• 1
  • 2
2012-06-09, 11:15
Medlem
Innan ni ens börjar ge er in på detta!! Kolla första upp så att ni inte tillhör de få som har så kallad ”tillfälligt håravfall”. Lider ni av detta så är chansen väldigt stor att allt hår kommer tillbaka och det finns alltså ingen anledning att börja experimentera med massa onödiga produkter som snarare stjälper hårtillväxten än hjälper den.
Detta kan bero på flera anledningar, här är en lista på några:
Olämplig livsstil (rökning, dåliga matvanor, fysisk eller stress som är ganska vanligt), olämpliga hårvårdsprodukter(ex daxwax), hårförlängningar, olika mediciner som du just börjat med, en viss tid efter speciell sjukdom, hormonändringar eller bantning. Orsakerna kan vara många men kolla upp detta först så du är helt säker på att det inte ”bara” lider av ”tillfälligt håravfall”.

Jag skrev detta för att underlätta för personer som vill få en bas kring detta ämnet utan att behöva googla i två veckor!
Här kommer ni tyvärr inte kunna hitta alla svar ni söker, tex finner ni lite kring biverkningar av olika läkemedel eller forskning etc. Några av anledningarna till detta är att jag personligen ej provat alla preparat och apparater men också för att annars skulle detta bli ännu längre(jag vet, det är redan långt nog pga min stora introduktion). Däremot kan ni ha det i bakrunden till att gå tillbaka till för att se vad allting betyder vilket gör att ni hänger med i nästan alla forum hela tiden utan att behöva googla upp alla begrepp titt som tätt, det är bara att ”Ctrl+f” i detta dokument.
Vad än ni bestämmer er för i slutändan så anser jag själv att de flesta metoderna och medel är värt riskerna pga att annars går, iaf jag, och oroar mig att jag tappar hår och mår dåligt som i sin tur leder till att jag troligtvis tappar ännu mera hår.
Tänk också på att vissa av er kommer måsta prova er fram eftersom alla produkter fungerar inte för alla personer, tyvärr.
Hoppas det hjälper!

Håravfall - Anledningarna till att vi blir mer tunnhåriga och tappar håret är många men till ca 90% ärftlighet. Sjukdomar, stress och mediciner(hos kvinnor tex p-piller eller bara järnbrist) är andra orsaker och ofta är det frågan om en kombination av flera orsaker som sätter igång håravfallet. Här följer en länk som hjälper dig till att bättre veta om du har äftligt håravfall eller inte. http://www.recrea.se/passar.asp

5α-dihydrotestosteron(DHT) – Detta hormon uppkommer ur det manliga könshormonet testosteron som försämrar hårfästena så dessa med tiden gör så att hårstråna blir tunnare och färre. Genom att använda tex rogaine så kan man sänka DHT-nivåerna, speciellt i hårbotten, genom att blockera ett enzym(Typ II 5-alfa-reduktas) som omvandlar testosteron till DHT och på så viss stoppa håravfallet.

Androgen Alopeci - Dvs manligt ärftligt håravfall(finns även hos kvinnor men kallas då patologiskt håravfall), och den typen av håravfall som detta blad mest kommer att handla om. Denna typ av håravfall beror på hormonet DHT, men detta gäller inte håret i nacken och på sidorna eftersom dessa områden är immunt mot påverkan av DHT och genetiskt programmerat att producera hår livet ut.

Tillfälligt håravfall – Se toppen av sidan!

Hornlager – Hudens översta lager. Till för att skydda mot kemiska ämnen som tex minoxidil som verkar först under detta lager.

Dimetikon – Annat ord för silikon. Om du väljer att använda medel som Recrea eller Rogaine så bör ditt schampo ej innehålla silikon eftersom det hindrar hårsäckarna från att absorbera det verksamma ämnet i dessa produkter.

Tretinon & Ditranol – Läkemedelssubstanser som i vissa fall ökar absorptionen av tex minoxidil genom att den ändrar hornlagret eller ”barriären” som är ivägen för minoxidilet. Om man använder sig av tex ditranol och minoxidil så skall dessa två användas samtidigt.

