2012-06-19, 15:14
  #337
Medlem
Men snälla nån, kom igen!

Jag har två kursare som jag läste med vars föräldrar jobbade på Swedbank respektive Handelsbanken... Tror någon här att deras föräldrar INTE fixade sommarjobb och senare jobb för dem på banken? (vanliga "kristna" svenskar, ej judar).

Nepotism förekommer överallt, sen om man heter Goldstein eller Gunnarsson spelar ingen roll, alla försöker att hjälpa sina barn så gott de kan med karriär och jobbmöjligheter om föräldern råkar ha en position som möjliggör detta. Ta ett steg bakåt och ta av foliehatten för i helvete. No contact, no contract gäller för alla här i världen, oavsett om man är av judisk börd eller ej.
Citera
2012-06-19, 15:30
  #338
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Om han är duktig; varför skulle inte det kunna vara grunden till att han har fått sin anställning? Jag tycker att man i tråden utrett alla hans släktingar som jobbar i media men det ingen som har utrett vad det är han exakt har skrivit och sagt. Det är mycket möjligt att han fått hjälp av sitt efternamn, men det går heller inte att utesluta att han fått sin tjänst för att han är kunnig och ambitiös. Han är uppenbarligen ingen obildad idiot som man har sett i andra fall, som i till exempel det med Sigge Dabrowski.

så man ska gå på hörsägen om en persons hobbyintresse snarare än på AKADEMISKA MERITER när någon tituleras "expert" och får tillfälle att sprida opinion i SVT:s viktigaste nyhetsprogram?

jag ska göra en analogi för dig. vi ser ofta i samband med terrordåd s.k. terrorism-experter som sitter i SVT rapport. tror du att det är personer som är 20 år, outbildade, och är "kunniga och ambitiösa" inom ämnet terrorism? eller tror du att det är forskare från t.ex. FOI med akademisk och yrkesmässig bakgrund som anknyter till ämnet terrorism? vilket är mest rimligt?
Citera
2012-06-19, 15:52
  #339
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hummussexuell
så man ska gå på hörsägen om en persons hobbyintresse snarare än på AKADEMISKA MERITER när någon tituleras "expert" och får tillfälle att sprida opinion i SVT:s viktigaste nyhetsprogram?

jag ska göra en analogi för dig. vi ser ofta i samband med terrordåd s.k. terrorism-experter som sitter i SVT rapport. tror du att det är personer som är 20 år, outbildade, och är "kunniga och ambitiösa" inom ämnet terrorism? eller tror du att det är forskare från t.ex. FOI med akademisk och yrkesmässig bakgrund som anknyter till ämnet terrorism? vilket är mest rimligt?

Så där har du skrivit flera gånger nu utan att ta upp konkret vad som står i hans texter och dissekera det. Jag tycket det är en rätt slapp argumentation från din sida. Jag har inte kunskap nog att gå emot honom i det han skriver om Nordkorea utan jag tycker det känns väldigt påläst. Ska du misskreditera honom som expert tycker jag du ska attackera konkret det han skriver istället för att ta upp släktband, religion och ålder.

Jag blir faktiskt lite glad när jag läser hans texter. Av alla unga "talanger" som poppar upp lite var och här och heter Abele, Blondinbella eller Atladottir så tycker jag att den här killen verkligen har något på benen till skillnad från många andra. Jag ser en whiz kid som är rätt bildad och talangfull.
Citera
2012-06-19, 16:38
  #340
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Men snälla nån, kom igen!

Jag har två kursare som jag läste med vars föräldrar jobbade på Swedbank respektive Handelsbanken... Tror någon här att deras föräldrar INTE fixade sommarjobb och senare jobb för dem på banken? (vanliga "kristna" svenskar, ej judar).

Nepotism förekommer överallt, sen om man heter Goldstein eller Gunnarsson spelar ingen roll, alla försöker att hjälpa sina barn så gott de kan med karriär och jobbmöjligheter om föräldern råkar ha en position som möjliggör detta. Ta ett steg bakåt och ta av foliehatten för i helvete. No contact, no contract gäller för alla här i världen, oavsett om man är av judisk börd eller ej.

