2012-06-07, 23:48
Medlem
playmates avatar
Snubblade ver en blogg via Twitter som fngade min uppmrksamhet, Genusfotografen.

Frfattaren till bloggen beskriver sig sjlv: "Hej, jag heter Tomas Gunnarsson och kallar mig sjlv genusfotograf. Men egentligen tycker jag att det r lite fnigt. Fr genusfotografer r vi allihopa. Det r svrt att inte fnga genus p bild."

Det inlgg jag reagerade p var detta - "Vad sgs om att ta lite bilder med slangen?", med bilderna p vinnaren av Sveriges Msterkock Louise Johansson fr Arlanda Express' tidning Xpress.

Mycket intressant, och fruktansvrt sklart, att se hur bilderna fr Louise att framst.

Vad tycker ni om detta? r det okej kvinnor portrtteras p det stt hon gr i tidningen, medan mn fr den mer tuffa framtoningen?
Citera
2012-06-08, 00:32
Medlem
Hugh.Hefners avatar
En kvinna stller upp p ljliga bilder.
Ja, det r okej om hon gjort detta frivilligt.
Citera
2012-06-08, 00:36
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
En kvinna stller upp p ljliga bilder.
Ja, det r okej om hon gjort detta frivilligt.

D mste vi ju ocks tro p fri vilja vilket inte r helt uppenbart att vi har

Om vi ser det utifrn determinism s kan dessa typer av exponeringar leda till begrnsningar av kvinnor och deras stt att gra karrir p.
Citera
2012-06-08, 00:46
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
P stt och vis tycker jag att han har rtt, men andra sidan kan man vara bde lekfull och busig och nd riktigt skicklig p sitt jobb. Men bilderna dr hon spolar ftterna och dricker vatten var bara fr mycket.
Citera
2012-06-08, 01:29
Medlem
Scubbles avatar
Undrar varfr hon stller upp p just den sortens bilder till och brja med.

Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Vad tycker ni om detta? r det okej kvinnor portrtteras p det stt hon gr i tidningen, medan mn fr den mer tuffa framtoningen?
Jag tycker bilderna med slangen var skrattretande. Om folk stller upp p s dumma bilder fr de skylla sig sjlv om de ser ut som idioter. Man kan inte lgga all skuld p fotografen. Samtidigt frstr jag om folk blir upprrda men nr det r "kndisar" som gr sig till idioter s blir jag inte speciellt uppretad ver det. Hade det varit en helt oknd kvinna som gjorde samma sak hade det varit mycket sjukare enligt mig.
Senast redigerad av Scubble 2012-06-08 kl. 01:36.
Citera
2012-06-08, 01:53
Medlem
Fotografen som tog bilderna p kocken r skert en riktig fulgubbe, glad ver att ntligen ha visat prov p sina dolda talanger som flickfotograf. Patriarkatet i ett ntskal.

Vad hade Freud sagt om den sista bilden, frresten?
Citera
2012-06-08, 08:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Snubblade ver en blogg via Twitter som fngade min uppmrksamhet, Genusfotografen.

Frfattaren till bloggen beskriver sig sjlv: "Hej, jag heter Tomas Gunnarsson och kallar mig sjlv genusfotograf. Men egentligen tycker jag att det r lite fnigt. Fr genusfotografer r vi allihopa. Det r svrt att inte fnga genus p bild."

Det inlgg jag reagerade p var detta - "Vad sgs om att ta lite bilder med slangen?", med bilderna p vinnaren av Sveriges Msterkock Louise Johansson fr Arlanda Express' tidning Xpress.

Mycket intressant, och fruktansvrt sklart, att se hur bilderna fr Louise att framst.

Ja, det r sjlvklart OK. Tomas Gunnarsson br inte ha ngot som helst mandat att ka runt och vara verguru ver vilka bilder som r godknda eller inte, frn hans egna grumliga funderingar ver "spermadrickande". Han r en charlatan och en obehaglig censurivrare. Om nu inte alltihop r ett dligt skmt.
Citera
2012-06-08, 08:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekonstrueramig
D mste vi ju ocks tro p fri vilja vilket inte r helt uppenbart att vi har

Om vi ser det utifrn determinism s kan dessa typer av exponeringar leda till begrnsningar av kvinnor och deras stt att gra karrir p.