Forte - Betyder ungefär ”stark” och innebär alltså att en produkt skall värka mer än en produkt som inte innehåller det som tex Recrea(20ml minoxidil/1 ml recrea lösning) och Recrea forte(50ml minoxidil/1 ml recrea lösning). Om dessa gör det eller inte får ni avgöra själva, förslagsvis kan man börja med den starkare för att sen välja en skonsammare produkt efter några månader.

Kutan lösning – Finns i produkter som tex Rogaine för att dämpa irritation och inflammation av huden när produkten appliceras.

Minoxidil – Är det aktiva ämne som finns i produkter som Recrea för att motverka hormonet DHT.

Finasterid – Detta ämne har samma funktion att dämpa DHT- nivåerna. Detta ämne har dock varit omdiskuterat men det kan ha att göra med att det har varit relativt nytt kanske? Här är en länk till en artikel om detta, läkaren låter kanske något partisk Se annars inledningen för mina tankar kring detta. http://www.improveme.se/new/index.ph...e/article/2820

Löshår, Tupé eller Peruk – Bara för att påminna om alternativet!

Den anagena fasen - (växtfasen) Kallas den period då håret aktivt växer. Under denna fas blir håret långsamt tjockare vid hårroten och längre.

Den katagena fasen - (övergångsfasen) Övergångsfasen varar endast någon vecka och det är i korta ord nu hårstråt slutar växa.

Den telogena fasen - (vilofasen) Efter det att ett hår slutat växa så går det över i en vilofas. Den telogena fasen avslutas genom att hårsäcken börjar tillverka ett nytt hår som ganska snart trycker ut det gamla, som då hamnar på kudden eller i borsten.

Dessa tre nedan nämnda begrepp/sjukdommar är specialfall och det finns få eller inga botemedel:

Alopecia areata - Fläckvis håravfall, var det än förekommer på kroppen.

Alopecia totalis - När en person förlorat allt sitt huvudhår.

Alopecia universalis - Förlusten av allt hår även på kroppen.

Behandlingar/Produkter:

Hårtransplation – Mycket omdiskuterat men här är det viktigt att läsa på mycket själv så när/om man väljer att genomför en HT(Hårtransplantation) så är man klar med vad man ger sig in på. Några saker och begrepp som tas upp i samband med denna procedur är ärrbildning, hur gammal du är när du gör det, vita fläcka eller hur långt du kommit i din, hur ska jag säga, ”hårtappningsprocess”. Det finns som sagt mycket att läsa på om, om det är detta tillvägagångssätt du väljer men det är ett måste i vilket fall eftersom det finns en del risker.

Laserbehandling – Pratar alltså om laserbehandling hos diverse kliniker där man då måste gå under flera gånger under en längre tid. Detta skall slutligen resultera i att hårsäckarna öppnas upp och håravfallet stannar av och i vissa fall kommer en del hår tillbaka.

Step-by-step – Detta är en ganska dyr metod där man får, hos klinik, en avancerad tupé som enligt ganska många ska se bra ut och fungera utan större komplikationer.

Laserkam – Det finns ett antal olika laserkammar och det som skiljer dem åt är oftast antalet laserdioder samt andra mindre väsentliga tekniska saker. Samma sak här som för allt annat, läs på om detta är någonting du skulle kunna tänka dig göra. Denna ska också ge ganska snarlika resultat som dyra laserbehandlingar om använder sig at kammar som fått goda recensioner dvs.

Proscar – Detta omtalade medel har samma syfte, dvs. sänka DHT-nivåerna, som recrea har men detta tas i tablettform och det aktiva ämnet här är finasterid samt att det bara fungerar för män (innehåller även laktos). Denna produkt (när det kommer till ämnet håravfall) skrivs huvudsakligen ut för personer med förstorad prostatakörtel men hjälper alltså även mot håravfall. Produkten innehåller 5mg finasterid.
Efter att ha läst på om detta så skulle jag personligen ej använda detta pga att:
Använder du det så måste du använda det för resten av ditt liv, om du nu vill ha kvar håret dvs. Problemet med detta medel är att man inte vet vad som sker med impotens och spermiekvaliteten etc och det finns inte bra långtidsstudier på detta, knappt bra studier alls och därför väldigt skeptiskt. Man vet inte heller om du blir påverkad längre fram i livet även om du bara använt det exempelvis ett år och att då dem negativa effekter kommer tex sju år efter att du lagt av med preparatet.

