2012-06-11, 00:39
Medlem
Adobes avatar
Hej!
Jag tänkte köpa lite saker från googlestore.com ikväll/natt via Swedbank/Visa med E-kort.
Totalt kostade det runt £47 (inklusive moms £7) och jag fyllde E-kortet med 650 kr (dvs £57).
Men nu när jag provar beställa så står det först att det är beställt, men några sekunder senare får jag upp att det misslyckats.
Citat:
Ett försök att debitera ditt VISA xxx-xxxx med £ 47,76 den jun 10 misslyckades. Det kan bero på att det inte finns tillräckligt med pengar eller så kan det vara en åtgärd för skydd mot bedrägerier.

Skrivit till Swedbank i "kontakta oss" på deras sida, men lär väl ta en jävla tid innan man ens får svar. Sedan osäker om det kanske ligger någonting jag som gör fel eller så?

Någon som förut köpt på googlestore eller liknande?
Vad kan problemet vara? För pengar har jag ju korrekt med på E-kortet?
Citera
2012-06-11, 00:46
Medlem
antagonistens avatar
Det kan inte vara så att de kräver "verified by VISA"? Det skulle ju kunna vara en förklaring till att köpet inte går igenom om täckning nu finns på kontot.

Edit:
Citat:
Kan jag använda e-kort i alla internetbutiker?
På grund av tekniska begränsningar kan det vara så att e-kort inte fungerar när kortnumret verifierats innan köpbeloppet är känt. Sådana situationer kan till exempel uppstå vid användning av ”virtuella plånböcker” då kortnumret, innan köpet, lagrats hos en tredje part (till exempel PayPal). E-kort kan heller inte användas om verifieringen av kortnumret sker av annan butik än den som genomför köpet. Det beror på att e-kortet, av säkerhetsskäl, endast kan användas i en butik.
Med tanke på ovanstående kan det ju vara så att Google använder sig av någon extern betalningsmetod (Google Checkout?) och att det är därför ditt köp inte går igenom. Det verkar som att det bara går att använda e-kort vid direktdebitering, dvs. att du betalar direkt i "varukorgen".
Senast redigerad av antagonisten 2012-06-11 kl. 00:52.
Citera
2012-06-11, 01:03
Medlem
Adobes avatar
Fattar inte så mycket..
Men ja, det är google wallet/checkout (verkar ju vara samma sida, wallet.google.com) som är sidan i webbadressfältet när jag ser alla misslyckade transaktioner.

Hur kan jag verifiera e-korten då isåfall? Jag har ju skapat dessa och inte använt dom någon annanstans.
Antar väl att det är som paypal där man verifierar genom att man får en kod då dom debiterat 15 kr.
Dock verkar ju inte google wallet ha debiterat mig något eller stått någonting angående verifiation.

[edit]
om det inte är det som kostat 8 kr idag, två gånger. Då jag testat med 2 kort. Kan ju kanske vara det.
Senast redigerad av Adobe 2012-06-11 kl. 01:06.
Citera
2012-06-11, 01:06
Medlem
StigAllans avatar
e-kort funkar inte för Paypal heller.
Du får ordna ett vanligt betalkort för vissa siter.
Citera
2012-06-11, 01:13
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
e-kort funkar inte för Paypal heller.
Du får ordna ett vanligt betalkort för vissa siter.
E-kort funkar visst på paypal, jag har då kunnat addat e-kort och då debiteras 15 kr som därefter sätts in på paypal kontot, sedan av debiteringen (tar en dag) ser man en kod som man skriver in på paypal så blir e-kortet verifierat och kan göra köp genom det.

Hur fixar jag betalkort då? kostar det?

