Sjlv vill jag inte anvnda objektivitet nr jag pratar filosofi, i ett snt hr sammanhang

Personligen anvnder jag mig av uttrycket intersubjektivitet, fr objektivitet mste alltid annars definieras i sitt sammanhang.
Men nog om det...Det nrmast objektiva jag kan tnka mig e en "grundsats", en medfdd sjlvklarhet, t ex att A=A. Problemet med detta e att jag frutstter att vi inte fds "tabula rasa", utan snarare som en marmorerad tavla - en stentavla med dringar(=medfdda kusnkaper); kommer banne mig inte p vad filosofen hette som sa detta.
Fr att anvnda wilhelms rakblad: Medfdda kunskaper kanske inte e den naturligaste frklaringen, utan erfarenhet - denna tenderar att ge inter-, subjektiva perspektiv p objekt.
Frgan blir d om A=A r absolut objektivt. Om kunskap e erfarenhetsbaserad, allts intersubjektivt faller det sig d naturligt att A=A inte r absolut objektivt.
Men faktum e att A=A. Ingen "normal" mnniska kan hvda motsatsen. Jo, frvisso men direkt nr man anvnder sig av uttrycket, "normal" mnniska, frutstter man att inte alla instmmer i en meningsls tautologi.
Kontentan blir d att nr alla "normala" mnniskor instmmer i ngot blir det objektivt. Sinnesintryck kan inte vara objektiva enligt mig endast intersubjektiva. Endast frnuftet kan skapa objektiva sanningar frutsatt att vi inte lter den influeras av sinnesintrycken. Frutsatt att det d ska finnas objektiva sanningar e att vi inte fds tabula rasa.