Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi
Är det möjligt att vara hypokondriker, men ändå själv inse att man inte lider av sjukdomen man tror sig ha?
Det jag menar är att jag t.ex. tidigare trott att jag haft både aids och diverse andra sjukdomar. Dock har jag hela tiden varit väl medveten om att jag inte lider av något av det eftersom det är helt jävla osannolikt med tanke på scenariona som jag målat upp som skulle ledit till att jag drabbats av sjukdomen i fråga.
Dock fortsätter alltid ångesten att flöda, men jag skulle aldrig ifrågasätta en doktor som säger att jag är frisk (vilket hypokondriker normalt gör om jag förstått det hela rätt?).
Lider jag av hypokondri eller något annat helt enkelt? Och är man hypokondriker om man tror sig lida av hypokondri men inte gör det?
Känner igen mig något grovt, brukar få för mig att jag är sjuk, eller när jag hittar ett symptom på mig själv så är det alltid det värsta så att säga. Men jag förstår ju själv att det är helt omöjligt. Lika så blir jag rädd att jag är psykiskt sjuk och att jag skall skada någon. Men jag förstår ju själv att så är inte fallet.
Var till en psykolog för några veckor sedan. Hon förklarade mina sympton med största sannolikhet beror på stress, för när människor blir stressade så är det väldigt olika vad man blir orolig. Och i mitt fall så blir jag väl extra orolig över att blir sjuk och inte bete mig normalt.