Känns lite som ett trollinlägg men jag tror nog att om man ens behöver ställa sig frågan hur gammal man måste vara, så är man absolut, utan minsta tvekan, för ung.
Jag tror det är 25 som är minsta ålder i Sverige, sen kan det självklart finnas andra regler i det landet man adopterar från.
Annars så ska man vara frisk (alltså inte heller äta mediciner för att vara frisk), inte haft cancer, inga handikapp, normal bmi, ha god ekonomi (både för att det kostar rejält att adoptera och för att man helt enkelt ska ha det), bo i ett bra område, ha ett socialt kontaktnät, inga problem i familjen osv.
Sen beroende på land så kan det även finnas regler om religion, äktenskap och en del annat.
Jag tror det är 25 som är minsta ålder i Sverige, sen kan det självklart finnas andra regler i det landet man adopterar från.
Annars så ska man vara frisk (alltså inte heller äta mediciner för att vara frisk), inte haft cancer, inga handikapp, normal bmi, ha god ekonomi (både för att det kostar rejält att adoptera och för att man helt enkelt ska ha det), bo i ett bra område, ha ett socialt kontaktnät, inga problem i familjen osv.
Sen beroende på land så kan det även finnas regler om religion, äktenskap och en del annat.
Jag kanske har aspergers. Får jag adoptera en bebis ändå?
Sen undrar jag hur mycket kostar det att adoptera en bebis?
Så svårt är det inte att googla och hitta relevant information, men för att vara snäll så kan jag ju bidra:
Den som vill adoptera måste ha medgivande för adoption från kommunen där man är skriven. Även om man får medgivande är det inte något garanti för att man får bli förälder till ett barn. Länderna har olika regler och krav.
Enligt Föräldrabalken är den nedre åldersgränsen för att få adoptera 25 år (om inte synnerliga skäl föreligger). Det finns ingen övre åldersgräns angiven i lagen. Det är dock av betydelse för barnet att åldersskillnaden mellan föräldrar och barn inte blir för stor. En riktpunkt är att de som vill adoptera inte ska vara äldre än 42 år då de ansöker om medgivande men varje ansökan ska bedömas utifrån samtliga omständigheter i just det fallet.
Den svenska medgivandeutredningen inför adoption görs enligt internationella normer. I Haagkonventionen finns beskrivet vilken information om de blivande adoptivföräldrarna som måste finnas med i en utredning. Den ska presentera de sökandes uppväxt, utbildning och förvärvsarbete. Relationerna till föräldrarna, syskon och annan släkt och eventuella tidigare barn ska beskrivas. Hälsotillstånd, egenskaper och intressen, fritid och umgänge ska också beskrivas liksom inställningen i religions- och livsåskådningsfrågor.
Flera olika faktorer påverkar möjligheterna och kan innebära begränsningar vid internationell adoption. Det gäller exempelvis pågående eller tidigare sjukdom, ålder, övervikt, arbetslöshet, utländskt medborgarskap, negativa formuleringar i utredningen, stor åldersskillnad mellan makarna, funktionshinder, psykisk ohälsa eller psykisk sjudom och tillstånd såsom utmattningsdepression, anmärkningar i polisens belastningsregister, att utredaren gjort en negativ bedömning eller att medgivandet givits av en högre instans än socialnämnden.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!