Citat:
Ursprungligen postat av Myrslingerbult
Slaveri avskaffades på grund av alla människors lika värde. Det enda som skiljer dig från slaven är slumpen; det kunde lika gärna ha varit du som föddes in i ett slavförhållande. Därför är det mest objektiva och humana att ingen ska arbeta som slav.
Men visst vore det härligt att ha en egen slav.
Skaffar du TOR så kan du surfa på "The Deep Web", jag har hör att det säljs slavar där. Lycka till!
Ok, tack, jag ska undersöka saken.
Men dock, jag vidhåller, jag tror att även slavarna hade det bättre än människor idag: de hade en mästare som tog hand om dem: såg till att de fick mat och att de överlevde, på samma sätt som en ägare av en dyr bil eller lägenhet idag ser till att lägenheten eller bilen är i gott skick.
Vi måste inse, att ha en slav i tidigare historia var som att äga ett statusobjekt: exvis en Rolex. Slavägaren tog verkligen hand om sin slav, allt annat hade varit att förstöra sin egen investering: slavar var aldrig billiga.
Detta är en anledning till att slaveriet inte avskaffades förrän i slutet av 1800-talet i Ryssland, och inte förrän under början an 1900-talet i Kina.