Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2012-06-18, 12:24
Medlem
dankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Just statliga alkoholbutiker är en raritet ur ett världsligt perspektiv. Och det finna inga länder som funderar på att förstatliga några alkoholbutiker.

Sverige, Norge, Finland och Kanada har statliga butiker. Vi kan även anta att Nordkorea, Vitryssland och Kuba känner till statliga alkoholbutiker - förutsatt att det över huvud taget finns. Alltså ca. 7 länder av flera hundra. Därtill kommer ett fåtal exempel.

Vilka länder enligt din kännedom funderar på att förstatliga alkoholförsäljningen i dagsläget?

Jag har i mitt inlägg inte påstått att Sverige skulle vara det enda landet med statliga alkoholbutiker, jag skrev att inga länder funder på att förstatliga det.

http://en.gazeta.ru/news/2012/04/05/a_4124229.shtml

Har diskuterats en hel del i Ryssland under de senaste åren så där har du allt fel. Kan garantera dig att det även har varit uppe på agendan i flera andra länder. Hittade en länk till en engelskspråkig rysk tidning där du kan läsa själv.

Sen att säga 7 länder av flera hundra kan man ju diskutera. Till att börja med finns det bara strax under 200. Av dess länder har en del arabländer totalt alkoholförbud. Ganska säker på att EU-lagar stoppar andra medlemsländer från att ens fundera på monopolisering. Sverige, Norge och Finland har fått dispans.
Citera
2012-06-18, 17:20
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankar
http://en.gazeta.ru/news/2012/04/05/a_4124229.shtml

Har diskuterats en hel del i Ryssland under de senaste åren så där har du allt fel. Kan garantera dig att det även har varit uppe på agendan i flera andra länder. Hittade en länk till en engelskspråkig rysk tidning där du kan läsa själv.

Sen att säga 7 länder av flera hundra kan man ju diskutera. Till att börja med finns det bara strax under 200. Av dess länder har en del arabländer totalt alkoholförbud. Ganska säker på att EU-lagar stoppar andra medlemsländer från att ens fundera på monopolisering. Sverige, Norge och Finland har fått dispans.

Det har diskuterats tidigare men avslagits. Ok om man nu igen diskuterar problemet med den höga alkoholkonsumtionen i Ryssland, dock har man ju redan kunnat stävja konsumtionen genom exempelvis nattligt försäljningsförbud.

Ska bli intressant att se om Ryssland verkligen förstatligar alkoholförsäljningen i slutändan. Jag tror knappast att det kommer att hända, ska bli intressant att se vad som händer framöver. Några fler länder här i världen (oavsett hur många länder som finns) som funderar på att förstatliga alkoholförsäljningen?
Citera
2012-06-18, 22:56
Medlem
Färöarna har monopol:
http://www.visitfaroeislands.com/Default.aspx?ID=9904

Vissa amerikanska stater har monopol:
http://www2.potsdam.edu/hansondj/Con...127524611.html
Citera
2012-06-19, 08:06
Medlem
Svizzeras avatar
Sammanfattningsvis kan man säga att några av USA's delstater har statliga alkoholförsäljningsmonopol (men hujedamej om man skulle införa kommunism i och med en obligatorisk sjukförsäkring för alla, USA är i alla fall för mig ingen måttstock på hur saker och ting i ett land bör organiseras utan bör snarare ses som ett skräckexempel), Färöarna och några "exotiska" länder därtill där man kan räkna med att träffa på varg och / eller björn i skogarna. Sedan finns det kategorin religiösa fundamentalister som man kan tillförskriva främst den arabiska världen, konstigt nog går det ofta hur bra som helst att köpa alkohol i dessa länder på de flesta internationella hotell.

Kokar vi ner den här soppan så ser vi att systembolaget är en skenhelig konstrukt med dubbelmoral och vi kan hoppas att opinionen en dag vänder (kanske den dagen man förbjuder systembolaget att göra propaganda för sin existens). I dagsläget idkar staten genom systembolaget opinionsbildning genom att tuta i folk att statliga butiker är bra, vilket är ytterst problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv. Staten ska göra det folket vill, inte tuta i folket att tycka det staten vill att folket ska tycka. I just det här sammanhanget är det kanske inte så farligt, men tänk er om man skulle göra samma sak om exempelvis invandringsfrågor eller man skulle försöka få folk att avstå från att rösta på somliga partier som den sittande regeringen ogillar.

