2012-06-07, 22:17
Medlem
Hej, har en honkatt på 1,5 år som fick problem med magen häromdagen och hade inte fått ut någon avföring på 2-3 dagar och var märkbart påverkad av det, så vi åkte in med henne, väl där inne tog dom röntgen och blodprover och det visade sig att hon hade jättehöga värden på UREA och nåt till, det var över 400% för höga värden
Iaf så har dom satt in dropp på katten och hon är jättepåverkad och väldigt slö och drar sig undan, hon tillbringar dagarna hos veterinären med dropp och idag gav dom henne nåt så hon har nu fått igång magen igen. Det var tydligen kronisk njursvikt som hon troligen fått medfött/ärvt vid födsel, vilket syntes på ultraljud på njurarna.. Men nu undrar jag om hon någonsin kommer att kunna få ett "normalt" liv igen?? Är det någon som har erfarenhet av detta? Kommer hon piggna på sig snart eller hur ser prognosen ut? Jag vet och har läst att om hon får ner värdena så måste hon gå på special foder för njurarna resten av livet isf, men det gör inget bara hon får leva ett någorlunda normalt och hälsosamt liv

Sen undrar jag med all dessa vätska dom pumpar i henne hela dagarna, är det verkligen så nyttigt? Idag har hon fått i sig 1liter dropp och vätska intravenöst, gör det verkligen den nytta som veterinärerna säger att den ska göra? Kan kroppen ta hand om allt? (ja hon pissar ju naturligtvis ut resten) men kan det inte vara skadligt på något sätt? Hennes hjärta slår fortare än normalt hela tiden och hon är jätteutmattad..

Vad tror ni? Erfarenheter?
Citera
2012-06-08, 21:28
Jag tycker inte att det låter bra alls. Vad visade ultraljudet egentligen? Hade katten cystor? Är det en raskatt? Du skriver att hennes njurskada troligen är medfödd. Har veterinären sagt det? Jag ställer alla dessa frågor för att få bättre underlag för att ge dig råd. Det finns två altenativ: 1) Din katt har fått i sig något giftigt ämne, t ex etylenglykol, och fått njurarna skadade till följd av det. 2) Din katt har en medfödd, eventuellt ärftlig njursjukdom som redan nu i ung ålder gett upphov till njursvikt. Om det är fråga om alternativ (1) finns det hopp om tillfrisknande. Är det däremot fråga om alternativ (2) är utsikterna dåliga för katten. Hon kanske kan överleva det här akuta stadiet, och sedan gå på njurdiet ett tag, men förr eller senare kommer njurarna inte att fungera och hon kommer tyvärr inte att bli långlivad. Det är viktigt att du tar upp dina frågor med veterinären och begär klara besked, så att katten inte behöver lida i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in