• 1
  • 2
2005-03-05, 22:48
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanau
Frgan om moralens objektivitet r en av de frgor som har diskuterats allra mest inom moralfilosofin under 1900-talet. Kan ett uttalande som ddshjlp r omoraliskt vara sant p samma stt som uttalandet denna stol r rd kan vara sant? Och hur kan vi i s fall f kunskap om huruvida det r sant? Eller r ett sdant uttalande bara ett uttryck fr talarens personliga sikt?

Jag anser inte att moral r ett objektivt begrepp ver huvud taget.

Och frresten, nr r en stol rd? Nr du tycker att den ser rd ut? Eller nr den har #FF0000 p RGB-skalan? Dvs maximalt rtt, inget grnt, inget bltt?
Citera
2005-03-05, 22:51
Moderator
Ruskigbusss avatar
Hller nog med Capone hr.

Det finns inga absoluta sanningar. DET r den enda sanningen.
Citera
2005-03-06, 01:38
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Menar ni att objektivtet r subjektivitet, att det finns ingen sann objektivitet, vad en person anser vara objektivt tnker han eller hon oftast utifrn sin egen synvinkel, allts en subjektiv utgngspunkt.

Japp. Kort sagt.

Det finns "sanningar" som r mer eller mindre regionala.

En "sanning" r t ex ljusets hastighet. r riktig enligt vra nuvarande kunskaper i vrt universum.

En annan "sanning" r att mord r fel. Sant i vrt nuvarande samhlle, under nuvarande villkor. Kanske inte i en krigssituation - eller om man skall frsvara sina nrmaste.
Citera
2005-03-08, 00:12
Medlem
Citat:
Menar ni att objektivtet r subjektivitet, att det finns ingen sann objektivitet, vad en person anser vara objektivt tnker han eller hon oftast utifrn sin egen synvinkel, allts en subjektiv utgngspunkt.

Ja, anledningen till att man anvnder ordet "objektivt" r fr att peka p att det r ngot -mer- objektivt en ett tydligt subjektivt uttalande, och att syftet r att vara objektivt. ven om ngot aldrig blir riktigt objektivt.

(Objektivt) - "Stolen r rd"
Jag uppfattar den verkligen som rd, ingenting sger att den inte skulle vara det, allts tror jag "objektivt" att den r rd. (r det rd? Spelar ingen roll)

(Subjektivt) - "Filmen X-men r skit"
Min subjektiva sikt r att filmen r skit, men jag r medveten om att det skerligen finns andra som tycker olika, drfr sger jag att det r en subjektiv sikt.
Citera
2005-03-09, 15:49
Medlem
Green Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Hller nog med Capone hr.

Det finns inga absoluta sanningar. DET r den enda sanningen.

Nej, det dr stmmer nog inte riktig. Jag skulle vilja pst att logikens lagar r allmngiltiga, och givet vissa antaganden s fljer vissa slutsatser per automatik och i alla lgen; om A r en delmngd av B och... etc. Dremot kan vi nog enas om att vrderingar p vilka en objektiv moral mste bygga inte r konstanta eller (nnu) har uttryckts p ett oemotsgligt stt varfr det inte r mjligt att (frr oss) faststlla vad den objektiva moralen r, om den nu ens finns. Att sga att den inte r objektiv endast fr att den varierar med frutsttningarna r bara en urskt fr att inte ta ytterligare ett steg och arbeta in de skiftande frutsttningarna och deras effekter i konstruktionen.
Citera
2005-03-09, 16:26
Medlem
Sjlv vill jag inte anvnda objektivitet nr jag pratar filosofi, i ett snt hr sammanhang Personligen anvnder jag mig av uttrycket intersubjektivitet, fr objektivitet mste alltid annars definieras i sitt sammanhang.

Men nog om det...Det nrmast objektiva jag kan tnka mig e en "grundsats", en medfdd sjlvklarhet, t ex att A=A. Problemet med detta e att jag frutstter att vi inte fds "tabula rasa", utan snarare som en marmorerad tavla - en stentavla med dringar(=medfdda kusnkaper); kommer banne mig inte p vad filosofen hette som sa detta.

Fr att anvnda wilhelms rakblad: Medfdda kunskaper kanske inte e den naturligaste frklaringen, utan erfarenhet - denna tenderar att ge inter-, subjektiva perspektiv p objekt.

Frgan blir d om A=A r absolut objektivt. Om kunskap e erfarenhetsbaserad, allts intersubjektivt faller det sig d naturligt att A=A inte r absolut objektivt.

Men faktum e att A=A. Ingen "normal" mnniska kan hvda motsatsen. Jo, frvisso men direkt nr man anvnder sig av uttrycket, "normal" mnniska, frutstter man att inte alla instmmer i en meningsls tautologi.

