• 1
  • 2
2012-06-13, 01:34
Medlem
bombaccis avatar
Ja som rubriken lyder. Hur mycket aktivering/motion krävs för att en fransk mastiff ska må bra?

Det är ju en stor hund men den verkar inte alls vara lika stort behov som av mycket motion som t ex amstaff, rottweilers, dobermans, schäfrar etc.

Den behöver säkert g ut tre gånger per dag ( som de flesta andra hundar) men hur mycket mer än så behöver den för motionens skull?

Funkar den att ha boendes i sin lägenhet och att den är på hunddagis på dagarna?

Det tror jag i alla fall, men undrar med aktiveringen.

Den som skriver "mycket" eller "lite" aktivering får gärna utveckla det, då vi kan mena olika saker när vi skriver mycket eller lite.

Inte tänkt att skaffa hund nu, men mest nyfiken.

Gillar många olika slags hundar, tycker amerikanska bulldogs och amstaffs är roliga med t ex men de verkar kräva mer motion än vad en fransk mastiff skulle göra.
Citera
2012-06-13, 01:40
Medlem
benkebengts avatar
Vad fan är det? Menar du Dogue de bordeaux?
Citera
2012-06-13, 01:44
Medlem
Ersattarens avatar
Nu är inte jag någon expert på mastiff men ja, dom är nog som "vanliga" hundar. Promenad var cirka 3-5 timma och aktivering? Beror ju på hur du vill aktivera den.

Min lilla tax brukade jag aktivera genom sök, dvs spår. Jag använde olika saker, från blod från olika djur, rådjur/älg/vildsvin och gick sen ut och hällde ut lite spår med blodet. Hon är nu en duglig eftersökshund om jag nu vill använda henne till det, dock älskar hon att söka och vi lär fortsätta med det.

Du kan också aktivera med något så simpelt som en leksak, finns massa olika hundleksaker som du gömmer "guldet" i och hunden måste då klura ut denna box/låda eller vad det är för att få tag på detta.
Det är väldigt självständig lek och du behöver endast "demonstrera" genom att visa hur dom får tag. Dock väldigt uttjatat lätt och du får nog byta leksak någon gång i månaden för att hunden ska få en utmaning.

Hur mycket aktivering? Beror ju på hur "tung" aktivering du gör, min lilla tax och jag brukar göra viltspår någon gång i veckan - oftast på helger - och på vardagar så får hon en låda/box som hon oftast gör själv och klura ut.

Finns miljontals sätt att aktivera en hund, dessa två är dom jag använder till 99% och hon älskar dom så vi lär nog köra det ett bra tag till framöver
Citera
2012-06-13, 01:55
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattaren
Nu är inte jag någon expert på mastiff men ja, dom är nog som "vanliga" hundar. Promenad var cirka 3-5 timma och aktivering? Beror ju på hur du vill aktivera den.

Min lilla tax brukade jag aktivera genom sök, dvs spår. Jag använde olika saker, från blod från olika djur, rådjur/älg/vildsvin och gick sen ut och hällde ut lite spår med blodet. Hon är nu en duglig eftersökshund om jag nu vill använda henne till det, dock älskar hon att söka och vi lär fortsätta med det.

Du kan också aktivera med något så simpelt som en leksak, finns massa olika hundleksaker som du gömmer "guldet" i och hunden måste då klura ut denna box/låda eller vad det är för att få tag på detta.
Det är väldigt självständig lek och du behöver endast "demonstrera" genom att visa hur dom får tag. Dock väldigt uttjatat lätt och du får nog byta leksak någon gång i månaden för att hunden ska få en utmaning.

Hur mycket aktivering? Beror ju på hur "tung" aktivering du gör, min lilla tax och jag brukar göra viltspår någon gång i veckan - oftast på helger - och på vardagar så får hon en låda/box som hon oftast gör själv och klura ut.

Finns miljontals sätt att aktivera en hund, dessa två är dom jag använder till 99% och hon älskar dom så vi lär nog köra det ett bra tag till framöver

Ok, när man är hemma så kan väl hunden mest vara med en själv? Jag skulle givetvis leka med den ibland men orka göra det sju dagar i veckan efter man kommit hem från jobbet...Har reptiler för att inte behöva bli extremt trött av sånt, men ja, nyfiken på hur mycket "special tid" man måste ge hunden.
Citera
2012-06-13, 01:56
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkebengt
Vad fan är det? Menar du Dogue de bordeaux?

