2016-11-21, 19:25
Medlem
Pfaltzs avatar
Den misshandlade saxofonen, såklart. Den, och den enfaldiga musiken, är det som definierar dansband.
Citera
2016-11-21, 19:39
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jabbatheslut
Jag och en kompis (som brukar spela musik ihop) började häromdan snacka om hur man musikaliskt definierar danband. Det finns förståss många faktorer, men då vi hört en nybakad trummis spela jazz, men glömma bastrumman lät det väldigt.... dansbandigt. Kan någon styrka eller dementera, har dansband aldrig bastrumma?
Dansbandsmusik har absolut baskagge. Det kanske är långsökt, men det låter i så fall troligare att det lät dansbandigt för att trummisen var nybörjare. Dansbandskomp är ofta väldigt raka och enkla. En nybakad trummis kanske inte flummar ut med synkoper och tekniska briljeringar.

Jag har dock själv märkt att det är svårt att förklara fenomenet dansband för t ex amerikaner. Genuin dansbandsmusik låter så präktig och tacky på ett sätt som är svårt att beskriva. Det överträffas bara av reklamjinglar. Det är snarare den känslan som definierar dansband än själva musiken. Rent musikaliskt påminner dansband mer om pop-country. Typ Kenny Rogers på åttiotalet.

Det typiska dansbandssoundet kräver dock sjukt mycket reverb. Det ska låta som att sångaren står på månen och sjunger. Rent produktionsmässigt skulle jag säga att dansdband är raka motsatsen till traditionell thrash metal, som ska låta så torrt, rått och oprocessat som möjligt. Ju mer reverb, desto mer dansband. En saxofon skadar inte heller.
Citera
2016-11-21, 19:52
Medlem
Dur/Major
Melodin
Citera
2016-11-22, 00:13
Medlem
ArneIIIs avatar
Ljudbilden och basgångarna är giveaways. Även den polerade röst som oftast sångarna har.
Senast redigerad av ArneIII 2016-11-22 kl. 00:15.
Citera
2016-11-22, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Det typiska dansbandssoundet kräver dock sjukt mycket reverb. Det ska låta som att sångaren står på månen och sjunger. Rent produktionsmässigt skulle jag säga att dansdband är raka motsatsen till traditionell thrash metal, som ska låta så torrt, rått och oprocessat som möjligt. Ju mer reverb, desto mer dansband. En saxofon skadar inte heller.

Delayed reverb ska det vara med.
Citera
2016-11-22, 02:11
Bannlyst
Att uttala kärlek "tjaarlek"
Citera
2016-11-22, 08:16
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Läste en intervju med den studion som låg bakom "dansbandsoundet" för några år sedan och vill minnas de använde 3 olika reverb samtidigt. Förutom det brukar det vara rätt höga tempon runt 150bpm, mycket dur ackord, shuffle (heter det så) på trummorna, kompguran brukar väl flyta ihop med en redig synthmatta så man inte hör vad som är vad och lead melodi på gura 60talstuk med delay eller smaskig saxofon. Sångaren har en stabil silkeslen stämma som får damerna på fall 😀😀😀
Citera
2016-11-22, 08:32
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Läste en intervju med den studion som låg bakom "dansbandsoundet" för några år sedan och vill minnas de använde 3 olika reverb samtidigt. Förutom det brukar det vara rätt höga tempon runt 150bpm, mycket dur ackord, shuffle (heter det så) på trummorna, kompguran brukar väl flyta ihop med en redig synthmatta så man inte hör vad som är vad och lead melodi på gura 60talstuk med delay eller smaskig saxofon. Sångaren har en stabil silkeslen stämma som får damerna på fall 😀😀😀
Man kan också komma nära soundet om man kör alla instrument från en Yamaha PSR keyboard/workstation från slutet av 90tal/början 2000, rätt dansbandslikt reverb brukar dränka alla ljuden i de jag testat allafall 😍
Citera
2017-06-09, 19:44
Avstängd
Adelaides avatar
Det är lite svårt att definiera dansband musikaliskt.

Min spontana definition är dock följande:
Gammaldags poprock med inslag av både country och jazz, som spelas i rytmer som man kan dansa till (därav namnet). Texterna är inte särskilt metaforiska och handlar oftast om gubbar som beskriver sin kärlek till frun osv.

Ingen musik som lockar en yngre publik med andra ord.
Citera
2017-06-10, 19:06
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det är lite svårt att definiera dansband musikaliskt.
Nope:
- Något alla kan dansa bekvämt till.
- Något alla kan sjunga med i utan att hört låten först.

Country är väl kanske förlagan men den är betydligt mer avancerad.
Jazz vet jag inte riktigt hur du får dit men du har säkert rätt.
Citera
2017-06-10, 19:18
Medlem
soligts avatar
Sista bokstaven ska gärna stavas med ett Z eller S. Varje lår måste innehålla orden kärlek, stjärnor, natt, och dröm... En låt får inte spelas mer än två gånger på dansgolvet... Kan man inte dansa så kan man dricka otroligt med öl, och sen berätta för dörrvakten hur mycket man älskar Annika...
Citera
2017-06-12, 09:50
Medlem
PiusXIIIs avatar
Man måste ha minst tre gånger så mycket reverb/eko på sången som man har i all annan musik för att vara ett riktigt dansband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in