[edit]
Googlat och finner att jag kan vara tvungen att fixa "Verified by Visa" som någon skrev i tråden.
Dock har jag tryckt på "Anslut/byt lösenord/administrera kort till Verified by Visa/MasterCard SecureCode" och kommer till sida där jag kan välja mitt bankkonto eller e-kort.
Spelar ingen roll vad jag väljer. Om jag väljer mitt bankkonto, jaha? inget visas där förutom mitt bankkonto och verkar inte vara nå mycket mer.
Även om jag går till e-kort så öppnas det bara som vanligt.
Verkar inte finna alls vart jag kan fixa Verifed by visa.
Senast redigerad av Adobe 2012-06-11 kl. 01:32.
Citera
2012-06-11, 09:28
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Hur fixar jag betalkort då? kostar det?
Ring eller besök ditt lokala bankkontor. Årsavgiften för ett vanligt bankkort brukar ligga på ungefär 200kr/år.
Citat:
Googlat och finner att jag kan vara tvungen att fixa "Verified by Visa" som någon skrev i tråden.
Dock har jag tryckt på "Anslut/byt lösenord/administrera kort till Verified by Visa/MasterCard SecureCode" och kommer till sida där jag kan välja mitt bankkonto eller e-kort.
Spelar ingen roll vad jag väljer. Om jag väljer mitt bankkonto, jaha? inget visas där förutom mitt bankkonto och verkar inte vara nå mycket mer.
Även om jag går till e-kort så öppnas det bara som vanligt.
Verkar inte finna alls vart jag kan fixa Verifed by visa.
Du kan väl bara ansluta vanliga bankkort till Verified by Visa och därefter skapa e-kort...? Jag har ingen koll på hur e-kort fungerar då jag inte är kund hos Swedbank men så vitt jag vet går det endast att verifiera permanenta, fysiska kort.
Citera
2012-06-11, 21:01
Medlem
Adobes avatar
Var på Swedbank idag och beställde ett mastercard. Ja, kostar 250 kr per år, no big deal.

Iaf loggade jag nydligen in på banken och går in på det där Verified by visa och ser att jag kan ansluta mastercard. Så provade göra det nu.
Sedan tog jag e-kortet jag testade igår med och uppdaterade beställningen.
Men fortfarande fungerar det inte?

Förstår inte riktigt, är det med mastercardet jag ska betala med eller är det e-kort? Menar, jag är ju nu ansluten med mastercard till verified by visa.

Hon på Swedbank sa iaf att det kan ta typ 3 dagar innan jag får kortet till brevlådan, men behöver väl inte vänta på kortet när jag väl har det på nätet? eller?
Citera
2012-06-12, 03:46
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Iaf loggade jag nydligen in på banken och går in på det där Verified by visa och ser att jag kan ansluta mastercard. Så provade göra det nu.
Sedan tog jag e-kortet jag testade igår med och uppdaterade beställningen.
Men fortfarande fungerar det inte?

Förstår inte riktigt, är det med mastercardet jag ska betala med eller är det e-kort? Menar, jag är ju nu ansluten med mastercard till verified by visa.

Hon på Swedbank sa iaf att det kan ta typ 3 dagar innan jag får kortet till brevlådan, men behöver väl inte vänta på kortet när jag väl har det på nätet? eller?
Använd MC-kortet istället för e-kort. Har du ett "riktigt" betalkort är det bara en massa onödigt krångel med e-kort, syftet med det är ju mest att folk med Maestro/Electron ska kunna handla över nätet.

Är kortet aktiverat? Det var så länge sen jag gjorde det sist så jag minns inte riktigt hur det går till men det låter ju konstigt att det skulle gå att aktivera kortet innan det knappts ens tillverkats...? Vanligtvis brukar man ju få hem ett brev med aktiveringskod eller liknande i samband med att kortet skickas ut.
Citera
2012-06-12, 07:55
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Använd MC-kortet istället för e-kort. Har du ett "riktigt" betalkort är det bara en massa onödigt krångel med e-kort, syftet med det är ju mest att folk med Maestro/Electron ska kunna handla över nätet.

Är kortet aktiverat? Det var så länge sen jag gjorde det sist så jag minns inte riktigt hur det går till men det låter ju konstigt att det skulle gå att aktivera kortet innan det knappts ens tillverkats...? Vanligtvis brukar man ju få hem ett brev med aktiveringskod eller liknande i samband med att kortet skickas ut.

Okej
Well, när jag loggade in på internetbanken så såg jag att det stod mastercard när jag gick in på fliken "Verified by visa", så provade ansluta kortet och verkade ju gå det.
Dock har jag ju inte nå CV2 kod eller annan uppgift mer än vad kortet har för slags nummer.

Okej, men hoppas brevet kommer snarast och att det då fungerar.
Citera
2012-06-14, 13:58
Medlem
Adobes avatar
Äntligen har jag fått mitt mastercard.
Men, så dyker ett problem upp åter igen.
Mitt mastercard verkar ha 4 siffror (CVC, CV2 eller vad det än heter). Och när jag skriver in dessa på googlestore så står det att det måste vara 3 siffror.. vad i helvete då?

[edit]
Fixade det, beställt nu
Var tydligen inte siffrorna nedanför kortnumret. Var tydligen de 3 siffrorna på baksidan av kortet, provade bara helt random och när det accepterades var jag smått orolig om det blev rätt, men har iaf dragits pengar från kontot så måste blivit rätt då
Senast redigerad av Adobe 2012-06-14 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in