Jepp, dess "smeknamn" är fransk mastiff.
Citera
2012-06-13, 02:03
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ok, när man är hemma så kan väl hunden mest vara med en själv? Jag skulle givetvis leka med den ibland men orka göra det sju dagar i veckan efter man kommit hem från jobbet...Har reptiler för att inte behöva bli extremt trött av sånt, men ja, nyfiken på hur mycket "special tid" man måste ge hunden.

Min tax är väldigt energisk men jag behöver egentligen endast aktivera henne på helgerna om jag ger henne bra promenader på dagarna.

Vill dock tillägga att hunddagis är fruktansvärt dyrt!
Citera
2012-06-13, 04:42
Medlem
Är ingen expert på mastiffer men har en amstaff och dom är ju ändå rätt lika i både kropp och psyke.
Och kan säga att dom behöver en hel del träning och motion samt social träning. inget man ska skaffa om man inte har mkt tid över =)
Citera
2012-06-13, 09:01
Medlem
Roxanas avatar
Citat:

Funkar den att ha boendes i sin lägenhet och att den är på hunddagis på dagarna?

Huruvida en hund funkar på dagis är så klart individuellt och inte rasbundet.

Ja, man kan ha stor hund i lägenhet. Den ska ju inte motioneras inne.
Citera
2012-06-13, 09:13
Medlem
Har en engelsk bullmastiff. Behöver inte mycket motion men åtminstone en längre promenad i veckan. De måste få muskler så de kan klara av sin vikt när de blir äldre.
Citera
2012-06-13, 14:19
Medlem
benkebengts avatar
Citat:
Jepp, dess "smeknamn" är fransk mastiff.

Håller inte med, är för att du inte kan stava till douge de bordeaux.
Och nej jag skulle inte rekommendera att ha en douge de bordeaux i lägenhet av flera anledningar. Tror inte att uppfödare skulle släppa iväg valpar till personer som bor i lägenhet heller.
Citera
2012-06-13, 16:31
Medlem
dom är ganska lata och är väl inte direkt brukshundar kanske.. man kan säkert hitta individer som är mer fart i än andra men dom ja träffat är väldigt lata å luffsar mest efter i koppel. Det jag skulle säga så är det nog individen du sen måste gå efter. visar de sig att den kräver mer än vad du trott när det gäller aktivering så får du försöka rätta dig efter det. men vad jag skulle tippa på så kräver dom nog inte mer än tex en st bernad.

Långa prommisar och lite hjärnagympa kommer nog räcka i form av tex godisletande å lite vardaglig hyffsträning. (fot, stanna, sitt , ligg osv) tänk dock på och var väldigt noga med uppfödare då rasen är väldigt sjukdomsbenägen och inte bli så långlivade. var också nog med att inte motionera hunden förens den är färdigväxt. inga trappor osv. tyngre mastiffer hundar har avsevärt lättare att få ledproblem.
Citera
2012-06-13, 16:37
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkebengt
Håller inte med, är för att du inte kan stava till douge de bordeaux.
Och nej jag skulle inte rekommendera att ha en douge de bordeaux i lägenhet av flera anledningar. Tror inte att uppfödare skulle släppa iväg valpar till personer som bor i lägenhet heller.
Varför inte? Jag har en Mallorkansk mastiff i en tvåa, inga problem med det.
Man motionerar inte hunden i lägenheten, utan utomhus, och just mastiffer är inte särskilt aktiva ändå.
Då borde man vara betydligt mer avvaktande med att sälja en shetland sheepdog (som jag levt med mer eller mindre hela mitt liv, så jag vet vad jag pratar om) till en lägenhet, de behöver ju mer motion...

Till TS - kom ihåg att vara försiktig det första året.
De är stora hundar som växer fort och det första levnadsåret ska de inte motioneras, utan få gå på promenader och leka i deras egen takt, annars kan skelettet ta stryk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in