2012-06-16, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av ReflekteraMera
Vad har det med diskussionen att göra? Att det ibland är en nackdel att vi upplever saker lite olika påverkar väl inte hur sannolikt något är?
Du frågade ju vad det spelar för roll, olika upplevelser ger olika uppfattningar, därmed inte samma verklighetsuppfattning och därmed en annan uppfattning av olika sakers sannolikhet inkl gravitation. Detta är ju uppenbart, men vad det spelar för roll? Ja ibland finns det nackdelar och ibland fördelar.
Citat:
Håller med. Jag förstår inte riktigt vad det är du motsätter dig? Vi delar ju uppenbarligen uppfattningen att ingenting går att vara helt säker på. Men det utesluter väl inte att man kan prata om sannolikheter?
Vi kan inte ens tänka sannolikheten om vad vi själva är säkra på pga osäkerheten om sannolikheten om vad vi själva är säkra på.
Citat:
Nu börjar det likna nåt.
Jag bedömer det som sannolikt eftersom motsatsen verkar osannolik. Jag har under mitt liv inte sett några tecken på att jag upplever världen på ett fundamentalt annorlunda sätt än andra människor jag träffat och kommunicerat med. Visst skulle jag kunna vara föremål för någon främmande varelses experiment där jag manipuleras att tro att jag har liknande uppfattning om världen som människorna runt omkring mig. Men eftersom jag inte har något skäl att tro att det förhåller sig så drar jag slutsatsen att det är troligare att jag inte är utsatt för ett experiment.
Jag bedömer det som sannolikt eftersom motsatsen verkar osannolik. Jag har under mitt liv inte sett några tecken på att jag upplever världen på ett fundamentalt annorlunda sätt än andra människor jag träffat och kommunicerat med. Visst skulle jag kunna vara föremål för någon främmande varelses experiment där jag manipuleras att tro att jag har liknande uppfattning om världen som människorna runt omkring mig. Men eftersom jag inte har något skäl att tro att det förhåller sig så drar jag slutsatsen att det är troligare att jag inte är utsatt för ett experiment.Du vet ju inte huruvida du bara pratar samma språk som andra människor du träffar och kommunicerar med, eller om du endast konstruerar, upplever att alla andra har liknande uppfattning som du själv. Du skulle kunna vara föremål för ett experiment utan att vara medveten om det, eller medveten, skulle din verklighetsuppfattning ändras pga av detta experiment skulle du fortfarande uppleva att allt är s.k. normalt, inga konstigheter och du skulle fortfarande kunna säga, "det där är en stol" och sedan peka på en stol, men varken orden, eller stolen kommer ge samma uppfattning. Din bedömning av sannolikhet kan inte vara speciellt sannolik, då den i grunden är en osäker uppfattning och därmed en konstruktion/illusion, precis som allt annat hjärnan konstruerar, inget fel med illusioner.
Senast redigerad av LeonHind 2012-06-16 kl. 16:41.
Senast redigerad av LeonHind 2012-06-16 kl. 16:41.