2012-06-09, 22:24
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
En av få som någorlunda kommit undan med att säga det som Belinda nyss skrivit är ju Dilsa Demirbag-Steen. Hon har många gånger fört i argumentation att bara för att man kommer från ett annat land, har en viss religion och en viss klädsel så får man ändå inte ta sig rättigheter som bryter mot lagarna i Sverige.
I hennes fall har debatterna ofta handlat om hederskultur och hedersrelaterat våld, där de värsta kålsuparna är såväl muslimer som kristna.

Det har sagts och skrivits liknande saker av många med utomeuropeisk bakgrund, speciellt kvinnor. Inför valet såg jag på sidan där alla riksdagskandidater presenterades, så var den enda sossen som gav lite avvikande svar på de befintliga frågorna kring invandringspolitik en utomeuropeisk kvinna. Jag skulle tro att dessa anses omöjliga att kölhala som rasister p.g.a. sin etnicitet, så de får högst höra kritik om att det är obetänksamt av dem att uttrycka sina uppfattningar offentligt, eftersom de kan spela "rasister" i händerna. Om jag förstod det rätt, så har väl Belinda själv en utomeuropeisk partner? Det är väl i så fall inte svårt att se hur det kan komma att användas som alibi mot att hon skulle vara "rasist"?

Citat:
Aftonbladet kan inte på ett trovärdigt sätt skriva om det systematiska våldet mot kvinnor utan att också problematisera kring hedersrelaterat våld och kring vad som sker i landets moskeér.

Jag är rätt säker på att Aftonbladet inte är trovärdiga oavsett vad de skriver om och hur de skriver, eftersom en stor del av det de skriver är antingen extremt vinklat eller helt påhittat. Jag tänker inte ens beröra deras förmåga till källkritik...

Citat:
Vad är det nu som håller på att ske?

Jag tror inte det håller på att ske något konkret alls, förutom att lite ord kanske byts ut här och var, att det som är PK modifieras lite grann o.s.v. Eller känner du till några nya politiska beslut eller samhällsreformer som är på väg?

Citat:
Janne Josefseon och Uppdrag granskning gör ett reportage som tidigare hade varit omöjligt.

Nja, t.o.m. ännu mer politiskt inkorrekta program har förmedlats av SVT, som t.ex. om rasskillnader och att många inom vissa invandrargrupper skaffar sig livstidsförsörjning genom legitima bidrag och bidragsfusk, samt därför struntar i att bry sig om att söka arbete. Jag ser för övrigt inte att dessa program skulle haft någon reell inverkan på något i Sverige, inte ens inom PK-media i någon nämnvärd grad och ingen inverkan alls i resten av samhället. Dokumentären 'Könskriget' om Eva Lundgren, ROKS m.fl. ledde snarare till ännu mer skyddad verkstad och anslag till Lundgren och feministisk pseudovetenskap impleterades med skattemedel på en allt större del av det svenska samhället.

Citat:
Fredrik Reinfeldt talar om etniska svenskar mitt i livet som en grupp med väldigt låg arbetslöshet och säger implicit att det är hög arbetslöshet bland stora invandrargrupper.

Ja, för att kort och gott säga: "Det är inte vårt fel att många invandrare inte arbetar, så sluta tjata om arbetslösheten och sysselsättningsgraden. Vill du att vi skall stoppa invandringen? E 'ru rasist, eller?" Annars hade hans utspel automatiskt lett till följdfrågan varför Alliansen slår rekord i att ta in outbildade och lågutbildade från Afrika och Mellanöstern, ifall det utgör ett problem. Mig veterligen har inte Alliansen några som helst planer till att radikalt omprioritera inom invandringspolitiken (och vissa förändringar kommer de behöva göra förr eller senare redan av rent praktiska skäl)

Citat:
Hos Socialdemokraterna har Stefan Löfven klivit in och Mona Sahlin, Nalin Pekgul, Ibrahim Baylan m.fl så vitt jag kan förstå tackats av och stängts ute.
SD håller på att etablera sig som tredje största partiet.

