2012-06-07, 18:15
Medlem
dawns avatar
Hej!

Jag blev väldigt sugen på indisk mat men har aldrig lagat det själv så jag vet inte vad jag kan laga med de ingredienser jag har. Alternativt kanske någon kan tipsa om en receptsida där man fyller i vad man har hemma och ger förslag på recept därefter.

Det jag har hemma är:

Kyckling
Köttfärs (kanske ovidkommande i och med kors heliga status i Indien)

och i kryddväg:

Svart, vit, cayenne-peppar
Chilipulver
Generiska Tandoori och Curry-kryddmixar

och i grönsaksväg:

Paprika i alla färger
Lök och vitlök

Så, kulinariska konossörer, vad kan jag trolla fram i köket?

/d
Citera
2012-06-07, 18:37
Medlem
Antingen går man efter recept när man lagar man elr inte. Jag kör instinktivt! Skär upp kycklingen i mindre bitar och blanda den med currykryddan,salt, rapsolja(alt olivolja) och svartpeppar, detta är din "marinering". Börja hacka löken och paprikan (typ röd paprika) i små småbitar. Börja fräs löken i lite olja. Innan löken blivit gyllenbrun och kastar du ner den hackade paprikan. låt allting fräsa tillsammans till både löken och paprikan är mjuka (och inte brända). Släng nu ner din marinerade kyckling (tsm med vätskan från marinaden), häll samtidigt i lite mer av din currykrydda. Rör om och låt kycklingen ta färg och stekas lite. Sedan tar du och häller i vatten i stekpannan/grytan. Låt allting puttra i typ 10 min. Käka grytan med ris eller möjligtvis nudlar/pasta. Överkurs: Ta ett halvt glas mjölk (ca 1dl) och blanda i lite mjöl (1 matsked) och lös upp mjölet. Häll sedan ner denna blandning i gryttan och låt puttra ca 5 min. Mjöl och mjölk blandningen gör dels att gryta blir något tjockare, samtidigt får den en krämigare och djupare smak.

När det kommer till mängden av ingredienserna så borde du köra på ögonmåttet, riktiga kockar står inte och mäter upp ingredienserna.

Hoppas det smakar.
Citera
2012-06-07, 19:10
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maralgi

När det kommer till mängden av ingredienserna så borde du köra på ögonmåttet, riktiga kockar står inte och mäter upp ingredienserna.
Bra tillagningstips för övrigt trots det klena underlaget att arbeta med. Indisk mat brukar kräva en del kryddor.

Och det som nu är citerat. Det är traditionellt så att de inte mäter upp ingredienserna i Indien, utan kör med ett "sjätte" sinne. Framförallt de som lagar prasad (dvs mat som offras till någon gudom), då de inte får smaka av maten under tiden de lagar eftersom Gud ska smaka först.
Citera
2012-06-07, 22:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawn
Så, kulinariska konossörer, vad kan jag trolla fram i köket?

/d

Gå å handla, kika på denna först http://www.masterkocken.se/Recept/Sh..._medium=recept

Utan filmjölk är det http://www.youtube.com/watch?v=Uxi8xaWD0Hs

Dålig mat[sic] Men det har du väl hemma.
Senast redigerad av christery 2012-06-07 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in