Hej Flashback!
Har precis börjat att läsa Friedrich Nietzsches "Så talade Zarathustra" och då jag tidigare läst på lite om begreppet övermänniskan så kom jag nu (väldigt tidigt i boken) till någonting som gör mig väldigt förvirrad och skulle behöva hjälp med att tyda.
I boken står följande citat, (tagit några blandade från samma sida):
1. "Jag älskar den som skäms över när tärningen faller till hans lycka och som då frågar: är jag en falskspelare? - Ty han vill gå under."
2. "Jag älskar den vars själv är djup även när den blir sårad, och som kan gå under av en liten upplevelse; så går han gjärna över bron"
3."jag älskar den vars själv är överfull, så att han glömmer sig själv och alla ting är i honom: så alla ting blir hans undergång"
4."Jag älskar dem som inte först bortom stjärnorna söker ett skäl att gå under och vara offer: utan offrar sig för jorden, för att jorden en gång skall bli övermänniskans."
Är det bara jag eller låter det inte här som han förespråkar underkastelse när han skriver om att människan skall älska att gå under, när nu övermänniskan skall vara så stark, självständig och motsätta sig (framförallt) religionens "slaveri" ?
Hjälp mig gjärna tyda vad han menar, har mina ideér om vad han kan mena men dock inte säker.
Ni som läst boken kan ju ge er definition, eller förklara vad han menar med dessar rader.
Tack på förhand