Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-11, 17:22
Bannlyst
Imorgon har min son bal med övriga niondeklassare. Problemet är att vi inte haft ekonomi till att få tag på kostymer och kavajer som alla hans övriga kompisar kommer att ha. Han har frågat alla sina kompisar vad de kommer att skaffa och de svarar "kostym med slips och kostymskor och kostymbyxor. Är det inte då ganska vanligt att han känner sig "pressad" till att skaffa samma sak då? Problemet är att lärarna förväntar sig att alla ska komma med kavajer och kostymer och att tjejerna kommer med klänningar, hur fan kan man göra så? Speciellt mot de som inte har ekonomi nog att införskaffa sådana saker. Ska min son gå till balen ensam med vanliga kläder? Hur kommer han då att bli sedd av lärare och elever?

Jag förstår inte, enligt skolverket får man inte ha någon sorts av verksamhet där eleven måste betala, men ändå gör de det nu? Min son har iförsig bra psyke så han bryr sig inte så mycket om det men jag tänker på övriga vars barn har föräldrar där ekonomin inte är den bästa och att det kan slå hårt på eleven att gå dit utan flottiga kläder. Enligt min son har alla andra köpt sina kläder till balen för dryga 2000 kronor.

Jag tycker bara synd om min son. Mitt alternativ var att han inte skulle gå alls, och det har han också bestämt, men han ville så gärna gå dit också.

Så vad tycker ni? Borde det förbjudas att ens anordna verksamhet som kostar en pengar?
2012-06-11, 17:24
Medlem
Zartazas avatar
Nej, verkligen inte. Han får ha på sig vad han vill och det är inget krav på att man måste köpa kostym.
2012-06-11, 17:27
Medlem
Jag håller helt med. Skolan ska inte kosta pengar, vi betalar redan skolan genom skatt! Klassresor och andra evenemang ska betalas av skolan. Man kan inte förutsätta att alla ska kunna ha råd med så där fina kläder. För övrigt så växer ju unga killar så att det knakar, så en kostym som man köpt till sin son i nyan passar nog med största sannolikhet inte till studenten... och då måste man köpa en ny!
2012-06-11, 17:28
Medlem
eradicos avatar
Inte för att vara den som är den, men ni är medvetna om att man kan köpa kostym på second hand? Har i Lund kostar en kostym på second hand, komplett med skjorta, byxor och kavaj ca 300 kronor för en märkeskostym och runt 75:- för en vanlig från H&M. Är ju ett alternativ.
2012-06-11, 17:28
Medlem
Vi fick aldrig göra ett skit i högstadiet pga den där regeln... självklart är det inte kul för den som inte har råd men jag tycker det var väldigt synd att vi inte fick göra det, tidigare klasser hade åkt till Liseberg i nian, men det blev inte av för oss pga den regeln, vilket jag tycker var hemskt tråkigt.

Vet dock inte vad som är bästa sättet att lösa det då det finns nackdelar med både att tillåta och att förbjuda liknande saker...
2012-06-11, 17:29
Medlem
pandaees avatar
Äsch, det finns ju billiga alternativ. Istället för riktiga kostymbyxor kan han använda så kallade chinos, som finns att köpa billigt på många ställen, och så även skjorta. Det är ju inte studentbal, alltså kan man se på det mer som en avslutningsfest, vilket jag tror att många gör. Klädkoden är inte så strikt, och huvudsaken är att han har kul ändå. Det verkar också som att han tycker så.
2012-06-11, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Inte för att vara den som är den, men ni är medvetna om att man kan köpa kostym på second hand? Har i Lund kostar en kostym på second hand, komplett med skjorta, byxor och kavaj ca 300 kronor för en märkeskostym och runt 75:- för en vanlig från H&M. Är ju ett alternativ.
Spelar ju egentligen ingen roll? Skolan ska inte kosta pengar och de ska inte förvänta sig att alla har pengarna som krävs...
2012-06-11, 17:34
Medlem
VonFanderblads avatar
Självklart bör det inte förbjudas, men jag håller med om att det är fånigt med bal i nian. Det är även lustigt att baltramset kryper längre och längre ner i den akademiska världen samtidigt som betygs- och utbildningsinflationen bara ökar och ökar.

Jag ser inte direkt syftet med att fira att gymnasiet har klarats av. Vad är nästa steg, att anordna bal för de som gått ut sexårs?

Riktiga examen såsom kandidat, magister och master kan ju dock fortfarande firas
2012-06-11, 17:34
Medlem
ILoveBigButtss avatar
För det första så är jag säker på att du inte har någon son, utan att du är den personen som detta handlar om. Tycker du att det låter rimligt att förbjuda något bara p.g.a. att du eller dina föräldrar inte har råd till en kostym? Varför ska andra påverkas för att du är fattig/snål? Skit i att gå i balen annars.
2012-06-11, 17:36
Medlem
174563s avatar
Finns flera alternativ

a) skit i att gå, det är inget man minns direkt och för pengarna ni sparar kan ni istället fira hemma, köp lite tårta och ge honom lite fickpengar att fira med själv. Dessutom kan hansäkert träffa upp vännerna efteråt om de ska festa vidare

b) Köp en dressman-kostym, om de felsta andra ska. Fult men kostar väl bara 900, skor är inte viktigt

c) Låna av någon ni känner

d) hyr (kostar väl mer än dressman ändå
2012-06-11, 17:43
Medlem
stilltons avatar
det här är ju ingen skolaktivitet. det hör inte till undervisningen. han behöver inte ha kostym.
alternativet är ju att börja med skoluniform, men då förflyttas ju bara problemet till fritidssysselsättningar.

alla har olika ekonomiska förutsättningar. går man i nian så bör man kunna fatta det och prioritera efter vad man själv tycker.
det blir knappast bättre av att släta över detta faktum. dom ska ju trots allt lära sig inför sitt vuxenliv.
2012-06-11, 17:46
Medlem
B3ns avatar
Ingen som tvingar honom att gå? Ingen som tvingar honom att köpa nya fina kläder? Nej och nej. Det är inte obligatoriskt så ni är inte tvungna betala ett smack för det.

Det är en stor grej för många som tycker det är skitkul med bal. Ska de barnen som tycker att det är skitkul inte få ha någon bal för att ni fattiga inte har råd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in