Propecia – Fungerar på samma sätt som proscar men denna produkt skrivs ofta ut till just dem som tappar hår. Innehåller endast 1mg finasterid

Avolve – Aktivt ämne är dutasterid men fungerar på lika sätt som ”Propecia” fast över en längre tid. Biverkningarna är lika som för ”Propecia”

Avodart – Samma som ”Avolve” bara engelsk benämning.

Phytolium – Denna innehåller en blandning av saker som ska få dit hår att växa men av vad jag läst är denna produkt inte lika bra som de du hittar i svenska apotek. Hela produktnamnet är ”Phytolium4 behandling”, typ.

Toppik hårfibrer & liknande produkter – Dessa produkter innehåller små fibrerna i som döljer tunnhårighet genom att fästa sig till ditt befintliga hår. Resultatet blir att ditt hår ser tjockare och kraftigare ut på ett naturligt sätt men det gör ingeting åt själva problemet alltså.

Recrea, Rogaine och Minoxidil orifarm forte – Alla dessa tre medel används på samma sätta och har alla samma aktiva ämne dvs minoxidil. Bra att veta är att det sistnämda är på de flesta butikerna ca 100kr billigare. Skillnaden är hur vätskorna är ihopblandade. Varför jag nämner detta är så du ska vara medveten att om du byter mellan dessa produkter så kan processen starta om. Dvs att du börjar tappat igen för att sen få nya fjun som då så småningom övergår till "riktigt hår"

Ketokonazol Alternova Schampo – Ett schampo som förebygger infektioner i hårbotten och är bra att använda om man samtidigt tar ex ”recrea”. Finns receptfritt på apoteket.

Silica – Gör att håret blir tjockare samt växer snabbare. Stoppar alltså ej håravfallet. Finns på de flesta ställen som t.ex. ica
Citera
2014-04-21, 08:44
Medlem
Jättebra skrivet, men "kutan lösning" betyder typ "utvärtes blandning", dvs att preparatet ska tillföras på huden, ej sväljas.
Citera
2014-04-21, 10:14
Medlem
Tack för tipsen då vet jag vad jag ska föra om jag börjar tappa håret.
Men jag tror faktiskt att du kopierade in texten från någon annan hemsida
Citera
2014-04-24, 20:13
Medlem
Jag undrar hur länge efter att ett hår har försvunnit (hårsäcken har stängt av) man har på sig att få tillbaka det?
Citera
2015-01-02, 16:39
Jag har funnit en utomordentligt bra metod, utöver finasterid och minoxidil, som fungerar effektivt på mig. Jag har teorier och funderingar varför det fungerar.

Bakgrund

Jag började tappa hår för ca 10 år sedan. Håravfallet har kommit i omgångar som sig bör, men i ganska lugnt tempo. I tre år har jag ätit finasterid (1m om dagen), applicerat minoxidil 2ggr om dagen och schamponerat håret med Regenepure 1 gng i veckan.

Nästan allt hår kom sakteliga tillbaka. Men det liksom stoppade upp lite. Hade kanske 80 % av min forna kallufs tills för ca 3 månader sedan. Efter det har jag testat en metod som jag nedan skal presentera:

Metod

Kom över några youtube-klipp och fick nys om "No poo method" och "Inverted massage" vilka går ut på att inte använda shampo samtidigt som en skal massera hårbotten varje dag.

Första 2 veckorna var bedömt de värsta hårveckorna i mitt liv. Inte pga håravfall med med tanke på lukt och fett etc. Efter det blev det mycket bättre. Efter 2 månader fick hela hårkvaliteten en rejäl uppsving och dessutom växt mycket fortare. Näring och godtycklig kost med mycket vitaminer och mineraler har jag alltid sysslat med så denna variabel kan vi bortse ifrån. Håret är mycket tjockare, mer glänsande, och liksom lätrare att sköta. Helt luktfritt. Inget fjäll eller flagnor. Jag tror jag faktiskt fått återväxt också, eftersom jag inte ser skillnad på denna upplaga kallufs kontra den när jag var 15.