Jaha, men om vi inte har ngon fri vilja, s behver vi i alla fall inte heller verlta besluten t frstsigpare som dessa genuscensurivrare, s att de kan gra valen t oss. Lt oss d hellre ltsas att Louise Johansson faktiskt r fullt kapabel att bestmma sjlv. r det ngon som frsker infantilisera henne r det Tomas Gunnarsson.
Citera
2012-06-08, 10:24
Medlem
playmates avatar
Jag tror inte att Louise blev tvingad till ngot hon inte ville, dock tror jag inte heller att hon insg hur illa det faktiskt var. Dr anser jag att fotografen har strre ansvar, d hen troligtvis har pltat mer n var Louise har blivit pltad.

Och jag reagerar inte just s mycket p att just Louise ser ut som en idiot, som ngon ppekade, det r att kvinnor STNDIGT ska portrtteras sexigt, sensuellt och/eller busigt lekfullt. Bli objekt. Kan ni tnka er Per Morberg dricka vatten ur slangen fr bra bilder i en tidning? Nej.
Citera
2012-06-08, 10:34
Medlem
-Wasteland-s avatar
Det som r ljevckande med den hr typen av trttsamma "genusanalyser" r att de r genompolitiserade och utfrs enligt modellen cirkelbevis. Det yttrar sig i att hur, fotografierna i det hr fallet, n ser ut s r de alltid till nackdel fr kvinnor. I frsta bilden sitter en tjej i ett omkldningsrum, hon sitter bara dr och ser normal ut - detta r sklart ett bevis fr kvinnans underlgsenhet och handlingsfrlamning. Scrollar man ner en bit ser man en man, en kock, som ocks bara sitter rtt upp och ned, men nu r det pltsligt ett bevis fr att mn inte behver gra nt fr att utstrla trovrdighet och kompetens.

Nr kocken Louise str i kket med slevar och kastruller grter genusfotografen ver den stereotypa bilden av kvinnan i kket. Nr Louise fr p sig en snygg klnning och hoppar runt och r aktiv s r hon offer fr sexism etc.

Det spelar allts verhuvudtaget ingen roll hur fotona ser ut, de r kvinnofrnedrande per definition innan de ens r tagna.
Citera
2012-06-08, 10:38
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Jag tror inte att Louise blev tvingad till ngot hon inte ville, dock tror jag inte heller att hon insg hur illa det faktiskt var. Dr anser jag att fotografen har strre ansvar, d hen troligtvis har pltat mer n var Louise har blivit pltad.

Och jag reagerar inte just s mycket p att just Louise ser ut som en idiot, som ngon ppekade, det r att kvinnor STNDIGT ska portrtteras sexigt, sensuellt och/eller busigt lekfullt. Bli objekt. Kan ni tnka er Per Morberg dricka vatten ur slangen fr bra bilder i en tidning? Nej.

Var ju inte srskilt sexigt.
Det hela var ju bara extremt ljligt. Tvtta ftterna-bilden lockade ju inte till att ta del av hennes matlagning.

Men att gra en pong om knsorttvisor fr ngra ljliga bilder p en kvinna r lika patetiskt som nr Pr Strm gapar om mansfrtryck nr mindre smickrande bilder av mn frekommit i media.
Tycker dremot att ditt inlgg sammanfattar feminismen bra. Ena stunden heter det att det r kvinnofrtryck att mn till skillnad frn kvinnor tillts vara lekfulla och busiga, andra stunden att det r kvinnofrtryck att kvinnor portrtteras som lekfulla och busiga. Ena stunden kritiseras det att kvinnor r fr sexiga, andra stunden kritiseras det att sexiga kvinnor till skillnad frn sexiga mn problematiseras. Osv.
Hur det n r s gr det vrida till kvinnofrtryck.

Om en kvinna vljer att kl sig i mrka klder anklagas patriarkatet fr att osynliggra henne. Vljer hon att bra frgglada klder gr sig patriarkatet skyldigt till att framhva kvinnans kropp p bekostnad av hennes intellekt. Ur den feministiska hatten kan man, ppassligt nog, trolla fram en frklaring till allt som sker.
- Mohamed Omar

edit: Var visst en skarpsynt debattr som ppekade exakt samma sak medan jag frfattade detta inlgg.
Citera
2012-06-08, 11:12
Bannlyst
Jag sg en kvinna som drack vatten snuskiga feminister sg:
Citat:
S hr marknadsfr Arlanda Express Sverige. Genom spermadrickande msterkockar.

Nu fr vi ju inte lsa artikeln men handlar den framfr allt om henne som kock vilket jag antar att den gr s nog r bildserien rtt rejlt tntig MEN det r upp till var man och kvinna och skydda sig sjlva och sin image och inte g med p saker som man inte vill, konsekvenstnkande br alla vuxna mnniskor ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in