2012-06-08, 22:08
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag har en kompis som drabbas av tinnitus när han slutar dricka efter en längre periods supande. Tinnitusen är ganska akut första två veckorna efter att han slutat dricka varpå det lugnar ner sig något. Men sedan har det en tendens att dyka upp igen efter tre till fyra veckor varpå han brukar försöka parera det hela med benzo för att kunna få en eller ett par nätters ostörd sömn.

Men det här tillfälliga benzo-användandet gör saken värre. Om han däremot använder sig av alkohol så blir det enklare att hantera.

Har för mig att jag läste i någon medicinsk tidskrift för nåt år sedan att tinnitus kan dyka upp när man lägger ner sitt drickande eller lägger av med benzo. Det skulle bero på störningar i GABA-systemet.

Läste också att Campral ska kunna fungera dämpande vid tinnitus som är orsakad av alkohol/benzo-abstinens.

Synpunkter, tips och goda råd kring det här mottages tacksamt.
Citera
2012-06-08, 22:39
Medlem
Intressant ämne! Jag har inget att bidra med egentligen, men har tinnitus dagligen. Och JA, jag har störningar i GABA-systemet eftersom jag har hjärnskador efter en olycka och dessutom stora sömnproblem sedan flera år. Följer tråden noga.
Citera
2012-11-16, 20:58
Bannlyst
Kan oxå säga att det är en mycket vanlig biverkning när man sabbat GABA genom alkohol, Benzo, Somadril, mm tills det återställt sig vilket tar en jävla tid så därför brukar man trappa ut benzo 7-12 mån för alla hemska biverkningar.

Satt själv helt apatisk i 3mån för ett tag sen då jag fick en 2mån nertrappning efter 11års benzo bruk sen missbruk. Har nu fått en på 7-8mån vilket behövs för att slippa sitta som ett kolli.
Citera
2012-11-16, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benzogreven
Kan oxå säga att det är en mycket vanlig biverkning när man sabbat GABA genom alkohol, Benzo, Somadril, mm tills det återställt sig vilket tar en jävla tid så därför brukar man trappa ut benzo 7-12 mån för alla hemska biverkningar.

Satt själv helt apatisk i 3mån för ett tag sen då jag fick en 2mån nertrappning efter 11års benzo bruk sen missbruk. Har nu fått en på 7-8mån vilket behövs för att slippa sitta som ett kolli.

Mat man kan äta för att slippa lite av det:

GABA finns i följande livsmedel:
Mandlar
Banan
Broccoli
Linser
Valnötter
Apelsiner, citrusfrukter
Spenat
Citera
2012-11-16, 21:03
Medlem
ett enkelt svar som ovan svar förbiser pga okunskap!
Det är bara så jävla enkelt att blodtrycket ökar vid avtändning!
det medför att hörseln kan svikta upp eller ner,
det är en avtändningsbiverkning!
Det går över!
Citera
2012-11-17, 13:17
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzogreven
Mat man kan äta för att slippa lite av det:

GABA finns i följande livsmedel:
Mandlar
Banan
Broccoli
Linser
Valnötter
Apelsiner, citrusfrukter
Spenat
GABA som kommer utanför CNS kan dock inte ta sig in i hjärnan, så det har ingen effekt tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in