privatkonto samt sparkonto. Lönen läggs in på privatkontot och förs över under posten sparkontot. Samma sak med andra partnern fast hos exempelvis Swedbank.

När lönen kommer in så räknar vi ut hur mycket pengar det behövs på räkningar, mat etc etc och så för båda över pengar till ett gemensamt konto. Under det kontot så finns det 2 poster. Privatkonto samt sparkonto. Privatkontot är till för att betala räkningar, köpa mat, gemensamma saker.
Sparkontot är till för sparande för exempelvis en gemensam resa eller dylikt. Då kan jag exempelvis ha mitt eget sparande på eget konto samt köpa vad jag vill på mitt egna kort.

Det är egentligen bara hur det går till rent praktiskt jag behöver hjälp med. Hur har man olika konton fördelat?

Finns det fördelar att ha BÅDAS ekonomi på samma konto fast med olika poster, exempelvis:
Gemensamt räkningar:
Gemensamt sparande:
Erik privat:
erik sparande:
Johanna privat:
Johanna sparande
Citera
2012-06-13, 18:07
Medlem
PaulPaljetts avatar
Vi kör med egna konton för allt som är personligt. Dvs min träning, min bil, min lunch på jobbet om jag äter ute, mina kläder osv går på mitt konto. Motsvarande för min sambo.

Däremot har vi ett gemensamt konto där vi varje månad lägger in pengar som täcker det som är gemensamt: hyra, amortering på gemensamma lån, morgontidning, mat, hemförsäkring, internet, tv osv..

Sedan kommer det en massa poster som kanske "hamnar emellan". Sådant som är gemensamt, men man kanske tar på det egna kontot ändå. Exempelvis tar vi och turas om lite på måfå vem som tar kostnaden om vi äter ute någon kväll eller köper något annat som är gemensamt då vi inte har något kort knutet till det gemensamma kontot. Det fungerar för oss eftersom vi båda tar lika stort ansvar och ser på saken lika. I andra förhållanden kan det lätt bli så att den ena parten ständigt betalar mer än den andra (som då ofta tycker att det är rättvist eftersom denna sköter tvätten eller nåt annat påhitt). Då kan det lätt barka åt helvete.

Så se till att diskutera mellan er vem som skall betala för vad och hur ni lägger upp det så ni är överens innan ni sätter igång så slipper ni en jävla massa tråkigt tjafs längre fram.
Citera
2012-06-13, 18:22
Medlem
Smidigast tycker jag är att ha dels ett par egna konto, exempelvis lönekonto med kort + sparkonto samt även ett gemensamt konto med kort samt sparkonto för lite buffert, resor etc.

Gemensamma saker går givetvis på gemensamma kortet. Allt eget tar man själv. Simple as that.
Citera
2012-06-14, 17:37
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Mitt råd är att ha ett gemensamt konto som man använder till att betala alla räkningar med. Sedan kan man ha varsitt konto och det mest för att det är lättare att hålla reda på om bara en person har tillgång till det. Vidare tycker jag att om man bor tillsammans ska man ha gemensam ekonomi. Det blir fel, anser jag, om den ene parten tjänar betydligt mer och kan slösa pengar medan den andre får nöja sig med att "läsa Aftonbladet på nätet"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in