Jobb och jobb, han blev expert på Nord-Korea hos SvD och SVT 22 år gammal utan livserfarenhet fast han bara varit nära gränsen en gång. Lite skillnad tycker jag.

Förmodar att dina kompisar inte blev investeringsexperter den sommaren.
Citera
2012-06-19, 16:54
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Men snälla nån, kom igen!

Jag har två kursare som jag läste med vars föräldrar jobbade på Swedbank respektive Handelsbanken... Tror någon här att deras föräldrar INTE fixade sommarjobb och senare jobb för dem på banken? (vanliga "kristna" svenskar, ej judar).

Nepotism förekommer överallt, sen om man heter Goldstein eller Gunnarsson spelar ingen roll, alla försöker att hjälpa sina barn så gott de kan med karriär och jobbmöjligheter om föräldern råkar ha en position som möjliggör detta. Ta ett steg bakåt och ta av foliehatten för i helvete. No contact, no contract gäller för alla här i världen, oavsett om man är av judisk börd eller ej.
suck, inte en till person som ska komma hit och hävda att lilla benji-boy kanske visst är sjukt kunnig om sitt nordkorea. till dig säger jag, läs tråden, och dra sedan härifrån.

ditt exempel saknar helt relevans. hade det varit så att föräldrarna var cfo eller chef för någon stor enhet inom banken, och sedan hustlade in sin son (som hade läst 1 år företagsekonomi och marknadsföring på örebro universitet) som biträdande chefekonom eller aktiemäklare hade det varit en mer rimlig liknelse. om benjamin hade fått jobb i svt:s personalmatsal hade ingen brytt sig, men i det här fallet petas han in på en position som många doktorander, professorer och personer med ett helt liv av asienstudier bakom sig gärna hade tagit.

vad som gör tönten benjamins fall än mer prekärt är att det handlar om statsägd television.
Citera
2012-06-19, 20:09
  #342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Jobb och jobb, han blev expert på Nord-Korea hos SvD och SVT 22 år gammal utan livserfarenhet fast han bara varit nära gränsen en gång. Lite skillnad tycker jag.

Förmodar att dina kompisar inte blev investeringsexperter den sommaren.

Uppenbarligen bedömde de att han hade relevant kunskap för att kunna uttala sig i frågan.

Spelar ingen roll, de fick en fot in i banken och sedan relevanta jobb för deras utbildning. Trösklarna in på storbankerna är annars ENORMA och det är stört omöjligt att hävda sig i konkurrensen utan rätt kontakter. Om Silberstein inte lever upp till kraven eller inte levererar tillräckligt hög kvalitet så lär han inte bli långvarig på den positionen.
Citera
2012-06-19, 20:12
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirou
suck, inte en till person som ska komma hit och hävda att lilla benji-boy kanske visst är sjukt kunnig om sitt nordkorea. till dig säger jag, läs tråden, och dra sedan härifrån.

ditt exempel saknar helt relevans. hade det varit så att föräldrarna var cfo eller chef för någon stor enhet inom banken, och sedan hustlade in sin son (som hade läst 1 år företagsekonomi och marknadsföring på örebro universitet) som biträdande chefekonom eller aktiemäklare hade det varit en mer rimlig liknelse. om benjamin hade fått jobb i svt:s personalmatsal hade ingen brytt sig, men i det här fallet petas han in på en position som många doktorander, professorer och personer med ett helt liv av asienstudier bakom sig gärna hade tagit.

vad som gör tönten benjamins fall än mer prekärt är att det handlar om statsägd television.

Saknar mitt exempel helt relevans? Nivån på jobbet spelar ingen roll, snarare att de gick före i kön rekryteringsmässigt och fick jobb på sina föräldrars meriter är vad som är högst relevant i sammanhanget.

Om Benjamin inte klarar av sitt jobb så lär han inte bli långvarig på det, inkompetent folk på fel personer blir inte långvariga när det gäller den branschen eftersom det blir väldigt tydligt om personen håller måttet eller ej.
Citera
2012-06-19, 20:20
  #344
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Benjamin Katzeff Silberstein är en judisk påläggskalv som judisk etablisemanget försöker lansera. Om han inte hade varit jude, hade han ens fått medverka ?

Det lustiga är hur den judiska mediaeliten och judar i största allmänhet har blivit oförsiktiga. Lansera en 21-åring som nordkoreaexpert är inte skärkilt förnuftigt. Om de hade tonat ner lite hade detta kanske åkt förbi obemärkt.

Jag tror vi kommer se mer av denna jude men han har redan blivit brännmärkt och eftersom alla vet var vi har honom kommer det bli lika komiskt som Kin Jong Il själv hade talat, dvs sanningshalten är lika med noll.
Citera
2012-06-19, 20:43
  #345
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Så där har du skrivit flera gånger nu utan att ta upp konkret vad som står i hans texter och dissekera det. Jag tycket det är en rätt slapp argumentation från din sida. Jag har inte kunskap nog att gå emot honom i det han skriver om Nordkorea utan jag tycker det känns väldigt påläst. Ska du misskreditera honom som expert tycker jag du ska attackera konkret det han skriver istället för att ta upp släktband, religion och ålder.

Jag blir faktiskt lite glad när jag läser hans texter. Av alla unga "talanger" som poppar upp lite var och här och heter Abele, Blondinbella eller Atladottir så tycker jag att den här killen verkligen har något på benen till skillnad från många andra. Jag ser en whiz kid som är rätt bildad och talangfull.

du är extremt selektiv när du bemöter inlägg, vilket är ett ohederligt sätt att föra debatt på. dessutom lägger du ord i munnen på mig i ett försök till en halmgubbe, vilket är än mer ohederligt. för var skrev jag om religion i den här tråden?

och det du selektivt har undvikit som en rädd liten hare är också det viktigaste av allt: nämligen benjamins akademiska meriter och livserfarenhet. eller snarare brist därav. när han började på SVT år 2010 som "expert" var det två år sedan han slutade gymnasiet. han hade ingen universitetsexamen, hade bara läst strökurser. dessutom var han bevisligen politiskt partisk, i och med medlemskapet i en extremt nyliberal moderat falang (FMSF).

dags att sluta slingra dig, grabben. det blir bara pinsamt.
Citera
2012-06-19, 20:47
  #346
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Spelar ingen roll, de fick en fot in i banken och sedan relevanta jobb för deras utbildning. Trösklarna in på storbankerna är annars ENORMA och det är stört omöjligt att hävda sig i konkurrensen utan rätt kontakter. Om Silberstein inte lever upp till kraven eller inte levererar tillräckligt hög kvalitet så lär han inte bli långvarig på den positionen.

nu hör det ju till saken att vad benjamin sysslar med, eller försöker syssla med, efter att ha räkmackat sig in i mediaetablissemanget, är kremlologi. varken SVT eller du eller jag kan veta vad som sker i nordkorea. eller benjamin. därför går det heller inte att bedöma om hans gissningar från andra sidan gränsen har någon som helst relevans.

detta har påtalats av ett antal personer i tråden redan.
Citera
2012-06-20, 21:50
  #347
Medlem
nu skriver benji-boy om assange i sin ledare. en riktigt mångfacetterad stjärna, den där benjamin!

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/06/20/assange-behover-ingen-asyl/
Citera
2012-06-20, 21:55
  #348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirou
nu skriver benji-boy om assange i sin ledare. en riktigt mångfacetterad stjärna, den där benjamin!

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/06/20/assange-behover-ingen-asyl/

SvD tror de har hittat sin egen Peter Wolodarski, men det här är av allt att döma en kille som skriver en grov skiss som han sedan låter sina föräldrar renskriva. Benjamin Silberstein är en indikator på den svenska dagspressens kris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in