Har försökt söka men hittar inte någon riktig uppgift hur många kalorier man förbränner vid 30 min hundpromenad. Försöker gå i rask takt men ni som har hund vet att de ska kissa överallt och där med stannar man också till rätt ofta. Har fått fram att man förbränner runt 250 kalorier på 30 min vilket jag tycker låter mycket. Vad säger ni om man väger 90 kg?
Har försökt söka men hittar inte någon riktig uppgift hur många kalorier man förbränner vid 30 min hundpromenad. Försöker gå i rask takt men ni som har hund vet att de ska kissa överallt och där med stannar man också till rätt ofta. Har fått fram att man förbränner runt 250 kalorier på 30 min vilket jag tycker låter mycket. Vad säger ni om man väger 90 kg?
Skulle gissa på ca 200 med så många kiss-stopp!
Ladda ner Runkeeper till din iPhone el Android...så mäter den sträcka och kalorier.
Annars kör du dina 30 min men ser till att göra det i skogen el annan slags terräng. Använd din halvtimme till att gå så det 'tar' Det är även bra för jycken!
Igår "powerwalkade" jag på rullband på gymmet 6.5-7km/h i 40 minuter. Enligt mätaren så brände jag ~300 kcal under den tiden, så jag skulle tippa att du borde ligga runt 200kcal med kisstopp som föregående säger.
Om du har en smartphone finns det riktigt bra appar som du kan använda vid sådana tillfällen.
Tex, endomondo, runkeeper.
Brukar själv ha igång endomondo när jag är ute och går, så ser jag distans, tid, kaloriförbrukning
Beror helt på hur rask takt du har, men skulle gissa på +/- 250. Du kan ju söka på hur mycket en vanlig promenad i 30 minuter bränner, tror inte det skiljer så mycket på hundpromenad och en vanig promenad faktiskt.
De flesta gissar för högt tror jag. Enligt kalorierperhour sidan så säger den 139 kcal. Appen jag kör med säger 169 kcal för 30 min gång för en man på 90 kg. Min Garmin GPS klocka säger runt 200 kcal för 30 min gång. Och den ligger oftast för högt.
Så någonstans mellan 130-180 kanske.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!