2005-03-04, 21:19
Bannlyst
Fel forum, finns ett mer konstinriktat.
Citera
2005-03-04, 22:09
Medlem
Capones avatar
Flyttar från Graffiti till Konst & Kultur

/Moderator
Citera
2005-03-05, 09:00
Medlem
Hispers avatar
På årets bokrea så finns det en väldigt bra bok om anatomi för konstnärer. Jag stod och höll i den men har glömt namnet
Citera
2005-03-05, 09:42
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
På årets bokrea så finns det en väldigt bra bok om anatomi för konstnärer. Jag stod och höll i den men har glömt namnet

Kanske var det Anatomisk tecknarskola. Människa, djur, jämförande anatomi, en bastant volym från förlaget Könemann? Här finns närmare 600 sidor med illustrationer av kroppar och muskler ur olika vinklar, tecknade av ungraren András Szunyoghy och med en kort inledning till anatomilära av György Fehér, "doktor och professor i veterinära vetenskaper". Jag tror jag köpte min till halva reapriset i efterdyningarna av en tidigare bokrea och den kan ju fortfarande finnas kvar i utbudet.

När det gäller mer kommersiell figurteckning har Tarzantecknaren Burne Hogarth givit ut en rad undervisande titlar som Drawing the human head, Dynamic figure drawing, Dynamic light and shade m.fl. Förebilderna här närmar sig dock ibland karikatyrer eftersom de strävar efter renodling av rörelser, anletsdrag, människotyper etc.; sådan renodling som kanske krävs i berättande illustration (reklam, serier och liknande). Du bör utan problem kunna hitta dessa titlar t.ex. på Amazon.

Är du intresserad av ännu mer renodlat traditionellt amerikanskt seriemagasinsmanér i superhjältegenren är Stan Lees och John Buscemas How to draw comics the Marvel way en klassiker, även om detta manér väl är på väg att försvinna. På en konsthandel typ Mattons eller annorstädes på webben kan du säkert också hitta åtskilliga böcker av typen Illustrator's Figure Reference Manual.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in