2012-06-09, 23:10
Medlem
Vad är det ni anser krävs utav en Nordkorea-expert som Benjamin saknar?
Låt gå för att han är ung, men, han:
Talar/skriver/läser koreanska
Har bott & studerat i Sydkorea, främst i syfte att kunna möta Nordkoreanska flyktingar.
Publicerat en bok på ämnet.
Besökt landet, talat med människor där.
Publicerats på Dailynk, som nog måste anses vara den kanske mest seriösa Nordkorabevakningen som finns. Dock under pseudonym (som många på nämna hemsida) då hans reportage innehöll bilder från hans resa.
Arbetat med forskning
+Det att han läst allt och vet allt om landet och dess historia

Utöver det så kan vi ju se till honom som skribent och kika på andra relevanta erfarenheter och då se att han studerat nationalekonomi och statsvetenskap i Sverige, och någon form av ekonomisk kurs i Sydkorea, han har forskat hos Institutet för Näringslivsforskning, samt under en tid forskat om Nordkorea i Washington D.C. Han har skrivit fortlöpande för SvD och var just som i sommar även vikarierande ledarskribent förra sommaren. Som de flesta här verkar tro så är inte SvD-jobbet hans första skribentjobb, utan han har skrivit för och publicerats av alltför många saker att nämna och om åtskilliga ämnen. Ska man nämna några så Arbetet, Fokus, Newsmill, eller varför inte Svensk Linje där han dessutom varit redaktör. Just som Carl Bildt, Cecilia Stegö Chilò, Mats Svegfors och Mattias Svensson tidigare varit. Han har arbetat i Zimbabve under David Coltart.

I denna tråd verkar det finnas en ovilja att googla och läsa inlägg som belyser hur det ligger till.
Det här är en kunnig kille som arbetat hårt under många år för att ta sig dit där han är nu. Detta trots sin ringa ålder. Personligen menar jag nog att denna tråden mest visar på enorm missunnsamhet hos trådskaparen och de flesta av er som kommenterat. Arbetar man för något och ger sig fan på att lyckas ger det alltsomoftast resultat, och det behöver man väl inte vara ett geni för att förstå. Säkerligen har kontakter mellan honom och arbetsgivare underlättats genom kontakter - som för de flesta andra som har jobb i Sverige som det ser ut just nu - men, det gör inte Benjamin mindre kompetent. Och hade han inte visat sig vara kompetent hade han knappast fått förnyat förtroende. Utöver det så verkar många inte inse att det är SVT, SR och andra som kallar honom för Nordkoreaexpert. Inte han själv. Så, om ni (vilket iofs är befängt) inte anser att hans kompetens är nog för att bli kallad expert - ta kontakt med SVT. Som någon som blir intervjuad har man inte så mycket att säga till om gällande bildsättning och skyltar.

Någon har föreslagit att ambassadpersonal och diplomater skulle vara bättre alternativ. Att man ens föreslår något sådant tyder på att inte har en susning om hur en diplomattjänst är tänkt att fungera, i synnerhet inte den i Nordkorea.

Till de som inte tycker att han har tillräckligt med högskolepoäng - ok. I sammanhanget inte helt irrelevant, men heller inte det viktigaste. Vad anser ni han borde studerat som han inte har? Vilken kunskap är det ni tycker han saknar? Varför?

Listan på genier, nobelpristagare, presidenter och i allmänhet framstående människor som saknar formell utbildning kan göras otroligt lång. Utöver det så undrar jag vad de högskolepoängen skulle säga i praktiken? Jag har min beskärda del högskolepoäng, men de säger ingenting om hur kompetent jag är eller inte är inom mitt yrkesutövande. Ingenting.

Tack för mig.
Citera
2012-06-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akausual
benjamins cv
hur objektiv är du? har du någon personlig länk till bks?

killen har uppenbarligen kommit väldigt långt med tanke på sin ålder, men i jämförelse med personer som har ägnat 30 år av sitt åt asienstudier är benjamin ingenting, tänk på det.

du erkände ju själv att det finns ett visst mått av nepotism inblandat, men har mage att kalla det "kontakter"! om en pappa, mamma och faster skapar ett jobb åt en är det inte att utnyttja kontakter - det är nepotism!
Citera
2012-06-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirou
hur objektiv är du? har du någon personlig länk till bks?

killen har uppenbarligen kommit väldigt långt med tanke på sin ålder, men i jämförelse med personer som har ägnat 30 år av sitt åt asienstudier är benjamin ingenting, tänk på det.

du erkände ju själv att det finns ett visst mått av nepotism inblandat, men har mage att kalla det "kontakter"! om en pappa, mamma och faster skapar ett jobb åt en är det inte att utnyttja kontakter - det är nepotism!
Att det skulle handla om nepotism är ett antagande, som sagt, om du konstruktivt skulle bemöta inlägget som du citerade vad är det då som Benjamin saknar? Du nämner personer med 30 år asienstudier, vilka är det och vilken expertis och kunskaper gällande Nordkorea har de som Benjamin saknar?
Citera
2012-06-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Att det skulle handla om nepotism är ett antagande, som sagt, om du konstruktivt skulle bemöta inlägget som du citerade vad är det då som Benjamin saknar? Du nämner personer med 30 år asienstudier, vilka är det och vilken expertis och kunskaper gällande Nordkorea har de som Benjamin saknar?
ett exempel på en långt mer kompetent person: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tom_Hart

självklart har jag ingen aning om vad han besitter på för kunskaper. vad jag kan bedöma är Tom Harts respektive benjamins "cv", om du så vill. en snabb titt ger vid handen att Tom Hart är betydligt mer kompetent än benjamin, det kan du inte gärna förneka. men låt gå för att en expert i tv-rutan inte behöver vara professor eller liknande, det är ju trots allt vanligt folk som ska utbildas. lik väl så är det jävligt pikant för benjamin (och hans nyfunna löjliga lilla suppoertergäng här på flashback) att hans pappa, mamma och faster alla tre har varit insyltade i mediasverige, i synnerhet då på svt och svd. tycker du inte? det kallas nepotism.
Citera
2012-06-10, 00:02
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akausual
Vad är det ni anser krävs utav en Nordkorea-expert som Benjamin saknar?
Låt gå för att han är ung, men, han:
Talar/skriver/läser koreanska
Har bott & studerat i Sydkorea, främst i syfte att kunna möta Nordkoreanska flyktingar.
Publicerat en bok på ämnet.
Besökt landet, talat med människor där.
Publicerats på Dailynk, som nog måste anses vara den kanske mest seriösa Nordkorabevakningen som finns. Dock under pseudonym (som många på nämna hemsida) då hans reportage innehöll bilder från hans resa.
Arbetat med forskning
+Det att han läst allt och vet allt om landet och dess historia

Utöver det så kan vi ju se till honom som skribent och kika på andra relevanta erfarenheter och då se att han studerat nationalekonomi och statsvetenskap i Sverige, och någon form av ekonomisk kurs i Sydkorea, han har forskat hos Institutet för Näringslivsforskning, samt under en tid forskat om Nordkorea i Washington D.C. Han har skrivit fortlöpande för SvD och var just som i sommar även vikarierande ledarskribent förra sommaren. Som de flesta här verkar tro så är inte SvD-jobbet hans första skribentjobb, utan han har skrivit för och publicerats av alltför många saker att nämna och om åtskilliga ämnen. Ska man nämna några så Arbetet, Fokus, Newsmill, eller varför inte Svensk Linje där han dessutom varit redaktör. Just som Carl Bildt, Cecilia Stegö Chilò, Mats Svegfors och Mattias Svensson tidigare varit. Han har arbetat i Zimbabve under David Coltart.

I denna tråd verkar det finnas en ovilja att googla och läsa inlägg som belyser hur det ligger till.
Det här är en kunnig kille som arbetat hårt under många år för att ta sig dit där han är nu. Detta trots sin ringa ålder. Personligen menar jag nog att denna tråden mest visar på enorm missunnsamhet hos trådskaparen och de flesta av er som kommenterat. Arbetar man för något och ger sig fan på att lyckas ger det alltsomoftast resultat, och det behöver man väl inte vara ett geni för att förstå. Säkerligen har kontakter mellan honom och arbetsgivare underlättats genom kontakter - som för de flesta andra som har jobb i Sverige som det ser ut just nu - men, det gör inte Benjamin mindre kompetent. Och hade han inte visat sig vara kompetent hade han knappast fått förnyat förtroende. Utöver det så verkar många inte inse att det är SVT, SR och andra som kallar honom för Nordkoreaexpert. Inte han själv. Så, om ni (vilket iofs är befängt) inte anser att hans kompetens är nog för att bli kallad expert - ta kontakt med SVT. Som någon som blir intervjuad har man inte så mycket att säga till om gällande bildsättning och skyltar.

Någon har föreslagit att ambassadpersonal och diplomater skulle vara bättre alternativ. Att man ens föreslår något sådant tyder på att inte har en susning om hur en diplomattjänst är tänkt att fungera, i synnerhet inte den i Nordkorea.

Till de som inte tycker att han har tillräckligt med högskolepoäng - ok. I sammanhanget inte helt irrelevant, men heller inte det viktigaste. Vad anser ni han borde studerat som han inte har? Vilken kunskap är det ni tycker han saknar? Varför?

Listan på genier, nobelpristagare, presidenter och i allmänhet framstående människor som saknar formell utbildning kan göras otroligt lång. Utöver det så undrar jag vad de högskolepoängen skulle säga i praktiken? Jag har min beskärda del högskolepoäng, men de säger ingenting om hur kompetent jag är eller inte är inom mitt yrkesutövande. Ingenting.

Tack för mig.

Tack för det. Men forskat vore nog att ta i.

Så högskolepoäng säger ingenting om lämplighet för yrkesutövning? Då antar jag att du går till "läkare" som är autodidakter, gärna åker över broar konstruerade utan inblandning av ingenjörer, flyger med plan som flygs av piloter utan formel kompetens och gärna anlitar en jurist som googlar sig till sin kunskap?

Visst, vi gör en lista över nobelpristagare som saknar formell utbildning bortser från litteratur och fredspriset. Så nämn säg tio, och jag kan tro att det finns en lång lista.
Vad det gäller presidenter så hade Washington ingen direkt utbildning att tala om, Martin Van Buren saknade universtietsutbildning men gick som lärling hos en advokat istället, sen vet jag inte, vilka fler amerikanska presidenter saknar formell utbildning?
Citera
2012-06-10, 00:06
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Visste inte att svenska folket var judar.

Bara för att du betalar TV-licensen betyder det inte att du äger, kontrollerar och producerar SVT. Din mupp. Det betyder bara en sak, du betalar deras löner.
Citera
2012-06-10, 02:35
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Detta räckte inte som svar tycker du?

Är det någon speciell diplomat "som varit involverad i kontakten med Nordkorea på något sätt" du tänker på? Eller chansar du bara så där i allmänhet?

För du tror väl inte på fullt allvar att vi utser ambassadörer i Nordkorea p.g.a. deras djupa kunskaper om landet?
Citera
2012-06-10, 02:50
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tja, med tanke på att Sverige faktiskt har en ambassad i Nordkorea sedan 1975 och att den bemannas med diplomatisk personal boende i Nordkorea får man väl anta att dessa diplomater som på heltid ägnar sig åt Nordkoreafrågor, på plats i Nordkorea, vet aningen mer än judisk snorvalp från Stockholm.

Sveriges ambassad har givetvis under åren lärt sig hur man inte bedriver handel med Nordkorea, men så mycket mer är jag inte säker på att ambassadpersonalen har lärt sig genom att vara stationerad på plats jämfört med att sitta i t.ex. Stockholm. Det skulle förvåna mig mycket om någon svensk diplomat har besökt koncentrationslägren i Nordkorea. Jag skulle inte ens tro att de lämnar ambassadkvarteren speciellt ofta, eller Pyongyang för den delen.

PS
Vad har "judisk" med saken att göra?
Citera
2012-06-10, 02:51
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Är det någon speciell diplomat "som varit involverad i kontakten med Nordkorea på något sätt" du tänker på? Eller chansar du bara så där i allmänhet?

För du tror väl inte på fullt allvar att vi utser ambassadörer i Nordkorea p.g.a. deras djupa kunskaper om landet?
Man kan nog säga att jag chansar. Jag utgår ifrån att det finns diplomater och statsvetare som är insatta i vad som händer i Nordkorea. Och jag chansar även på att de har större förståelse för sammanhanget, och inte bara har lösa fakta.

Nej, jag tror vi utser 9åringar med rätt pappa och som är jätteintresserade till att företräda Sverige. Förresten så utnämnde jag precis min 4åriga systerson till expert på grävmaskiner.
Citera
2012-06-10, 02:57
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Vad yrar du om? Har jag påstått motsatsen?

Japp...

Citat:
Läs om och (försök) förstå rätt.

Hur vill du att vi skall tolka ditt påstående?:

Citat:
Varför hittar vi inga experter i naturvetenskap som är under 25 och dessutom är nära släkt med tex. några forskare, en professor och rektor inom samma akademiska sfär?
Citera
2012-06-10, 03:16
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Man kan nog säga att jag chansar. Jag utgår ifrån att det finns diplomater och statsvetare som är insatta i vad som händer i Nordkorea. Och jag chansar även på att de har större förståelse för sammanhanget, och inte bara har lösa fakta.

Nej, jag tror vi utser 9åringar med rätt pappa och som är jätteintresserade till att företräda Sverige. Förresten så utnämnde jag precis min 4åriga systerson till expert på grävmaskiner.

Barbro Elm:s Linkedin:

http://www.linkedin.com/pub/barbro-elm/19/102/665

Inte direkt imponerande. Tanten gick från att vara WWW-redaktör på UD till att bli ambassadör i Nordkorea.

Undrar just om hon har haft hjälp i karriären av släkt och vänner...
Citera
2012-06-10, 03:19
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Barbro Elm:s Linkedin:

http://www.linkedin.com/pub/barbro-elm/19/102/665

Inte direkt imponerande. Tanten gick från att vara WWW-redaktör på UD till att bli ambassadör i Nordkorea.

Undrar just om hon har haft hjälp i karriären av släkt och vänner...

Det kan du ge dig på! UD är en plats där ordet meritokrati möts med oförstående blickar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in