2012-06-11, 22:18
Medlem
Eztermis avatar
Är det möjligt att vara hypokondriker, men ändå själv inse att man inte lider av sjukdomen man tror sig ha?

Det jag menar är att jag t.ex. tidigare trott att jag haft både aids och diverse andra sjukdomar. Dock har jag hela tiden varit väl medveten om att jag inte lider av något av det eftersom det är helt jävla osannolikt med tanke på scenariona som jag målat upp som skulle ledit till att jag drabbats av sjukdomen i fråga.

Dock fortsätter alltid ångesten att flöda, men jag skulle aldrig ifrågasätta en doktor som säger att jag är frisk (vilket hypokondriker normalt gör om jag förstått det hela rätt?).

Lider jag av hypokondri eller något annat helt enkelt? Och är man hypokondriker om man tror sig lida av hypokondri men inte gör det?
Citera
2012-06-11, 22:25
Medlem
Heroinepupilss avatar
Hmm, jag gick till akuten en gång när jag haft konstant huvudverk i två veckor och försökte övertala dom att jag hade en tumör i huvudet som dom skulle ta bort. Jag va på akuten ganska ofta förr för jag fick för mig att jag var sjuk på nått sätt, nästan hoppades på det konstigt nog.
Citera
2012-06-11, 22:25
Medlem
negerbarns avatar
Ytterst intressant frågeställning.

Jag tror du lider av en lättare form av hypokondri. Du får dessa tankar om att du har en sjukdom, men ändå någonstans mitt i så känner du att det är nog lite för absurt ändå. Men du kan inte riktigt helt skaka tanken eller övertyga dig till 100% att du faktiskt inte har dessa sjukdomar.

Men det där är svårt att säga, visst kan det finnas tillstånd som liknar hypokondri, men inte anses tillräckligt allvarliga för att kallas det. Jag är ingen läkare eller psykiatriker.
Citera
2012-06-13, 15:12
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi
Är det möjligt att vara hypokondriker, men ändå själv inse att man inte lider av sjukdomen man tror sig ha?

Det jag menar är att jag t.ex. tidigare trott att jag haft både aids och diverse andra sjukdomar. Dock har jag hela tiden varit väl medveten om att jag inte lider av något av det eftersom det är helt jävla osannolikt med tanke på scenariona som jag målat upp som skulle ledit till att jag drabbats av sjukdomen i fråga.

Dock fortsätter alltid ångesten att flöda, men jag skulle aldrig ifrågasätta en doktor som säger att jag är frisk (vilket hypokondriker normalt gör om jag förstått det hela rätt?).

Lider jag av hypokondri eller något annat helt enkelt? Och är man hypokondriker om man tror sig lida av hypokondri men inte gör det?

Känner igen mig något grovt, brukar få för mig att jag är sjuk, eller när jag hittar ett symptom på mig själv så är det alltid det värsta så att säga. Men jag förstår ju själv att det är helt omöjligt. Lika så blir jag rädd att jag är psykiskt sjuk och att jag skall skada någon. Men jag förstår ju själv att så är inte fallet.

Var till en psykolog för några veckor sedan. Hon förklarade mina sympton med största sannolikhet beror på stress, för när människor blir stressade så är det väldigt olika vad man blir orolig. Och i mitt fall så blir jag väl extra orolig över att blir sjuk och inte bete mig normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in