Hejsan, hur går det för era anhöriga?
Själv så hade jag en mamma som fick diagnosen under sommaren 2011 och gick bort i februari i år.
Hennes sjukdomsförlopp var relativt smärtfritt för både henne och oss anhöriga. Hon han aldrig bli helt rullstolsbunden men både talet och motoriken var påverkat, hon dog pga av att lungorna inte kunde tömma sig riktigt så hon blev förgiftad
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, men det otroligt jobbigt för henne att sakta tappa förmågan att göra saker. Hon försökte givetvis fortfarande och hon ville inte att min far skulle börja vara hemma mer för då skulle hon bli tokig.
Vi i familjen visste att hon skulle dö det här året men det kom lite väl snabbt, dagen före hon gick bort så hade mamma och pappa varit ute och gått, så det gjorde ju det hela ännu mer chockartat då jag trodde att hon skulle bli sängliggande innan hon dog.
Ända tipset jag har är väl att inte behandla era anhöriga alltför annorlunda utan försök leva som vanligt, men prata om det om den som är sjuk vill. Jag vet inte hur era anhöriga mår men mamma började dela ut smycken och sånt som hon ville att vi barn med våra respektive skulle ha.
Jag har skrivit via telefon så ursäkta om det är taskig styckesindelning mm.