Teorier

Jag tror att om skalpen får näring och blodtillförsel konstant påverkas inte hårsäckarna av DHT i lika hög grad. Jag har för mig att de flesta stenåldersmän (eller iaf män som levde innan shampot och odlingskulturen) man funnit bevarade inte tappat speciellt mkt hår?! Kan någon styrka detta påstående?

Själva massagen kommer in i vårdandet av håret. Du måste kamma massera och sprida ut det naturliga fettet om det ska bli rent. Det är by far den mest effektiva balsameringen jag hittills testat. Håret blir otroligt mjukt och glansigt, men samtidigt tjockt. Det blir dessutom väldigt rent.

Jag tror och är övertygad om att det är en biologisk mekanism, att håret lyckas rena sig själv med kroppens egna fett/serum. Skalpen får blodtillförsel via kammning och massage och kroppen näring via bra kost. Tror de flesta har någon form av vitamin- eller mineralbrist faktiskt. Något som kanske påverkar responsen av DHT?

Jag har dessutom skurit ned på finasterid till ca halva doseringen sedan ett halvår och inte märkt någon skillnad alls. Jag tror knappast det gör skillnad att ta finasterid var tredje dag kontra varje dag.

Slutsats

Jag har funnit ett par metoder som gett mig bättre hårkvalitet och tjockare hår. Inget shampo, näringsrik mat och massage.

Shampo är förödande för håret. Testade att shamponera håret för en månad sen, det gör jag aldrig om. Det blev platt, livlöst, torrt och fult.

Frågan är om jag har funnit en metod som är generell för de flesta män? Det återsår att se utvecklingen och jag skal testa att skära ner på finasterid ännu mer. Kanske jag kan sluta helt? Jag skal göra det väldigt försiktigt i etapper. Kanske jag kör minoxidil 1 gng om dagen dessutom.

Tänk om detta är der enda spm krävs för att slippa tappa hår?
Tycker mig också se jungelfolk och indianstammar heller aldrig tappar hår. De tvättar aldrig håret, men de sköter om och kammar det. De äter dessutom en väldigt näringsrik kost. Kan det finnas andra variabler i västvärlden som påverkar hårtillväxten negativt?

Kan detta vara så enkelt?! Förstår ni hur revolutionerande detta skulle vara isåfall?

Tankar och funderingar?
Citera
2015-02-02, 19:03
Medlem
ThaNovas avatar
redlineoffside

Låter väldigt bra så Ska testa detta jag med och hoppas på bra resultat !
Det jag ska använda är:

Recrea 50mg
Priorin ( vitaminer för håret )
B-vitaminer

( lite andra vitaminer etc för välmående )

Ge fan o använda schampoo varje dag och testa de du gjorde !

En fråga bara : Använder du Regenepure eller la du ner de helt? och finns de o köpa via svensk marknad eller UK/US som gäller ?

Håller verkligen tummarna att detta ska fungera och Stort Tack för att du delat med dig av dina erfarenheter !

Mvh
Citera
2015-02-21, 00:41
Citat:
Ursprungligen postat av ThaNova
redlineoffside

Låter väldigt bra så Ska testa detta jag med och hoppas på bra resultat !
Det jag ska använda är:

Recrea 50mg
Priorin ( vitaminer för håret )
B-vitaminer

( lite andra vitaminer etc för välmående )

Ge fan o använda schampoo varje dag och testa de du gjorde !

En fråga bara : Använder du Regenepure eller la du ner de helt? och finns de o köpa via svensk marknad eller UK/US som gäller ?

Håller verkligen tummarna att detta ska fungera och Stort Tack för att du delat med dig av dina erfarenheter !

Mvh

Jag har slutat helt... totalt. Jag duschar och masserar endast.

Regenepure finns att köpa hyfsat billigt på Amazon.

Massagen har gjort att håret växer betydligt fortare dessutom, så nått bra gör det ju.

Jag har även funnit en ny metod. Detta kommer låter utomordentligt fånigt och hippiemässigt och jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara det utan att det låter löjligt. Metoden går ut på att man ska gnugga naglarna mot varandra i ca 10 min om dagen. Jag vet låter sjukt, Men låt mig förklara.