I stort sett alla världens länder har reglerat alkoholmarknaden genom åldersgränser och punktbeskattning i mindre eller större omfattning. Och tur är det. Genom att låta kommunerna sälja alkoholförsäljningslisencer kan man på ett mycket enkelt och smidigt sätt styra den privata marknaden (uppstår för stora problem inom ett geografiskt område så ser man till att färre licenser utfärdas just där) och helt och hållet dra in licensen om man skulle slarva med exempelvis ålderskontroller. Det fungerar alldeles utmärkt i stort sett hela världen, utom då på exempelvis Färöarna eller Sverige, där man tycker att staten ska bedriva dryckeshandel i stället för privata aktörer. Människan behöver livsmedel och kläder, varför inte förstatliga alla livsmedels- och klädbutiker? Privata butiker kan inte tillgodose människors behov på ett adekvat sätt och vill enbart maximera vinsten och skiter i resten. Eller?

Har ett land ett underligt system inom ett område leder det automatiskt till underliga utväxter. Dessa ser vi idag mycket tydligt i Sverige. Folk handlar alkohol i stor omfattning utomlands i stället, det säljs alkohol på en okontrollerbar svart marknad utan förmodligen någon som helst ålderskontroll och folk tvingas handla dryckerna i fula statliga butiker.
Citera
2012-06-19, 11:58
Medlem
Vad väldigt få tycks fatta här är att Systembolaget är ett detaljhandelsföretag som säljer varor som andra har tillverkat. Det är inte systembolaget som bestämmer varornas pris. I grunden (bortsett från skatten och Systembolagets handelsvinst) är det tillverkaren som gör det.

Det finns faktiskt fall där tillverkare har offererat (googla på ordet offert) t ex halvbuteljer av en vara som Systembolaget fann för dyrt och därför avböjde att köpa in.

Normalstorleken är i många fall helbuteljen. Om en tillverkare bestämmer sig för att ta upp en halvbutelj i sitt sortiment måste han köpa in en helt ny tappningslina, därtill en etiketteringsstation, en förslutningsstation och en förpackningsstation (i kartong). Detta plus lokaler och baspersonal är de fasta kostnaderna. Rörliga kostnader är buteljer, förslutningar, etiketter, kartonger och själva varan. (rörliga kostnader = ju större förbrukning desto högre kostnader). Livslängden i böckerna tror jag är fem år för en sådan tappningsanläggning, fast den verkliga livslängden kan vara längre.
Priset på varan i halvbutelj blir i 99 fall av hundra högre än i helbutelj just därför att kostnaderna för hanteringen och avskrivningen av produktionsresurserna blir ogynnsamma och mer kostnadskrävande fram till kassan och kundens plånbok - detta därför att tillverkaren inte släpper ifrån sig varan utan full kostnadstäckning.
Dessa prisvariationer är således inget som Systembolagets personal håller på och kokar ihop på lagret.

Då jag jobbade på Systembolaget var handelsvinsten 10-11 procent. Här ovan påstår någon att den nu är 19 procent. Fortfarande dåligt, men det är väl okej i de snabbrörliga varugrupperna. Systembolaget har en av världens bästa varusortiment. Detta är ingen myt, som någon påstår ovan. Jag har testar vin- och spritbutiker i många länder. Svenska Systembolaget ligger i topp.
Citera
2012-06-19, 16:50
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Systembolaget har en av världens bästa varusortiment. Detta är ingen myt, som någon påstår ovan. Jag har testar vin- och spritbutiker i många länder. Svenska Systembolaget ligger i topp.

Att systembolaget skulle ligga i topp är definitivt en myt. Du kan inte jämföra systembolagets utbud med det alkoholhaltiga utbud en livsmedelsbutik utomlands har som du råkat se på Mallorca eller Rhodos. Du måste jämföra systembolagets utbud med det som andra renodlade alkoholbutiker har. Systembolagets utbud är enligt min mening snarare strax över medel internationellt sett, du måste bara hitta en systembolagsbutik, det kryllar ju inte precis av dem... Jag bor själv utomlands och har bara sällan möjlighet att besöka systembolaget och varje gång blir jag lika besviken. Det "förträffliga utbudet" som många yrar om är inte alls så extremt som många försöker få det till. Det jag här räknar som utbud är naturligtvis enbart det som finns på hyllorna i butikerna och inte det som mödosamt måste beställas. Det hela förstörs fullständigt av upplägget, den enda logiken bakom det är alfabetet och dryckestypen (och inte exempelvis bryggeriet/producenten). Personalen var inte heller särskilt kunnig, inte ens de enklaste frågor jag ställde kunde man svara på och personerna i fråga verkade i det närmaste sönderstressade och farligt nära burnout.

