Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Systembolaget har en av världens bästa varusortiment. Detta är ingen myt, som någon påstår ovan. Jag har testar vin- och spritbutiker i många länder. Svenska Systembolaget ligger i topp.
Att systembolaget skulle ligga i topp är definitivt en myt. Du kan inte jämföra systembolagets utbud med det alkoholhaltiga utbud en livsmedelsbutik utomlands har som du råkat se på Mallorca eller Rhodos. Du måste jämföra systembolagets utbud med det som andra renodlade alkoholbutiker har. Systembolagets utbud är enligt min mening snarare strax över medel internationellt sett, du måste bara hitta en systembolagsbutik, det kryllar ju inte precis av dem... Jag bor själv utomlands och har bara sällan möjlighet att besöka systembolaget och varje gång blir jag lika besviken. Det "förträffliga utbudet" som många yrar om är inte alls så extremt som många försöker få det till. Det jag här räknar som utbud är naturligtvis enbart det som finns på hyllorna i butikerna och inte det som mödosamt måste beställas. Det hela förstörs fullständigt av upplägget, den enda logiken bakom det är alfabetet och dryckestypen (och inte exempelvis bryggeriet/producenten). Personalen var inte heller särskilt kunnig, inte ens de enklaste frågor jag ställde kunde man svara på och personerna i fråga verkade i det närmaste sönderstressade och farligt nära burnout.
Sedan kan man fråga sig vad ett stort sortiment med t.o.m. statligt stöd i ryggen skulle ha för påverkan för nykterheten i Sverige. Även om butikerna är sällsynta och har samma mysighetsfaktor som folktandvårdens mottagningar och ofta har personal som ser helt uttråkade ut och t.o.m. frågar pensionärer om leg

så är jag ganska säker på att ett överdimensionerat utbud inte leder till färre trafikdöda, misshandelsfall eller fosterskador i Sverige. Det var väl det man ville uppnå med statliga alkoholbutiker?
Jag tycker synd om de som inte hittar ett riktigt jobb och tvingas arbeta hos statliga butiker i länder med marknadsekonomi.