• 1
  • 2
2005-03-05, 07:25
Medlem
Ägd

Sverige är ett land (marginelt större än Californien) med ca 9 miljoner invånare.

* ca 2 miljoner är under 20 år.
* ca 6 miljoner är över 20 år, men under 70.
* ca 1 miljon är över 70 år.

En Svensk ägnar ca 150 minuter i snitt per dag åt TV-tittande, uppskattningsvis så spelar 94% av alla ungdomar under 20 år TV-spel regelbundet, en sjättedel spelar varje dag och ca 40 000 ungdomar spelar mer än 5 timmar per dag.

* En Svensk pappa ägnar 7 minuter i kvalitetstid till sitt barn per dag.

* En Svensk mamma ägnar ca 14 minuter i kvalitetstid till sitt barn per dag

* Sverige har det högsa skattetrycket i världen.

* 51% av den totala produktionen i Sverige tas in i skatter.

* Staten tar ca 107 000:- var 3:e sekund i skatt, ca 1 100 miljarder kronor per år.

* Sverige har idag inte råd att tillhandahålla ordentligt med bostäder till sin befolkning.

* Sverige har idag lägst antal vårdplatser för korttidsvård i EU per tusen invånare.

* Sverige har idag inte råd att bedriva välfärd.
Citera
2005-03-05, 10:35
Medlem
Mx2000s avatar
Vem är det som är ägd? Sverige?

Jag efterlyser lite källor, framförallt vad gäller datorspelandet. Du skriver att uppskattningsvis spelar 94% av alla ungdomar. Vem är det som har uppskattat den siffran?

Edit: Vad vill du egentligen diskutera?
Citera
2005-03-05, 11:50
Medlem
detta är endast tankar från mig själv, och bör inte tas seriöst för när man skrapar på ytan, så förstår man att jag är en bluff.

Vi människor är ägda av statsapparaten och kontrolleras/påverkas via media som i sin tur är styrda av .. ja.. the real axes of *evil*.

Det ökande behovet av att behöva fly från den "hemska" verklighet vi lever med görs på diverse olika sätt, t ex film, datorer, tv, rekreationella droger osv, det kallas Escapism. (mer om det: http://en.wikipedia.org/wiki/Escapism )

Om du hade googlat på nått av nedanstående så hade du nog hittat källorna:
http://www.fair-play.se/show.php/17370.html

När det kommer till diskussion så får ni stå för den saken, jag vill bara vädra ur den dåliga lukten från min lägenhet.
Citera
2005-03-05, 12:01
Medlem
P3tters avatar
Fattar fortfarande inte din poäng, man har väl egen fri vilja.
Citera
2005-03-05, 12:04
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx2000
Edit: Vad vill du egentligen diskutera?

Det undrar jag också.
Citera
2005-03-05, 12:08
Medlem
Citat:
Fattar fortfarande inte din poäng, man har väl egen fri vilja.

Citat:
Free Will

"Free Will" is largely a philosophical term of art for a particular sort of capacity of rational agents to choose a course of action from among various alternatives. Which sort is the free will sort is what all the fuss is about. (And what a fuss it has been: philosophers have debated this question for over two millenia, and just about every major philosopher has had something to say about it.) Most philosophers suppose that the concept of free will is very closely connected to the concept of moral responsibility. Acting with free will, on such views, is just to satisfy the metaphysical requirement on being responsible for one's action. (Clearly, there will also be epistemic conditions on responsibility as well, such as being aware -- or failing that, being culpably unaware -- of relevant alternatives to one's action and of the alternatives' moral significance.) But the significance of free will is not exhausted by its connection to moral responsibility. Free will also appears to be a condition on desert for one's accomplishments (why sustained effort and creative work are praiseworthy); on the autonomy and dignity of persons; and on the value we accord to love and friendship

http://plato.stanford.edu/entries/freewill/
Citera
2005-03-05, 12:10
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninj4h
http://plato.stanford.edu/entries/freewill/

Jaha... och? va? öh.... ?
Citera
2005-03-05, 12:26
Medlem
Mx2000s avatar
Citat:
Om du hade googlat på nått av nedanstående så hade du nog hittat källorna:
http://www.fair-play.se/show.php/17370.html

Om jag hade googlat? Är det meningen att jag som vill läsa en tråd ska behöva googla fram källor? Nej knappast, det är snarare trådskaparens uppgift.

Nej, jag tror faktiskt inte att denna tråden kommer leva mycket längre till, lika bra det kanske.

Edit: Såg nu att tråden ligger i filosofi. Varför då? Vill du diskutera datorspelande finns det en tråd för det. Vill du diskutera Sveriges skattetryck finns Politik-Inrikes. Och slutligen, vill du diskutera medier osv så finns Medier & Journalistikforumet.
Citera
2005-03-05, 12:30
Medlem
Källorna redovisas gärna, skälet till detta inlägg är att få debatt om ovanstående. Inte tycker jag att detta borde censureras?

Jag ser gärna en holistisk diskussion i en och samma tråd om ovanstående, och så vitt jag vet så besitter Filosofin inte några begränsningar i jusst detta.
Citera
2005-03-05, 12:38
Medlem
Mx2000s avatar
Citat:
Källorna redovisas gärna, skälet till detta inlägg är att få debatt om ovanstående. Inte tycker jag att detta borde censureras?

Nej, såklart ska det inte ska censureras, men det är väldigt oklart vad du egentligen vill diskutera?! Som jag ser det tar du upp följande punkter i ditt första inlägg:

x Åldern på Sveriges befolkning
x TV spelande
x Kvalitetstid
x Skattetryck
x Välfärd

Det verkar dumt att ha så många ämnen i en och samma tråd. Dessutom brukar det vara intressant att få reda på trådskaparens åsikt så att diskussionen kan börja någonstans.

Edit: Såg att du hade editerat ditt inlägg. Det är möjligt att allt kan inrymmas inom Filosofi. Jag brukar inte hänga i detta forumet, så jag vet inte riktigt vad som brukar diskuteras här, men jag tyckte bara att ditt första inlägg var lite väl utsvävande.
Citera
2005-03-05, 12:51
Medlem
Min åsikt är "?" .. ovanstående är diverse notiser jag passerade under nattens surfande, dom har diverse gemensama beröringspunkter, dvs, vår nation, dagens samhällsform, vi svenskar osv.

Målet med tråden är igentligen bara att få dessa "så kallade" faktum upplysta, vad det bär av sedan, vem vet, kanske lär vi oss nått av dem, eller så dör tråden...
Citera
2005-03-05, 16:36
Medlem
P3tters avatar
Vad babblar du om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto