2005-03-04, 18:48
Medlem
B$tuzs avatar
Moral r ens uppfattning om vad som r rtt och fel, vilken fr de flesta tycks uppkomma frmst genom att de helt enkelt absorberar omvrldens instllning men som andra kommer fram till genom egna resonemang.

Moralen fr oss inte nrmare ngot ml som det finns ngon mening med, eftersom det inte finns ngot i vrlden som kan sgas vara ett dugg meningsfullt, och detta kanske kan sgas vara detsamma som att den inte behvs. Utan ngon som helst rttsknsla skulle vrlden se annorlunda ut och frmodligen skulle vi ha svrare att klara oss (medellivslngder skulle sjunka osv) men objektivt kan man inte sga att detta vore varken positivt eller negativt.

Det var allt jag orkade skriva ner fr stunden...
Citera
2005-03-06, 21:55
Medlem
Citat:
Vad r moral?

Frestllningar om vad som r "rtt" (=bra fr mnniskan) och vad som r "fel" (=dligt fr mnniskan).

Citat:
Behvs den?

Samhllet behver den. Den enskilde individen kan klara sig utmrkt utan.

Citat:
r den medfdd eller inlrd?

I grund och botten r den baserad p medfdda faktorer; p vr frmga att tycka om andra mnniskor och en vilja att beskydda vr avkomma. Specifika moraliska regler r dock inlrda.

Citat:
Finns det universell moral?

Om det finns en moral som ger alla mnniskor s stor lycka som kan begras d samhllet inrttas efter den, d skulle man nog kunna tala om en universell moral. Men det r tveksamt ifall detta r samma sak som en objektiv moral.
Citera
2005-03-19, 03:36
Medlem
Djvulens avatar
Det kan vara bra att upprtthlla och underhlla fundamentala vrden. Huruvida det r stoltheten, visheten eller sknheten spelar
inte s stor roll. En person med ideal r hur som helst vacker, liksom en vis eller en stolt person... perspektivseende. En mnniska
behver erfarenhet frn en mngd omrden och hon fr det om hon strvar. Ibland mste hon t o m vlta, gra galna saker, fr att
finna en vg ur sig sjlv. Men det rtta - det r alltid dr i en eller annan form, hos andra eller hos en sjlv.
Citera
2005-03-19, 09:23
Medlem
lindells avatar
Det har stllts frgan: Vad r moral?
Ofta tnker vi, att det br vara ngonting gott och positivt. Helt OK!
En tanke, som jag har nedtecknat som svar i en debatt:

"Godhet: r bara det gott, som r gott fr mig? Brist p godhet r ondska. Bakom ondskan finns i olika stadier stolthet, sjlviskhet, maktlystnad, olydnad mot Gud. Godhet i samhllet mnniskor emellan r inte ndvndigtvis godhet infr Gud. Fastn mnniskans grning kan vara god, kan motiven vara felaktiga. T.ex. kan ngon gra gott fr att p ngot stt sjlv dra sjlvisk nytta av det. "
Vilka r motiven fr vrt handlande i olika situationer? Ngot att tnka p!
Citera
2005-03-19, 22:19
Medlem
Att det finns handlingar som r fel ser man tydligt i alla kulturer i alla tider (tex. dda, stjla).

Jag tror alla handlingar som anses vara moraliskt felaktiga, p ngot stt frsmrar tillstndet fr mnniskoslktet i stort (tex. s r det rent biologiskt fel att dda iom. att det frhindrar mnniskan som art att fortplanta sig)

Dvs; vi mnniskor har en stark frmga att vara altruistiska, och jag tror att detta har en stark koppling till begreppet 'moral'.

G
Citera
2005-03-19, 23:38
Medlem
Djvulens avatar
Snarare tror jag att en sak r fel drfr att det skadar en sjlv. Man lider sjlv skada, den
sjlsliga skadan r kanske vrre. Ngonting mste f oss att bli ansvariga, vi kan svrligen
finna ngot sdant rent empiriskt. Bara en generell anmrkning.

Visserligen om det jmt gller att undvika plga och efterstrva det behagliga d r det lite annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in