2012-06-13, 10:40
Medlem
Hur kan man ha tagit studenten om man är så dum att man inte förstår/vet att det är farligt att klättra på järnvägsvagnar som står under en strömförande ledning?

http://svt.se/nyheter/regionalt/ostn...r-svart-branda
Senast redigerad av meca777 2012-06-13 kl. 10:51.
Citera
2012-06-13, 10:41
Medlem
raajtans avatar
Alkohol inblandat kanske? Studenten är ju en enda stor sup nuförtiden. Man brukar tappa vettet när man är full, varför tror du man gör idiotiska grejor när man är full?
Citera
2012-06-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
Alkohol inblandat? Man brukar tappa vettet när man är full.

Troligtvis, men tillräckligt nyktra för att ta sig upp på vagnen. Alltså borde dom ha ett visst förstånd kvar.
Citera
2012-06-13, 10:45
Medlem
Amazingthings avatar
http://www.corren.se/ostergotland/no...2-artikel.aspx

Förstår inte riktigt denna del i artikeln:
Citat:
En av männen ska ha blivit medvetlös när han fick strömmen i sig. Enligt uppgifter ska han då ramlat ner från tåget och landat på rälsen. Den andre mannen ska ha hoppat ner.
...
Enligt en bulletin från sjukhuset så ska båda männen blivit svårt skadade och fick senare läggas in på intensivvårdsavdelningen.

Hur kan den andra mannen ha hoppat ner om även han fick el i sig och ligger nu svårt skadad på intensivvårdsavdelningen?
Citera
2012-06-13, 10:46
Medlem
epost72s avatar
En medvetslös efter livsfarlig lek
Två män skadades svårt efter att de klättrat upp på ett tågtak vid Resecentrum i Norrköping och där fått ström rakt genom kroppen. En av dem var medvetslös när han fördes till sjukhuset.
Händelsen inrapporterades vid klockan 01.17, under natten mot onsdag, och både räddningstjänst och tre ambulanser larmades ut. En polispatrull var först på olycksplatsen.
- Vi hade en patrull som var i närheten och de hade sett en ljusbåge och hört en hög smäll precis vid det inträffade, säger Jan Fryksén, länsvakthavande polisbefäl.
På platsen fanns två män, båda 19 år gamla, svårt skadade på spårområdet. Troligtvis ska de båda männen tagit sig upp på taket på ett tåg och där fått ström i kroppen.
- Allt tyder på att de klättrat upp på tåget, säger Jan Fryksén.
En av männen ska ha blivit medvetlös när han fick strömmen i sig.
Kan nog tänkas att alkohol att ned omdömet hos dessa individer.
Citera
2012-06-13, 10:50
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
En medvetslös efter livsfarlig lek
Två män skadades svårt efter att de klättrat upp på ett tågtak vid Resecentrum i Norrköping och där fått ström rakt genom kroppen. En av dem var medvetslös när han fördes till sjukhuset.
Händelsen inrapporterades vid klockan 01.17, under natten mot onsdag, och både räddningstjänst och tre ambulanser larmades ut. En polispatrull var först på olycksplatsen.
- Vi hade en patrull som var i närheten och de hade sett en ljusbåge och hört en hög smäll precis vid det inträffade, säger Jan Fryksén, länsvakthavande polisbefäl.
På platsen fanns två män, båda 19 år gamla, svårt skadade på spårområdet. Troligtvis ska de båda männen tagit sig upp på taket på ett tåg och där fått ström i kroppen.
- Allt tyder på att de klättrat upp på tåget, säger Jan Fryksén.
En av männen ska ha blivit medvetlös när han fick strömmen i sig.
Kan nog tänkas att alkohol att ned omdömet hos dessa individer.

Precis, men jag kan även tänka mig /tror kanske att det kan ha varit droger involverade. Finns så otroligt många preparat i dagens läge som gör att man tappar vettet och gör idiotiska grejor, fastän det ser ut som man inte är påverkad av något.

Men jag är ju inte säker på detta, det är bara vad jag tror.
Citera
2012-06-13, 11:16
Medlem
vivalarevolucions avatar
Givetvis var de påverkade, sannolikt av alkohol.

Men en detalj förstår jag inte - "svårt brända". Elchocker ger väl endast brännskador där man vidrört den strömförande källan, och lite förkolnader i övriga kroppen, men svårt bränd? Ge mig svar någon, själv är jag inte läkare!
Citera
2012-06-13, 11:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalarevolucion
Givetvis var de påverkade, sannolikt av alkohol.

Men en detalj förstår jag inte - "svårt brända". Elchocker ger väl endast brännskador där man vidrört den strömförande källan, och lite förkolnader i övriga kroppen, men svårt bränd? Ge mig svar någon, själv är jag inte läkare!
Om man står på tågtaket och kommer åt ledningarna så går strömmen genom kroppen.
Dessutom är det mycket hög spänning det handlar om.
Citera
2012-06-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Om man står på tågtaket och kommer åt ledningarna så går strömmen genom kroppen.
Dessutom är det mycket hög spänning det handlar om.

Du behöver inte ens vidröra ledningen utan det räcker med att komma för nära så kan strömmen "hoppa" från ledningen till kroppen.

Att de bara skadade sig ska de vara tacksamma för då dödsfall inte är helt orimligt. Minns jag rätt är säkerhetsavståndet till ledningen 2,5 meter.
Citera
2012-06-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Du behöver inte ens vidröra ledningen utan det räcker med att komma för nära så kan strömmen "hoppa" från ledningen till kroppen.

Att de bara skadade sig ska de vara tacksamma för då dödsfall inte är helt orimligt. Minns jag rätt är säkerhetsavståndet till ledningen 2,5 meter.

Nu vet vi inte utgången för de två. Fallet från tågtaket brukar också vara en orsak till dödsfall.
Citera
2012-06-13, 11:35
Medlem
drlinkps avatar
Fyfan vad hemskt... Inte kul ålder att råka ut för synliga brännskador som kan lämna riktigt fula ärr.

Hoppas killarna slipper sånt och återhämtar sig väl...
Citera
2012-06-13, 11:36
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern

Det återstår att se...
Har sett en del överlevande som nog hellre önskat att de inte överlevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in