2012-06-08, 00:43
Medlem
Tog studenten för exakt en vecka sedan och det blev en hel del skrikande på flaket. Dagen efter hade jag knappt någon röst och har dessutom varit hes ett tag. Är inte längre hes i nuläget men har dock tappat falsetten helt! Blir bara ett viskande ljud när jag försöker. Värt att tillägga är att jag varit mycket förkyld under våren + haft en del pollenallergi vilket gjort att rösten inte var i bästa skick innan flaket. Tror ni att det kan ha blivit en permanent skada som gjort att jag tappat falsetten helt?? Är lite smått orolig eftersom det gått en vecka... (Om det inte framgår är jag kille).
Citera
2012-06-08, 00:50
Medlem
Frabbes avatar
Det tror jag inte har hänt dig. Gör det ont att försöka prata?
Och detta är nog fel forum, kanske Medicin och hälsa?
Citera
2012-06-08, 00:56
Medlem
Det händer ibland. Varje festival jag åker på resulterar efter 3-4 dagar i att jag inte har någon röst - ingen alls, jag kan i dessa fall inte få ut ett ljud om jag inte viskar eller pratar med min djupaste bas. Då är det ofta ett resultat av dåliga sovvanor, ljudnivåer och uttorkning - det finns mycket som kan slita på stämbanden. Det är inget ovanligt att tappa rösten ibland, tänk bara på att vara försiktig med att prata för mycket tills den kommit tillbaka. Att viska är sämre för stämbanden än att prata vanligt.
Senast redigerad av Finnjaevel 2012-06-08 kl. 00:58.
Citera
2012-06-08, 07:19
Medlem
Jag skulle ge dig det gamla klassiska rådet tills du känner dig bättre i rösten:
"Säg inte ett ord du inte får betalt för"

Seriöst:
Prata så lite som möjligt. Det är det enda som hjälper nu.
I princip så är det så att är man förkyld i fyra dagar så tar det fyra efter förkylningen innan rösten är tillbaka i sin rätta form och du har överansträngt dig vid förkylning.
Ta det bara jävligt lugnt och vila rösten.
Viska inte, vissla inte, prata inte i onödan.
Drick vatten. Sätt i dig en matsked olivolja om dagen. Harkla dig inte i onödan.

Om det inte blir det minsta bättre efter en vecka med röstvila så bör du söka upp en foniater.
Citera
2012-06-08, 11:17
Medlem
Noetlovskijs avatar
Musik -> Medicin

/Mod
Citera
2012-06-08, 11:45
Medlem
Fartgupps avatar
Kommer ihåg att min syster tappade rösten efter att ha varit på klassresa till Liseberg i samband med skolavslutningen (hade tydligen skrikit ganska mycket). Hon kunde knappt frambringa ett ljud under dagen där efter. Jag kan inte tänka mig annat än att TS röst repar sig, men det är kanske bäst att vila rösten ett tag och inte prata för mycket (och för guds skull, viska inte!)
Citera
2015-04-17, 11:25
Medlem
Ska iväg på en konsert på lördag kommer definitivt bli en massa skrikande och så som inte är bra för rösten.

Börjar nytt jobb på måndag där jag behöver rösten en del.

Finns det några tips vad man kan göra för att undvika eller minska "hesheten" som jag brukar få efter att ha sjungit/skrikit en del?

Typ värma upp rösten innan? Eller äta/dricka något innan/efter som är skonsamt för halsen?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in