Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-06-09, 23:32
Medlem
tlcswes avatar
Ni som sett denna reklamfilm från systembolaget, har säkert tänkt, vilka sympatiska människor det finns. De ska sälja sprit, men inte i mängdrabatt, för då är det s.k fulsprit och det är inte etiskt att sälja.

Man kan sammanfatta det hela så här; Systembolagets uppgift är att inte försöka sälja någon sprit över huvud taget, samtidigt som de ska sälja sprit.
http://www.youtube.com/watch?v=2Cwql0y4trc&feature=plcp Deras reklamfilm - 45sek

Men då jag senast var på systembolaget såg jag att de visst har mängdrabatt på sprit;
http://i48.tinypic.com/126ae61.png Bilden är från systembolagets egna hemsida.

Om man ser till priset på 700ml flaskan kostar den 239kr. Medan 350ml kostar 129kr.
Flaskan på 700ml är alltså 19kr billigare om man ska se till mängden. Alltså, jag upprepar, hela 19kr.
Som jag tidigare författade ska systembolagets uppgift vara att sälja sprit, men inte i mängdrabatt. Det har t.o.m gjort en reklamfilm om hur duktiga dem är. Men ändå säljer de sprit i mängdrabatter.

Nu är det inte 10 kronor vi pratar om, utan hela 19 kronor.

Egentligen bryr jag mig inte om det. Men om man gör en reklamfilm om att man inte säljer sprit i mängdrabatter, så ska man väl fan inte göra det heller. Därför är deras reklamfilm vilseledande marknadsföring.

Vad jag då undrar, hur ska vi kunna sätta dit systembolaget?
Och kan man på något sätt kunna få en skriftlig ursäkt av VD:n, för jag mår fan dåligt.

Ärligt talat har jag spytt tre gånger idag.

Här är länken till bilden som jag jag saxat;
http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...searchquery%2c
Senast redigerad av tlcswe 2012-06-09 kl. 23:41.
Citera
2012-06-09, 23:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Vad jag då undrar, hur ska vi kunna sätta dit systembolaget?

Det där med "mängdrabatt" gäller vid köp av flera flaskor. Olika prisbild beroende på olika volym i olika förpackningar räknas inte dit.
Citera
2012-06-09, 23:40
Medlem
Jonezs avatar
Det är enkelt för Systemet att komma fram med det påstående i reklamfilmen "vi vill inte käna pengar"
Brushan ni har monopol på hela skitet klart att ni inte behöver erbjudanden för att konkurera med andra
Citera
2012-06-09, 23:40
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det där med "mängdrabatt" gäller vid köp av flera flaskor. Olika prisbild beroende på olika volym i olika förpackningar räknas inte dit.

Okej, så det är inte mängdrabatt då eller?
Jag fattar inte vad du menar, förklara.

Du måste mena att så länge man häller samma mängd i en och samma flaska och inte flera små. Är det ingen mängdrabatt?
Senast redigerad av tlcswe 2012-06-09 kl. 23:43.
Citera
2012-06-09, 23:49
Medlem
Tänk om själva flaskan kostar 29 kr respektive 39 kr. Det vore ju rimligt att anta att en större glasflaska är dyrare än en liten. Då blir priset på innehållet i flaskan 100 kr för 35cl och 200 kr för 70 cl. Voila, Bolaget har därmed inte mängdrabatt på alkohol.
Citera
2012-06-09, 23:50
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
'Fortfarande mängrabatt.

Skicka ett mail till kvällstidningarna.
Citera
2012-06-09, 23:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
'Fortfarande mängrabatt.

Skicka ett mail till kvällstidningarna.

Gör det om du vill. Själv ser jag ingen mängdrabatt sålänge en flaska kostar 239kr och ett hundra flaskor av samma sort kostar 23900kr

Sen måste man ju tänka på kostnaderna för flaskan och transport också.
Citera
2012-06-10, 00:01
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Då kan ju Systembolaget börja plocka bort alla 50 cl burkar eller småputtarna. För att undvika "mängdrabatten".
Citera
2012-06-10, 00:05
Medlem
edit
Citera
2012-06-10, 00:30
Medlem
Det här var bland det mest korkade jag läst. Självfallet är det så som det redan nämnts att det blir dyrare att producera fler flaskor med lika mycket innehåll, än att producera en flaska med samma mängd innehåll som de andra två tillsammans.

Detta är INTE samma sak som mängdrabatt. Eftersom man räknar kr/lit på den aktuella förpackningen som priset hör till så kommer kr/lit vara olika beroende på vilken storlek man väljer på förpackningen.

Detta kan tyckas missvisande, men det som drar upp jämförelsepriset kr/lit är ju enbart det faktum att man har två förpackningar att tillverka, två förpackningar att fylla, samt två förpackningen att transportera.

Citera
2012-06-10, 00:57
Medlem
kjellouts avatar
Tycker TS har en bra poäng. När jag köper sprit köper jag jämt stor förpackning även om jag inte tänkt dricka så mycket p.g.a priset. Med tanke på bolagets policy http://www.systembolaget.se/OmSystembolaget/ så borde de vara bättre ur ett folkhälsoperspektiv att köpa mindre, och då borde det vara samma literpris.
Citera
2012-06-10, 01:14
Medlem
Jag tycker också TS har en bra poäng. Om nu marginalkostnaden är lägre för 700cl än för 350cl, så bör man väl justera priset så att det ändå blir samma literpris för de båda? Om man nu verkligen menar det man säger i reklamen, vill säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in