Ja, kanske... Redan innan sossarna valde Löfven, så angav jag honom på flashback som en efterträdare som kunde förena partiet och skulle möjligtvis rent teoretiskt tjäna på att bryta med den lilla klick extremt högljudda kulturmarxister inom partiet, som förmodligen har en makt som inte motsvaras av ett liknande stöd från gräsrötterna, samt kanske skulle han kunna börja kritisera invandringspolitikens nuvarande utformning utifrån klassiska argument mot lönedumpning, medveten ökning av lågutbildade arbetare för att öka konkurrensen om arbeten m.m. Men det har väl inte hänt ännu i alla fall?

SD fortsätter vara ett litet parti som inte förefaller ha möjlighet att ingå i en regering 2014.

Citat:
Det känns onekligen som att ett skifte håller på att ske. Jag tror Sverige kan bli ett bättre land om vi vågar tala och debattera om alla problem och inte känner oss tvugna att tassa runt och titta bort bara för att man då i vissa tycken delar åsikt med sådana man inte vill förknippas med.

Jo, jag tror både nu och tidigare att det kommer att bli tillåtet att diskutera existerande problem. Jag tror också att även i fortsättningen kommer det vara förknippat med en rad repressalier att kritisera den i praktiken genomförda politik som bedrivs för att "lösa" problemen, om den stöds mer eller mindre av båda politiska blocken. Kort sagt, utvecklingen fortsätter i Sverige på samma sätt som tidigare. Även när det blir möjligt att framföra riktig kritik av den faktiskt förda politiken utan att utsättas för direkta repressalier, som det t.ex. har blivit i högre grad angående svensk narkotikapolitik och sexköpslagstiftningen, så lär denna kritik inte på något sätt påverka den faktiskt förda politiken och lagstiftningen, som fortsätter att se exakt likadan ut som tidigare.

Edit: Personligen tvivlar jag på att något kommer verkligen att förändras i Sverige, med undantag om det uppstod en rad 'Breivikare'.
Senast redigerad av Europe 2012-06-09 kl. 22:45. Anledning: Edit
Citera
2012-06-10, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lilitu
Det är något som inte stämmer här. Hon är svensk och vit samt får skriva om invandringsproblemet i Aftonbladet. Visserligen inget av värde bara en bekräftelse på att "problemet" finns. Jag undrar vilket pris hon har betalat för att få berätta om invandringsproblemet. Det är ju kutym när saken ska beröras innanför tullarna att det inte sker ostraffat, såvida man inte kan bevisa att man är fri från synd: (är svensk och har synpunkter på migrationspolitiken), (är svensk och berättar om konsekvenserna av den) m.m.

Den här gången begick hon ingen synd men hon har avslöjat sig som en riskperson som kan utveckla regimkritiska åsikter. Släpps hon igenom för att man ska hålla koll på henne? Finns det en naivitet hos utgivaren att "hon är nog ändå en av oss..."? Om det senare stämmer behövs ändock ett alibi för att hålla graden av misstanke på en acceptabelt låg nivå. Hon måste ha betalat på något sätt! Etnisk svenska verkar hon dessvärre vara, men vad har hon gjort för att kompensera för den? Är hon medlem i Vänsterpartiet eller någon frivilligorganisation med särskild inriktning på flyktingfrågor? Har hon adopterat ett barn från Afrika?
Hon är väl gift med journalisten Ali Fegan, som hon har barn tillsammans med?
Citera
2012-06-10, 07:49
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Hon är väl gift med journalisten Ali Fegan, som hon har barn tillsammans med?

Den politik Sverige bedriver på invandringsområdet gynnar bara vissa parter: Den politiska adeln, det invandringsindustriella komplexet med talespersonen Jan-emanuel i spetsen och de ohederliga invandrarna som ljuger om sin bakgrund och begår brott i Sverige. Den stora majoriteten som av Svennar och nybyggare missgynnas och kanske har Belinda och Ali insett detta. Det krävs dock inte doktorstitel i raketforskning för att komma fram till detta.
Citera
2012-06-10, 08:09
Medlem
jag tyckte det var valskrivet.

folket i stugorna fortjanar att veta att det finns en oro bland journalist karen att beratta vad de ser och vad som sker for att det blivit for latt att stampla nagon som rasist. tycker att det ger extra legitimitet nar folk som belinda och uppdrag granskning sajer det da det generellt upplevs som att de ej tvekar att ta en debatt i ett omrade dar de erkanner att politisk korrektness har gatt for langt. mellan raderna, och speciellt i det sista stycket dar kvinno fortryck havdas verkar det som om en serie av handelser lett henne till dena debatter, troligen spelade mariannelund en stor del av den tanke processesen.