Såg nån jävla baba/hippie på nätet som lärde ut detta först och jag tyckte mest det va trams. Sen dök det upp lite här och var. Den där Hippien hade f.ö väldigt tjock kallufts trots sin ålder. Men hur det fungerar är att under naglarna finns det många nervändar som leder direkt upp till skalpen. Genom att gnugga naglarna emot dem så får man mer blodflöde som kan transportera näring etc. Det ska tydligen göra under enligt många. Metoden går under namnet Balayam och har varit around i hundratals år.

Det skadar ju knappast att testa. Jag har gjort detta i ca 1 månad nu och det sjuka är ett efter ca 1 vecka så slutade håravfallet helt. Man tappar ju normalt lite hår varje dag, men nu är det som om allt sitter stenhårt. Det kan vara att jag är i en sån fas bara, men när jag drar fingrarna genom håret så lossnar det absolut ingenting om jag inte sliter hårt. Det ha pågått så pass länge nu så det måste ha med detta att göra.

För mig är detta helt jävla revolutionerande och unikt. Ska bli mycket intressant att se fortsättningen på detta. Detta styrker dessutom min teori lite med att kroppen sköter sig själv genom att man förmodligen gör detta lite när man kammar genom håret med fingrarna. Nerverna aktiveras på så sätt.

Sen tror jag vitaminer och mineraler är oerhört viktigt.
Citera
2015-05-05, 01:13
Medlem
orgullos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jag har funnit en utomordentligt bra metod, utöver finasterid och minoxidil, som fungerar effektivt på mig. Jag har teorier och funderingar varför det fungerar.

Bakgrund

Jag började tappa hår för ca 10 år sedan. Håravfallet har kommit i omgångar som sig bör, men i ganska lugnt tempo. I tre år har jag ätit finasterid (1m om dagen), applicerat minoxidil 2ggr om dagen och schamponerat håret med Regenepure 1 gng i veckan.

Nästan allt hår kom sakteliga tillbaka. Men det liksom stoppade upp lite. Hade kanske 80 % av min forna kallufs tills för ca 3 månader sedan. Efter det har jag testat en metod som jag nedan skal presentera:

Metod

Kom över några youtube-klipp och fick nys om "No poo method" och "Inverted massage" vilka går ut på att inte använda shampo samtidigt som en skal massera hårbotten varje dag.

Första 2 veckorna var bedömt de värsta hårveckorna i mitt liv. Inte pga håravfall med med tanke på lukt och fett etc. Efter det blev det mycket bättre. Efter 2 månader fick hela hårkvaliteten en rejäl uppsving och dessutom växt mycket fortare. Näring och godtycklig kost med mycket vitaminer och mineraler har jag alltid sysslat med så denna variabel kan vi bortse ifrån. Håret är mycket tjockare, mer glänsande, och liksom lätrare att sköta. Helt luktfritt. Inget fjäll eller flagnor. Jag tror jag faktiskt fått återväxt också, eftersom jag inte ser skillnad på denna upplaga kallufs kontra den när jag var 15.

Teorier

Jag tror att om skalpen får näring och blodtillförsel konstant påverkas inte hårsäckarna av DHT i lika hög grad. Jag har för mig att de flesta stenåldersmän (eller iaf män som levde innan shampot och odlingskulturen) man funnit bevarade inte tappat speciellt mkt hår?! Kan någon styrka detta påstående?

Själva massagen kommer in i vårdandet av håret. Du måste kamma massera och sprida ut det naturliga fettet om det ska bli rent. Det är by far den mest effektiva balsameringen jag hittills testat. Håret blir otroligt mjukt och glansigt, men samtidigt tjockt. Det blir dessutom väldigt rent.

Jag tror och är övertygad om att det är en biologisk mekanism, att håret lyckas rena sig själv med kroppens egna fett/serum. Skalpen får blodtillförsel via kammning och massage och kroppen näring via bra kost. Tror de flesta har någon form av vitamin- eller mineralbrist faktiskt. Något som kanske påverkar responsen av DHT?

Jag har dessutom skurit ned på finasterid till ca halva doseringen sedan ett halvår och inte märkt någon skillnad alls. Jag tror knappast det gör skillnad att ta finasterid var tredje dag kontra varje dag.

Slutsats

Jag har funnit ett par metoder som gett mig bättre hårkvalitet och tjockare hår. Inget shampo, näringsrik mat och massage.

