Nu är inte jag någon expert på mastiff men ja, dom är nog som "vanliga" hundar. Promenad var cirka 3-5 timma och aktivering? Beror ju på hur du vill aktivera den.
Min lilla tax brukade jag aktivera genom sök, dvs spår. Jag använde olika saker, från blod från olika djur, rådjur/älg/vildsvin och gick sen ut och hällde ut lite spår med blodet. Hon är nu en duglig eftersökshund om jag nu vill använda henne till det, dock älskar hon att söka och vi lär fortsätta med det.
Du kan också aktivera med något så simpelt som en leksak, finns massa olika hundleksaker som du gömmer "guldet" i och hunden måste då klura ut denna box/låda eller vad det är för att få tag på detta.
Det är väldigt självständig lek och du behöver endast "demonstrera" genom att visa hur dom får tag. Dock väldigt uttjatat lätt och du får nog byta leksak någon gång i månaden för att hunden ska få en utmaning.
Hur mycket aktivering? Beror ju på hur "tung" aktivering du gör, min lilla tax och jag brukar göra viltspår någon gång i veckan - oftast på helger - och på vardagar så får hon en låda/box som hon oftast gör själv och klura ut.
Finns miljontals sätt att aktivera en hund, dessa två är dom jag använder till 99% och hon älskar dom så vi lär nog köra det ett bra tag till framöver