• 1
  • 2
2012-06-12, 16:49
Medlem
När man ser gamla trevliga serier som t ex Rome, inser man hur pass bra folk hade det på den tiden då slaveri var tillåtet och en del av samhället: alla visste sin plats och mådde bra.

Varför avskaffades denna fantastiska institution? Kan den återinföras? Jag tror att det bara är en tidsfråga innan slaveriet återinförs, folk behöver hjälp i sin vardag och vill inte behöva planera för alla inköp av tjänster varje dag.

Tjänstesamhället, det vill säga den stora ökningen av inköp och försäljning av tjänster kan ses som ett förstadium till kommande äkta slaveri, vilket jag tror kommer snart, det blir nästa steg, vad tror ni?

En alternativ möjlighet, är att, som många människor argumenterat för, att robotar i framtiden kommer att fylla denna funktion? Detta är mer spekulativt, personligen hade jag fördragit äkta slaveri av andra människor.
Senast redigerad av swimmer 2012-06-12 kl. 16:52.
Citera
2012-06-12, 16:53
Medlem
Slaveri avskaffades på grund av alla människors lika värde. Det enda som skiljer dig från slaven är slumpen; det kunde lika gärna ha varit du som föddes in i ett slavförhållande. Därför är det mest objektiva och humana att ingen ska arbeta som slav.

Men visst vore det härligt att ha en egen slav.
Skaffar du TOR så kan du surfa på "The Deep Web", jag har hör att det säljs slavar där. Lycka till!
Citera
2012-06-12, 17:11
Medlem
Delokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrslingerbult
det kunde lika gärna ha varit du som föddes in i ett slavförhållande
Så kan man ju inte säga. Jag är jag. Skulle inte kunna vara någon annan eller ha en annan kropp än just min.
Citera
2012-06-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrslingerbult
Slaveri avskaffades på grund av alla människors lika värde. Det enda som skiljer dig från slaven är slumpen; det kunde lika gärna ha varit du som föddes in i ett slavförhållande. Därför är det mest objektiva och humana att ingen ska arbeta som slav.

Men visst vore det härligt att ha en egen slav.
Skaffar du TOR så kan du surfa på "The Deep Web", jag har hör att det säljs slavar där. Lycka till!

Ok, tack, jag ska undersöka saken.

Men dock, jag vidhåller, jag tror att även slavarna hade det bättre än människor idag: de hade en mästare som tog hand om dem: såg till att de fick mat och att de överlevde, på samma sätt som en ägare av en dyr bil eller lägenhet idag ser till att lägenheten eller bilen är i gott skick.

Vi måste inse, att ha en slav i tidigare historia var som att äga ett statusobjekt: exvis en Rolex. Slavägaren tog verkligen hand om sin slav, allt annat hade varit att förstöra sin egen investering: slavar var aldrig billiga.

Detta är en anledning till att slaveriet inte avskaffades förrän i slutet av 1800-talet i Ryssland, och inte förrän under början an 1900-talet i Kina.
Citera
2012-06-12, 17:17
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Vi har staten och demokratin men får vi folkomrösta om grundlagar? Nya tider bara.
Citera
2012-06-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Vi har staten och demokratin men får vi folkomrösta om grundlagar? Nya tider bara.

Jo, men jag tror att detta bara är ett tillfälligt stadium i historien, ganska snart kommer vi att gå vidare till nästa stadium, vilket kommer att innebära att folk kommer att inse det positiva i slaveriet.
Citera
2012-06-12, 19:33
Medlem
slaveriet avskaffades bla. som någon sa människors lika värde men dessutom för att folk som du ska lyfta på arselet och göra saker själva
So get to work
Citera
2012-06-12, 20:18
Medlem
christerys avatar
Slaveriet är inte avskaffat, dom har bara bytt från herre till företag och från slav till anställd.
Citera
2012-06-12, 20:31
Moderator
Gordon Blixts avatar
Juridik -> Politik - Inrikes

/Mod
Citera
2012-06-12, 20:48
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Slaveriet är inte avskaffat, dom har bara bytt från herre till företag och från slav till anställd.
Går inte riktigt ihop, arbete är något man tar. Men om nu 1-3 månaders uppsägningstid skulle vara slaveri.
Citera
2012-06-12, 20:53
Medlem
Träldomen har sett olika ut i olika tider och kulturer. Att förslava hela etniska grupper, såsom skedde med svarta afrikaner i Amerika och arabvärlden ser jag som helst förkastligt, likaså system där slaveriet går i arv. På andra håll var slaveri ett straff för brottslingar eller ett sätt för överskuldsatta människor att betala sina förpliktelser, vilket kanske inte var så dumt trots allt. Ta alla dessa stackars dumma människor som figurerar i Lyxfällan som exempel. Tänk om vi införde ett system där dessa fick arbeta av sina skulder genom att vara slav hos sina fordringsägare i X antal år? I dagsläget är dessa människor hänvisade till skuldsanering vilket i praktiken innebär samma begränsningar som slaveri: du har ingen som helst makt över din ekonomi och kan inte påverka din livsstil till det positiva oavsett hur hårt du arbetar. Med ett modernt slaverisystem skulle fordringsägarna få incitament att ta hand om och utbilda dessa människor så att de kunde göra mer nytta, och när den tidsbestämda träldomsperioden var avtjänad skulle de ha skaffat sig viktig arbetslivserfarenhet.
Citera
2012-06-12, 20:58
Bannlyst
Slaveriet är inte upphört eller avskaffat, bara lite mer geografiskt begränsat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in