Shampo är förödande för håret. Testade att shamponera håret för en månad sen, det gör jag aldrig om. Det blev platt, livlöst, torrt och fult.

Frågan är om jag har funnit en metod som är generell för de flesta män? Det återsår att se utvecklingen och jag skal testa att skära ner på finasterid ännu mer. Kanske jag kan sluta helt? Jag skal göra det väldigt försiktigt i etapper. Kanske jag kör minoxidil 1 gng om dagen dessutom.

Tänk om detta är der enda spm krävs för att slippa tappa hår?
Tycker mig också se jungelfolk och indianstammar heller aldrig tappar hår. De tvättar aldrig håret, men de sköter om och kammar det. De äter dessutom en väldigt näringsrik kost. Kan det finnas andra variabler i västvärlden som påverkar hårtillväxten negativt?

Kan detta vara så enkelt?! Förstår ni hur revolutionerande detta skulle vara isåfall?

Tankar och funderingar?

Jag förstod att man inte skulle använda schampoo, men får man tvätta håret med vatten?
Citera
2015-05-05, 16:28
Medlem
Powers55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgullo
Jag förstod att man inte skulle använda schampoo, men får man tvätta håret med vatten?

Tänk på att hår bara är död vävnad. Du kan tvätta håret varje dag eller aldrig kommer inte spela någon roll, förutom att det kommer bli flottigt och lukta äckligt.
Citera
2015-09-26, 12:48
Medlem
Det här måste väl vara bullshit? Annars borde borde ju tjejer också tappa håret om de har det upsatt.

http://www.metro.se/nyheter/lakare-v...57JTcNytVMd8g/
Citera
2015-09-26, 16:01
Medlem
carminaburanas avatar
Inte bullshit, men man måste ha det jävligt tajt och jävligt länge. Kan tänka mig att det syns extra snabbt på killar som kanske ändå är på väg att tappa och har försvagade hårsäckar. Jag kör manbun men har min lösare. Vissa man ser på stan, speciellt killar som har lite för kort hår kör ju en superstram variant som varken ser bra eller speciellt bekväm ut.

Inget om periodiskt håravfall?

Jag har börjat tappa så mycket nu att jag är sugen på att raka av skiten ändå. har inte klippt mig på länge och det är väldigt risigt med kluvna hårtoppar hela vägen upp, plus en del nytillväxt.
Citera
2015-10-02, 13:08
Medlem
Hej jag har frisyr som Zl*tan med tofs Har börjat få "små" flikar, speciellt på ena sidan som har mer formen av en stor rund fläck Håret runt flikarna är tunnare och kortare än övrigt hår, men är inte stubb. Läkaren kollade inte så noga men sa att det var ärftligt håravfall. Och han rådde mig att använda Rogaine. Har hållit på med Rogaine ett år nu (dock har jag slarvat en del).

Jag gick sedan tillbaka till läkaren och påpekade att håret börjar gå av i hårfästet och jag även börjat få 1 cm stubb i luggen. Ser rätt roligt ut och på vänstra sidan har håret gått av så jag har ett ca 4-5 cm långt band på ena sidan av pannan med stubb Själva stubben ökar hela tiden och är ca 1-2 centimeter från hårfästet och bakåt på ena sidan av pannan, dvs ej kopplat till flikarna. Fick ingen förklaring på detta tillstånd av läkaren. Har kollat med polare som blivit tunnhåriga hur deras håravfall började men ingen av dessa känner igen det här med att håret går av och bara växer ut som en cm i luggen (dvs ofrivillig stubb). Är det vanligt att man får stubb i luggen om man har ärftligt håravfall? Är det någon i tråden som känner igen detta kopplat till ärftligt håravfall?

Eller kan stubben i luggen vara någon annan typ av håravfall? Tänkte att jag kanske hade ärftligt håravfall i flikarna (ena fliken?) men att stubben är något annat? Eller är det vanligt med 1cm stubb (hårfästet har ej krupit uppåt). Känns som det blivit mer stubb av Rogaine också. I biverkningarna står det att håret kan få annan hårkvalitet. Kan Rogaine göra så att hårstrån blir känsligare och går av i luggen/hårfästet?
Senast redigerad av ulvan 2015-10-02 kl. 13:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in