2012-06-08, 22:23
Medlem
daslollipops avatar
Jag har en Acer Aspire X1301 (Windows 7) som jag har bytt hårddisk i för den gamla hade kraschat och nu när jag ska starta upp den så får jag upp "Port 01" och sen får jag ett meddelande som lyder: "insert system disk and press enter". Jag gjorde det och felsökte datorn och då får jag upp att datorn inte hittar hårddisken. Jag har öppnat upp datorn och tittat så alla kablar sitter rätt och bytt ut SATA-kabeln. Så min fråga är om det finns något sätt att hitta hårddisken på? Det ska också tilläggas att jag fick hårddisken av en polare och att det är Windows XP installerat på den.

Tacksam för svar!
Citera
2012-06-08, 22:32
Medlem
werss avatar
Disken tycks sakna bootsector eller känns inte igen av BIOS.

Gå in i Bios och se om du "hittar" disken. Isf är det bara att boota på en skiva eller usb sticka och installera om windows (7)

Ohh I BIOS. under ATA settings.. kolla att du inte har AHCI enabled.. sätt isf till IDE eller Compatibility (eller motsvarande)
Citera
2012-06-08, 22:51
Medlem
daslollipops avatar
Går jag in och ändrar till IDE får jag samma resultat och jag hittar inte disken i BIOS. Som sagt alla kablar sitter rätt inne i datorn så det känns väl som att den här "nya" hårddisken också kan vara sönder på något sätt.
Citera
2012-06-08, 22:55
Medlem
werss avatar
Stod den på AHCI innan? isf kommer det nog gå att installera win 7 även om inte BIOS ser disken.. drivaren för satakontrollern laddas av windows så prova sätt ATA mode till IDE och boota up win7 installationen.. när du når partitioneringsbiten så ser du om det fungerat..
Citera
2012-06-08, 23:13
Medlem
daslollipops avatar
Yes den stod på AHC innan, jag ändrade den nu och bootade upp Windows 7 installationen men när jag når partitioneringsbiten så hittar den ingen driver där, så jag vet inte om det kan vara så att moderkortet krånglar kanske?
Citera
2012-06-08, 23:17
Medlem
werss avatar
hmm.. Har du fler SATA portar? testa en annan, kanske din tidigare disk var en SATA 6 som den gammla "XP-disken" inte kan köra på då den är för långsam.
Citera
2012-06-08, 23:24
Medlem
daslollipops avatar
aa jag har en Sata-port till som dvd-läsaren sitter i och jag prövade att byta plats på dem två men det gav samma resultat. Jag ska låna in en annan hårddisk imorgon tänkte jag och se om jag får samma resultat då också.
Citera
2012-06-09, 02:21
Medlem
premiumdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daslollipop
aa jag har en Sata-port till som dvd-läsaren sitter i och jag prövade att byta plats på dem två men det gav samma resultat. Jag ska låna in en annan hårddisk imorgon tänkte jag och se om jag får samma resultat då också.

Vet inte hur ny din dator är men det kan ju tänkas att du behöver tanka ner sata drivisar och läsa in dem i "installationsprogrammet" innan den hittar din disk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in