2005-03-04, 23:43
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Någon här som gillar dansbandsmusik?

I så fall vilka favoriter har du?
Citera
2005-03-05, 00:00
Medlem
hagge3s avatar
Inte så att jag brinner för det, men Vikingarna och Sven-Ingvars har släng ihop en hel del fint! :smart:
Citera
2005-03-05, 00:25
Medlem
tjoffemans avatar
Dansbandsfavvosar

Vikingarna, Black Jack, Wizex, Wisju, Wiåtta.......eee skojja bara men dom 3 första är ok när man går och dammsuger o dyl. en söndag vid 11 när svensktoppen rullar
Citera
2005-03-05, 00:26
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Jag gillar inte dansband. Sven-Ingvars är dock ett gränsfall.
Citera
2005-03-05, 00:38
Medlem
pentrys avatar
På en ren ironisk nivå kan dansbandsmusik från 70-talet var mycket underhållande på en alkoholstinn fest. Typ "kvart-i-två dansen" CDn och annat sunkigt.
Citera
2008-12-20, 18:36
Medlem
Ajaxxs avatar
Vad är definitionen av ett dansband?

Såg reklam på TV om en dansbandssamlingsskiva och dom visade även konsertbilder. Flera av "dansbanden" spelade covers på kända pop/rock -låtar. Min fråga är när är ett dansband ett dansband om ni förstår vad jag menar?

Är det att man uppträder i lustiga liknande kläder, spelar på danspalats etc..

Bara undrar??
Citera
2008-12-20, 18:50
Medlem
PocketRockets avatar
Om folk står vända mot scenen på ungefär samma ställe och på sin höjd hoppar i takt till musiken, har du ett pop-/rockband.

Om folk står vända mot varandra samtidigt som dom omfamnar varandra i par om två och snurrar runt i cirkelrörelser i takt till musiken, har du ett dansband.
Citera
2008-12-20, 19:08
Medlem
mickokicks avatar
Glöm inte hur dem håller micen också.
Mellan tumme & pekfinger, lägg gärna till rosa matchande dräkter så har du dansband.

HTML-kod:
http://jahman.files.wordpress.com/2007/06/dansband.jpg
Citera
2008-12-21, 03:53
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Om folk står vända mot scenen på ungefär samma ställe och på sin höjd hoppar i takt till musiken, har du ett pop-/rockband.

Om folk står vända mot varandra samtidigt som dom omfamnar varandra i par om två och snurrar runt i cirkelrörelser i takt till musiken, har du ett dansband.

Spot on!

Måste vidare få tillägga att i klädfrågan är det väl inte bara dansbanden som väljer att uppträda i lustiga kostymer.

Dimmu Borgir

Modern Talking

The All Girl Summer Fun Band...

Och så vidare genom en ganska snårig djungel...

Dessutom så finns det en skattepolitiskförklaring till varför just dansbanden genom åren har klätt sig i maskeradkostymer.
Citera
2016-11-21, 19:11
Medlem
Jabbathesluts avatar
Definitionen av dansband - är det trummorna?

Jag och en kompis (som brukar spela musik ihop) började häromdan snacka om hur man musikaliskt definierar danband. Det finns förståss många faktorer, men då vi hört en nybakad trummis spela jazz, men glömma bastrumman lät det väldigt.... dansbandigt. Kan någon styrka eller dementera, har dansband aldrig bastrumma?
Citera
2016-11-21, 19:15
Medlem
Jabbathesluts avatar
Jag har också en känsla av att det ligger avsaknaden av bastrummor. Vad tror ni?
Citera
2016-11-21, 19:22
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Definitionen av dansband är rock&roll med allt som kan verka upphetsande eller kaxigt slipat ned till en olidlig jantegröt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in