den journalistiska oron i mainstream media gor att de kulturer/religioner belinda namner kan misskota sej och samtidigt kanner sej sakra. under en langre tid har delar av elit sverige samt nya kultiuerer lyckats underminera kultur varderingar som tex. jamlikhet da de alltid kan havda rasism som ett slags trumf kort vilket deflekterar all kritik oavsett hur valgrundad.

sa igen, balanserat samt valskrivet av belinda. Och modigt da eliten i kultur sveriga kan skada henne genom att stampla henne som rasist.
Citera
2012-06-10, 09:23
Medlem
Nomen Nescios avatar
Ämnet tas också upp i dagens Godmorgon, världen! i P1:

Terrorplaner i skymundan

Det faktum att fyra svenskar planerat ett terrordåd mot en dansk tidningsredaktion drunknade i rapporteringen från Breivikrättegången. Tar vi hotet från islamistiska terrorister på tillräckligt allvar eller måste människor först falla offer för ett terrordåd innan vi riktigt reagerar?
Reportage av Richard Myrenberg

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=438

Edit: Ett riktigt uselt reportage blev det... Islamisterna har absolut inget med islam att göra.
Senast redigerad av Nomen Nescio 2012-06-10 kl. 09:36.
Citera
2012-06-10, 13:43
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Ämnet tas också upp i dagens Godmorgon, världen! i P1:

Terrorplaner i skymundan

Det faktum att fyra svenskar planerat ett terrordåd mot en dansk tidningsredaktion drunknade i rapporteringen från Breivikrättegången. Tar vi hotet från islamistiska terrorister på tillräckligt allvar eller måste människor först falla offer för ett terrordåd innan vi riktigt reagerar?
Reportage av Richard Myrenberg

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=438

Edit: Ett riktigt uselt reportage blev det... Islamisterna har absolut inget med islam att göra.
Det är lätt att skjuta på budbäraren om namnet är svenskt. Men heter man Mohamed så går det bra att utan moralkakor belysa ett av våra största hot idag mot demokratin. Och visst stämmer det att den värsta islamafobin finns bland muslimerna själva.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/...rna-r-muslimer
Citera
2012-06-10, 14:40
Medlem
hon blev ju kallad rasist efter artikeln
Citera
2012-06-10, 18:21
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julen2012

Otippat....
Citera
2012-06-10, 18:33
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Otippat....

rasist betyuder inte längre nånting alls i Sverige. Såg en skylt som nån i Tea Party hade. Den sa

"It doesn't matter what's written on this sign, you'll call it racist anyway!"

Stämmer rätt bra här med.
Citera
2012-06-13, 03:22
Medlem
Imponerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julen2012

Av vilka och var blev Belinda kallad rasist?

Tycker detta var en av de bästa krönikor jag läst, men jag uppskattar Belinda Olsson sedan tidigare. Hon är duktig och en modig tjej som gör sina jobb bra och engagerat.
Jag gillar hur hon attackerade feminismen som varit tyst efter Uppdrag Gransknings uppvisning i hur svenska moskéer behandlar utsatta kvinnor och gillar framförallt hennes avslutning med att journalister själva slår sig för bröstet och pratar om "Alla olika" men själva är den mest homogena gruppen av kanske alla yrken i samhället.

Då ska det tilläggas att jag absolut inte är en sverigedemokrat utan stolt socialdemokrat, även om jag inser att islam i Europa kommer bli ett problem som måste behandlas nu och utan rädsla för någon form av rasismanklagelser
Citera
2012-06-14, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Fan va modigt att argumentera vilt mot TS utan att citera honom, kommer du måhända från nätverket mot rasisms debattskola?
Fan du skriver som en svartskalle...vad vill du ha sagt?
Citera
2012-06-14, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mustard
Fan du skriver som en svartskalle...vad vill du ha sagt?

Haha, ja svartskallar svänger sig ständigt med uttrycket "måhända". Trevligt att du lärt dig citera, målet uppnått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in