2012-06-12, 18:17
Medlem
Ja, jag funderar på att skaffa ett kreditkort. Anledningen är att jag står utan inkomst under två månader, då jag byter från ett arbete/studier med förskottsbetalning till ett arbete där lönen betalas ut den 25:e månaden efter och mitt upp i allt, så måste bilen lagas (o den behöver jag för att kunna ta mig till jobbet)

Visst, jag skulle kunna sälja av lite aktier, men de står inte särskilt högt i kurs fn, så tjänar mer på en kredit än på att sälja aktier m förlust.
Krediten jag är ute efter är 10-15 tusen, och jag ska framförallt betala räkningar (alltså inte köpa saker) för pengarna, och jag räknar med att betala tillbaka allt på max 6 månader.

Kan tillägga att jag inte står med foten i pottan. Händer något såsom att jag skulle bli sjukskriven, arbetslös etc så kan jag alltid sälja aktier eller andra prylar.

Min första fundering blir självklart MasterCard Kreditkort, då jag idag har ett VISA hos Swedbank utan kredit, men hur fungerar det? Kan jag logga in på det som vanligt som med VISAt o betala räkningar med krediten?

Vet att sist jag var inne på banken och gjorde ett ärende, så ville de ge oss ett kreditkort (antar att det var MasterCard). Vi avböjde dock. Men vad har de för krav, hur länge ska man ha varit anställd, hur mkt ska man tjäna etc?

Någon som vill rek ett annat kreditkort?
Citera
2012-06-12, 19:26
Medlem
Om det bara rör sig om 10-15 tusen skulle jag sälja lite aktier. Är det förlust så kan du göra avdrag för det i deklaration.

Att använda kreditkortet till betalning av räkningar är enligt mig ingen bra grundidé. Kreditkorten är fördelaktiga om du betalar med dem vid vanliga vanliga köp. Men tar du ut kontanter eller gör transaktioner från kreditkontot till ditt vanliga bankkonto åker du på dyra och onödiga avgifter.
Citera
2012-06-12, 20:21
Medlem
Bbobis avatar
Var antagligen mastercard bankkort dom erbjöd dig då du får det direkt.

Ska du ha kreditkort ska du ju göra en ansökan med årsinkomst, arbetsgivare osv.

Skulle vara kul om någon satt på info vad dom stället för krav på det kortet. Använder själv bara mastercard debit då jag inte har någon nytta av kredit. Känns inte bra att ha ett kreditkort när man går på krogen och det man förde över till kontot som ett "mer än detta vill jag inte spendera" tagit slut och man fortfarande vill ha mer

Om jag var du skulle jag sälja av lite aktier.

Frågan är ju hur mycket du kommer spendera. När du väl får din lön, kommer då allt gå till den kredit du samlat på dig? Så börjar den onda cirkeln där man alltid lever på kredit och lönen enbart är för att betala av den.

Om du går +/0 i jämförelse av att sälja aktier så är väll det bättre än att sitta på en skuld?
Senast redigerad av Bbobi 2012-06-12 kl. 20:24.
Citera
2012-06-12, 20:44
Medlem
Jag planerar att ta 3000 från lönen varje månad till att betala av krediten, vilket torde göra krediten betald rätt snabbt. Det jag har kvar av min lön då är ändå mer än dubbelt så mkt som jag haft i lön varje månad hittils.

Aktierna ligger tyvärr såpass lågt fn att den förlusten det skulle bli att sälja dom lugnt överstiger räntan på en kredit.

Vad kostar det att föra över krediten till det vanliga bankkontot? Jag tror iofs att jag kommer ha pengar så det täcker räkningarna precis. Då skulle jag ju kunna använda krediten till att tanka och köpa bildelarna som behövs?
Citera
2012-06-12, 20:48
Medlem
Fast jag vet att det var ett kreditkort dom erbjöd oss. Vi var inne för o koppla ett till VISA kort till ett konto, när dom erbjöd oss ett kreditkort, som kunde vara bra för oförutsedda utgifter. Jag har dock alltid tvärvägrat kreditkort av ren princip, så vi tackade blankt nej.
Citera
2012-06-12, 21:11
Medlem
sucuks avatar
Klarar man att "hantera" ansvaret det innebär med ett kreditkort så är det suveränt. Jag skulle inte vilja använda mina vanliga bankkort på alla ställen när man är ute och reser, då känns det säkrare och trevligare att få en faktura månaden efter som man kan bestrida om det finns felaktigheter.

Bankerna kastar gratis kreditkort efter sina kunder, själv har jag två men båda givetvis med noll i saldo eller så nollar jag saldot samma månad som räkningen kommer.

Sådana som mig är dock olönsamma för banken, de vill ha korkskallarna som shoppar loss tills kreditlimiten är uppnådd och sedan betalar av absolut minimum varje månad.
Citera
2012-06-13, 10:52
Medlem
Du har inte fått något erbjudande från Re:membercard där du blivit förbeviljad en kredit? Även om det var ett tag sedan kan erbjudandet kanske vara aktivt. Vi fick hem sådana ungefär en gång om året innan vi till sist tackade ja. Sedan dess har de velat höja vår limit (utan kreditprövning) med 75%. Gör precis som sucuk och nollar våra betalkort varje månad och använder dem främst till reser, biljetter, internetköp, utlandsköp och andra större inköp. Har man disciplinen att sköta det (och inte handla för pengar som man inte har) så ger ju konsumentkreditlagen ett bättre skydd om man inte skulle få sina grejer, flygbolaget går i KK etc.

I ditt fall skulle jag dock försöka få ett medlemslån eller kontokredit eftersom du ska betala räkningar, det blir ju merkostnader att betala sådana med kreditkort.
Citera
2012-06-13, 22:55
Medlem
Lillemannens avatar
Ett vanligt medlemslån/privatlån har ju en lägsta gräns på 30 000:- så det lär ju inte va aktuellt?

Ett Mastercard kreditkort hos Swedbank skulle ge dig en månadsränta på 0.98% vid en utnyttjad kredit på 10 000:-, inte så farligt om du tänkt betala av den rätt så snabbt. För att slippa uttagsavgifter m.m kan du begära att göra en saldoöverföring från kortet till ditt konto.
Citera
2012-06-14, 09:57
Medlem
Eftersom jag bara extrajobbat och studerat 2011 så tror jag ett vanligt lån eller medlemslån är svårt att få, o 30 000.- är alldeles för mkt (även om man i teorin borde kunna låna den summan o välja att amortera av 15 000 första månaden?).

Ska försöka hinna kila in på Swedbank o höra med dom idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in