Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Jag tror inte att Louise blev tvingad till ngot hon inte ville, dock tror jag inte heller att hon insg hur illa det faktiskt var. Dr anser jag att fotografen har strre ansvar, d hen troligtvis har pltat mer n var Louise har blivit pltad.
Och jag reagerar inte just s mycket p att just Louise ser ut som en idiot, som ngon ppekade, det r att kvinnor STNDIGT ska portrtteras sexigt, sensuellt och/eller busigt lekfullt. Bli objekt. Kan ni tnka er Per Morberg dricka vatten ur slangen fr bra bilder i en tidning? Nej.
Var ju inte srskilt sexigt.
Det hela var ju bara extremt ljligt. Tvtta ftterna-bilden lockade ju inte till att ta del av hennes matlagning.
Men att gra en pong om knsorttvisor fr ngra ljliga bilder p en kvinna r lika patetiskt som nr Pr Strm gapar om mansfrtryck nr mindre smickrande bilder av mn frekommit i media.
Tycker dremot att ditt inlgg sammanfattar feminismen bra. Ena stunden heter det att det r kvinnofrtryck att mn till skillnad frn kvinnor tillts vara lekfulla och busiga, andra stunden att det r kvinnofrtryck att kvinnor portrtteras som lekfulla och busiga. Ena stunden kritiseras det att kvinnor r fr sexiga, andra stunden kritiseras det att sexiga kvinnor till skillnad frn sexiga mn problematiseras. Osv.
Hur det n r s gr det vrida till kvinnofrtryck.
Om en kvinna vljer att kl sig i mrka klder anklagas patriarkatet fr att osynliggra henne. Vljer hon att bra frgglada klder gr sig patriarkatet skyldigt till att framhva kvinnans kropp p bekostnad av hennes intellekt. Ur den feministiska hatten kan man, ppassligt nog, trolla fram en frklaring till allt som sker.
- Mohamed Omar
edit: Var visst en skarpsynt debattr som ppekade exakt samma sak medan jag frfattade detta inlgg.