Sedan kan man fråga sig vad ett stort sortiment med t.o.m. statligt stöd i ryggen skulle ha för påverkan för nykterheten i Sverige. Även om butikerna är sällsynta och har samma mysighetsfaktor som folktandvårdens mottagningar och ofta har personal som ser helt uttråkade ut och t.o.m. frågar pensionärer om leg så är jag ganska säker på att ett överdimensionerat utbud inte leder till färre trafikdöda, misshandelsfall eller fosterskador i Sverige. Det var väl det man ville uppnå med statliga alkoholbutiker?

Jag tycker synd om de som inte hittar ett riktigt jobb och tvingas arbeta hos statliga butiker i länder med marknadsekonomi.
Senast redigerad av Svizzera 2012-06-19 kl. 17:27.
Citera
2012-06-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shivaya
När kommunens alkoholhandläggare tolkar lagen så får krogarna inte sälja en stor öl billigare än en liten, sett till pris per cl.

"40 centiliter öl har kostat 40 kronor, medan 60 centiliter öl kostat 55 kronor. Även för drinkarna har centiliterpriserna följt samma mönster.
På så vis har krogen aktivt uppmanat gästerna att köpa den större mängden alkohol, menar kommunen. Enligt lagen får prissättningen inte främja försäljning av drycker med högre alkoholhalt."

"– Men när 40 centiliter öl kostar 40 kronor, 50 centiliter 48 kronor och 60 centiliter 55 kronor är det så otroligt pedagogiskt tydligt att det blir billigare att köpa den större. De signalerna tycker vi inte att man ska sända ut, säger hon."

http://gd.se/nyheter/gavle/1.4723882...gar-under-lupp

Så när bolaget säljer en bag in box för 150 kr och en vinflaska för 59 kr begår dom exakt samma fel.
Skillnaden är att krogen har ju köpt fatöl. Systemets priser är baserade på vad de köper in flaskorna för för priser. För krogen är det ingen skillnad i inköpspris beroende på om du tar en stor eller liten fatöl, därför är det inte samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Och att den statliga butikskedjan med monopolställning sedan går ut med sådana propagandafilmer är bara droppen som få ölglaset att rinna över. I stället borde man satsa dessa medel (som i slutändan tillhör svenska folket) till att varna för alkoholens skadeverkningar, men man tycks koncentrera sig på opinionsbildning för att försvara sin dödsdömda och perversa affärsidé istället, vilket är synnerligen problematisk ur ett rättstatligt och demokratiskt perspektiv. Staten ska inte forma folkviljan, folkviljan ska forma staten. Statliga butiker är lika passande som privata polisstationer. Så att inte folkhälsan blir lidande så inför man en alkoholförsälningslicens så att försäljningsställena har en morot att sköta sig. Det fungerar alldeles utmärkt på de flesta håll här i världen.
Poängen med videon var ju att få in förslag för att få nöjdare kunder/nöjdare sverige. Inte att propagera. Det var ju mer av en förklaring. Men annars håller jag med dig om att sveriges drogpolitik är helt åt helvete. Trådstarten var dock imo ganska värdelös.
Senast redigerad av Mr.Dee 2012-06-19 kl. 18:02.
Citera
2012-06-19, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dankar
Har diskuterats en hel del i Ryssland under de senaste åren så där har du allt fel. Kan garantera dig att det även har varit uppe på agendan i flera andra länder.

Ryssarna har ju typ vodkakiosker som funkar som korvmojjar där man kan köpa sig en 4:a eller en 6:a osv istället för en kokt med bröd eller en halv special.
Citera
2012-07-21, 20:16
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Färöarna har monopol:
http://www.visitfaroeislands.com/Default.aspx?ID=9904

Vissa amerikanska stater har monopol:
http://www2.potsdam.edu/hansondj/Con...127524611.html

De amerikanska monopolen avser endast starksprit.
Vin, öl, cider och andra alkoholhaltiga drycker finns att tillgå i mataffären.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in