• 1
  • 2
2012-06-12, 19:18
Medlem
yulbrynners avatar
Jag har ett par ljudfiler i formatet .m4a. Jag behöver spela upp dem i min mp3-spelare. (En gammal Jens of Sweden från 2004-2005)

I min mp3-spelare visas filerna som 0 sekunder långa. Filnamnet syns och jag kan trycka på play. Men inget händer..

Jag ändrar filerna i windows från .m4a till .mp3. Sen för jag över dem till mp3-spelaren. Det fungerar ändå inte.

Finns det något sätt att få mp3-spelaren att spela upp mina .m4a filer?

Ps. Jag hittade ingen befintlig "Stora tråden om frågor-tråd" att lägga den här i.
Citera
2012-06-12, 19:20
Medlem
crillecrilles avatar
Du måste konvertera filen till mp3.
Citera
2012-06-12, 20:36
Medlem
Run3s avatar
Det räcker givetvis inte med att bara ändra namnet på filen för att den ska bli av ett annat format.
Citera
2012-06-12, 21:08
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det räcker givetvis inte med att bara ändra namnet på filen för att den ska bli av ett annat format.

Varför?

Har jag ett text-dokument och gör om det till ett word-dokument går det jättebra. Eller en bild som är i .png (Paint-formatet) och jag ändrar det till .jpeg så går det också jättebra.
Citera
2012-06-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Varför?

Har jag ett text-dokument och gör om det till ett word-dokument går det jättebra. Eller en bild som är i .png (Paint-formatet) och jag ändrar det till .jpeg så går det också jättebra.

För att det är olika komprimeringsalgoritmer.
Citera
2012-06-12, 21:28
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Varför?

Du ändrar enbart filnamnstillägget när du gör så. Testa skapa en .txt-fil, ändra om den till .jpg och öppna den i Word så ska du se att det fortfarande fungerar. Det enda du ändrar är som sagt filnamntillägget, vilket anger vilket program Windows bör försöka öppna filen med. Innehållet på filen blir helt oförändrat. Alltså spelar det egentligen ingen roll vad du döper filen till. Dock är det är ju givetvis bra, för att undvika förvirring, om tillägget är samma som formatet på filen, så att man t.ex. inte har alla sina mp3-filer döpta till .jpg.
Citera
2012-06-12, 21:28
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du måste konvertera filen till mp3.

Tack, men jag har inget virusskydd på datorn. Alla program ser så suspekta ut så jag vågar inte ladda ner någonting. Fan. Jag måste verkligen få filerna att bli .mp3 eller .wma

Finns det inget annat sätt att konvertera? Något säkrare sätt? Kanske konvertera online?

Jag googlar för fullt men hittar inget
Citera
2012-06-12, 21:30
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Tack, men jag har inget virusskydd på datorn. Alla program ser så suspekta ut så jag vågar inte ladda ner någonting. Fan

Finns det inget annat sätt att konvertera? Något säkrare sätt? Kanske konvertera online?

Jag googlar för fullt men hittar inget
Du kan konvertera ljud- och videofiler med VLC.
Citera
2012-06-12, 21:52
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Varför?

Nej!

Att bara byta namn gör det inte automagiskt till ett annat format.
Din spelare har inget som förstår formatet som filen består utav.

Lite som om du skulle försöka läsa en bok på japanska men du skriver att det är svenska, på framsidan.
För då står det ju att den är på svenska och då måste det ju gå att läsa den, eller hur?

Exakt samma sak är det som du har gjort nu när du döpt om filen från .m4a till .mp3 och nu tror spelaren att det är en MP3-fil eftersom du skrivt det men den är helt förvirrad för det stämmer inte med vad den läser ifrån filen.

Du kan döpa om vad du vill och lura en del program att det är en annan typ av format men det är inte det.

Det är helt olika format på MP3 (MPEG 1 Layer 3) och M4A (MPEG 4 Audio).

foobar2000 kan också konvertera, men du kanske behöver LAME, då den inte ingår.

Ett bra citat från en tråd som också handlar om olika format: Gratis program som unzippar?
Citat:
Ursprungligen postat av -NeverDie
Edit; för att förklara ytterligare, på ett sätt som herrn möjligtvis förstår, så är det ungefär som att sminka en gris.
DET ÄR FORTFARANDE EN GRIS!
Senast redigerad av Andreasvb 2012-06-12 kl. 21:54.
Citera
2012-06-12, 22:00
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Du kan konvertera ljud- och videofiler med VLC.

Va bra! Jag har VLC som multimedia-uppspelningsprogram. Problemet är att det inte går att konvertera. Jag går in i konvertera, väljer min fil, väljer format, trycker på konvertera. Ingenting händer.

Ingen fil dyker upp på skrivbordet. Den gamla filen fortsätter vara .m4a.

Vad är det jag inte begriper?

Fungerar det för er?
Senast redigerad av yulbrynner 2012-06-12 kl. 22:14.
Citera
2012-06-12, 22:39
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ingen fil dyker upp på skrivbordet. Den gamla filen fortsätter vara .m4a.

Vad är det jag inte begriper?

Fungerar det för er?

I VLC 2.0.1:

1. CTRL + R.
2. Lägg till... (Välj filen du vill konvertera, t.ex. din .m4a-fil).
3. Konvertera / Spara.
4. Bläddra (Spara som t.ex. test.mp3 i någon mapp).
5. Välj profil: Audio - MP3 (För att ställa in bitrate kan du trycka på redigera-knappen och välja Ljudkodek sedan Bitfrekvens).
6. Starta.

Öppna sedan filen och tryck CTRL+J för att se om det är MP3.

Om du gjort rätt ska det stå:
Typ: Ljud
Kodek: MPEG Audio Layer 1/2/3 (mpga)
Citera
2012-06-12, 22:50
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
I VLC 2.0.1:

1. CTRL + R.
2. Lägg till... (Välj filen du vill konvertera, t.ex. din .m4a-fil).
3. Konvertera / Spara.
4. Bläddra (Spara som t.ex. test.mp3 i någon mapp).
5. Välj profil: Audio - MP3 (För att ställa in bitrate kan du trycka på redigera-knappen och välja Ljudkodek sedan Bitfrekvens).
6. Starta.

Öppna sedan filen och tryck CTRL+J för att se om det är MP3.

Om du gjort rätt ska det stå:
Typ: Ljud
Kodek: MPEG Audio Layer 1/2/3 (mpga)

Vad snäll du är. Tack.

Jag gör som du beskriver. Filen blir sparad som en .ps fil. Jag väljer "öppna med" VLC och VLC spelar då upp filen. Problemet är att klippet blir bara 1 minut lång, trots att orginal-filen är 5 minuter lång.

Ps. Det står Ljud, MPEG Audio m.m som du beskriver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in