Citat:
Ursprungligen postat av
Jabbatheslut
Jag och en kompis (som brukar spela musik ihop) började häromdan snacka om hur man musikaliskt definierar danband. Det finns förståss många faktorer, men då vi hört en nybakad trummis spela jazz, men glömma bastrumman lät det väldigt.... dansbandigt. Kan någon styrka eller dementera, har dansband aldrig bastrumma?
Dansbandsmusik har absolut baskagge. Det kanske är långsökt, men det låter i så fall troligare att det lät dansbandigt för att trummisen var nybörjare. Dansbandskomp är ofta väldigt raka och enkla. En nybakad trummis kanske inte flummar ut med synkoper och tekniska briljeringar.
Jag har dock själv märkt att det är svårt att förklara fenomenet dansband för t ex amerikaner. Genuin dansbandsmusik låter så präktig och tacky på ett sätt som är svårt att beskriva. Det överträffas bara av reklamjinglar. Det är snarare den känslan som definierar dansband än själva musiken. Rent musikaliskt påminner dansband mer om pop-country. Typ Kenny Rogers på åttiotalet.
Det typiska dansbandssoundet kräver dock sjukt mycket reverb. Det ska låta som att sångaren står på månen och sjunger. Rent produktionsmässigt skulle jag säga att dansdband är raka motsatsen till traditionell thrash metal, som ska låta så torrt, rått och oprocessat som möjligt. Ju mer reverb, desto mer dansband. En saxofon skadar inte heller.