Kontentan blir d att nr alla "normala" mnniskor instmmer i ngot blir det objektivt. Sinnesintryck kan inte vara objektiva enligt mig endast intersubjektiva. Endast frnuftet kan skapa objektiva sanningar frutsatt att vi inte lter den influeras av sinnesintrycken. Frutsatt att det d ska finnas objektiva sanningar e att vi inte fds tabula rasa.
Citera
2005-03-18, 01:47
Medlem
Djvulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brun öga
Sjlv vill jag inte anvnda objektivitet nr jag pratar filosofi, i ett snt hr sammanhang Personligen anvnder jag mig av uttrycket intersubjektivitet, fr objektivitet mste alltid annars definieras i sitt sammanhang.

Men nog om det...Det nrmast objektiva jag kan tnka mig e en "grundsats", en medfdd sjlvklarhet, t ex att A=A. Problemet med detta e att jag frutstter att vi inte fds "tabula rasa", utan snarare som en marmorerad tavla - en stentavla med dringar(=medfdda kusnkaper); kommer banne mig inte p vad filosofen hette som sa detta.

Fr att anvnda wilhelms rakblad: Medfdda kunskaper kanske inte e den naturligaste frklaringen, utan erfarenhet - denna tenderar att ge inter-, subjektiva perspektiv p objekt.

Frgan blir d om A=A r absolut objektivt. Om kunskap e erfarenhetsbaserad, allts intersubjektivt faller det sig d naturligt att A=A inte r absolut objektivt.

Men faktum e att A=A. Ingen "normal" mnniska kan hvda motsatsen. Jo, frvisso men direkt nr man anvnder sig av uttrycket, "normal" mnniska, frutstter man att inte alla instmmer i en meningsls tautologi.

Kontentan blir d att nr alla "normala" mnniskor instmmer i ngot blir det objektivt. Sinnesintryck kan inte vara objektiva enligt mig endast intersubjektiva. Endast frnuftet kan skapa objektiva sanningar frutsatt att vi inte lter den influeras av sinnesintrycken. Frutsatt att det d ska finnas objektiva sanningar e att vi inte fds tabula rasa.

Du menar Sokrates - eller Platon. Och nr du diskuterar identitetssatsen
tnker du p Leibniz. Det mste vara s, men vi kan inte riktigt bevisa det, annat n demonstrativt, eller?
Leibniz tog identitetssatsen som utgngspunkt, som "self-evident knowledge". Ingen
kan frneka dess giltighet och kan man inte frneka dess giltighet kan man heller inte frneka dess konsekvenser. En mjlighet vore att brja snacka om mjliga vrldar men jag vet inte riktigt.Vi skulle allts ha vrld a dr direkt motsatta frhllanden skulle rda till en b-vrld. Vi behver inte ens begrnsa oss till uppfattningen
att tellus och vrld r samma sak. Det rcker med att konstatera att identitetssatsen inte gller.
Citera
2005-03-18, 02:12
Medlem
dIRe_s avatar
Nn objektivist hr som kan frklara exakt hur man avgr om en vrdering r rtt? Har aldrig riktigt frsttt det och jag lser olika p olika stllen verkar det som.
Citera
2005-03-18, 02:28
Medlem
Djvulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Nn objektivist hr som kan frklara exakt hur man avgr om en vrdering r rtt? Har aldrig riktigt frsttt det och jag lser olika p olika stllen verkar det som.

Men vad r en vrdering utan frestllningar om det som r rtt? Jag misstnker att uttrycket "vilken vrdering r rtt" r missvisande, eftersom tminstone vrdering och rtt tillsammans mste syfta p samma sak - eller att vrderingar helt enkelt icke existerar. Att gra det rtta mste vl best av tankekonst i ett slags inre och yttre resonemang, wouldnt you think so? Vi kanske inte vet vad det rtta r men vi kan sannerligen lotsa oss fram i tillvaron genom att anvnda frnuftet. Resonemanget r nyckeln till allt.
Citera
2005-03-18, 02:57
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djävulen
Men vad r en vrdering utan frestllningar om det som r rtt? Jag misstnker att uttrycket "vilken vrdering r rtt" r missvisande, eftersom tminstone vrdering och rtt tillsammans mste syfta p samma sak - eller att vrderingar helt enkelt icke existerar. Att gra det rtta mste vl best av tankekonst i ett slags inre och yttre resonemang, wouldnt you think so? Vi kanske inte vet vad det rtta r men vi kan sannerligen lotsa oss fram i tillvaron genom att anvnda frnuftet. Resonemanget r nyckeln till allt.
Det r det dr "yttre resonemanget" jag vill ha frklarat, vem r det som resonerar fram det?

Om vi tar detta exempel frn susning.nu/objektivism:
Citat:
Objektivismen hvdar att vissa vrderingar r "naturlagar", att de r frnuftsmssigt "bevisade" och gr i opposition mot subjektivismen som anser att vrderingar styrs av vad mnniskor tycker.
Vad menas med "frnuftsmssigt bevisade"? Alla som resonerar kommer ju inte fram till samma sak och d blir det ju subjektiva istllet fr objektiva vrderingar.

Om det finns ett "rtt" stt att resonera: Hur ska man f reda p vad det rtta sttet r?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in