Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-13, 08:30
Medlem
Dille24s avatar
Vilken bank är generösast med banklån till en student utan deklarerade extrainkomster som är beredd att betala 75% av en köpesumma till en standardbostadsrätt i Stockholm?

Vilka banker låter en ha med föräldrar som medsökande utan krav att de ska bo i lägenheten?

Behöver knappt en halv miljon till för att få bostad snabbt. Har förmodligen arbete (vid sidan av examensarbete) till hösten dock inget fast.
Citera
2012-06-13, 08:40
Medlem
enklast att dina föräldrar tar hela lånet du har äganderätten och betalar dem månadsvis för ränta osv
Citera
2012-06-13, 09:21
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
enklast att dina föräldrar tar hela lånet du har äganderätten och betalar dem månadsvis för ränta osv

Eller tar TS lånet men föräldrarna garanterar som borgen.
Citera
2012-06-13, 09:25
Medlem
mungs avatar
De allra flesta banker godkänner föräldrar (med god ekonomi) som medlåntagare. SBAB brukar vara bra på att låna ut pengar.
Citera
2012-06-14, 15:41
Medlem
Dille24s avatar
SBAB låter endast de som kommer att vara skrivna på bostadsadressen vara medlåntagare, de kräver dessutom att man har tillsvidareanställning.

Var inom på Swedbank där jag har konto och de sa ungefär samma sak.

Jag får kanske göra en rundringning..

Är det någon som känner till någon bank så här på rak arm som låter föräldrar stå som medlåntagare utan att tvinga dem att flytta in?
Citera
2012-06-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
SBAB låter endast de som kommer att vara skrivna på bostadsadressen vara medlåntagare, de kräver dessutom att man har tillsvidareanställning.

Är det någon som känner till någon bank så här på rak arm som låter föräldrar stå som medlåntagare utan att tvinga dem att flytta in?

Jag tror nästan att det är en lagkrav i konsumentkreditlagen som spökar, det ringer en svag klocka någonstans. Medlåntagare och borgenär är väl inte samma sak och borgenärer behöver inte vara mantalsskrivna på samma adress. Borgenärsskap är dock inte jag rekommenderar.
Citera
2012-06-14, 22:39
Medlem
Eller så tar föräldrarna hela lånet utan din inblandning och sen betalar du till dem.
Citera
2012-06-15, 23:29
Medlem
maxpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

De flesta banker brukar vara ganska flexibla. När jag jobbade på SEB beviljade vi ganska ofta bolån till studenter med föräldrarna som medlåntagare. SEB har absolut inget krav på att man ska bo i lägenheten. Oftast vill de att medlåntagaren ska äga en del av bostadsrätten, men inte heller det är något krav.

/MaxP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in