2012-06-09, 22:24
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
En av få som någorlunda kommit undan med att säga det som Belinda nyss skrivit är ju Dilsa Demirbag-Steen. Hon har många gånger fört i argumentation att bara för att man kommer från ett annat land, har en viss religion och en viss klädsel så får man ändå inte ta sig rättigheter som bryter mot lagarna i Sverige.
I hennes fall har debatterna ofta handlat om hederskultur och hedersrelaterat våld, där de värsta kålsuparna är såväl muslimer som kristna.
I hennes fall har debatterna ofta handlat om hederskultur och hedersrelaterat våld, där de värsta kålsuparna är såväl muslimer som kristna.
Det har sagts och skrivits liknande saker av många med utomeuropeisk bakgrund, speciellt kvinnor. Inför valet såg jag på sidan där alla riksdagskandidater presenterades, så var den enda sossen som gav lite avvikande svar på de befintliga frågorna kring invandringspolitik en utomeuropeisk kvinna. Jag skulle tro att dessa anses omöjliga att kölhala som rasister p.g.a. sin etnicitet, så de får högst höra kritik om att det är obetänksamt av dem att uttrycka sina uppfattningar offentligt, eftersom de kan spela "rasister" i händerna. Om jag förstod det rätt, så har väl Belinda själv en utomeuropeisk partner? Det är väl i så fall inte svårt att se hur det kan komma att användas som alibi mot att hon skulle vara "rasist"?
Citat:
Aftonbladet kan inte på ett trovärdigt sätt skriva om det systematiska våldet mot kvinnor utan att också problematisera kring hedersrelaterat våld och kring vad som sker i landets moskeér.
Jag är rätt säker på att Aftonbladet inte är trovärdiga oavsett vad de skriver om och hur de skriver, eftersom en stor del av det de skriver är antingen extremt vinklat eller helt påhittat. Jag tänker inte ens beröra deras förmåga till källkritik...
Citat:
Vad är det nu som håller på att ske?
Jag tror inte det håller på att ske något konkret alls, förutom att lite ord kanske byts ut här och var, att det som är PK modifieras lite grann o.s.v. Eller känner du till några nya politiska beslut eller samhällsreformer som är på väg?
Citat:
Janne Josefseon och Uppdrag granskning gör ett reportage som tidigare hade varit omöjligt.
Nja, t.o.m. ännu mer politiskt inkorrekta program har förmedlats av SVT, som t.ex. om rasskillnader och att många inom vissa invandrargrupper skaffar sig livstidsförsörjning genom legitima bidrag och bidragsfusk, samt därför struntar i att bry sig om att söka arbete. Jag ser för övrigt inte att dessa program skulle haft någon reell inverkan på något i Sverige, inte ens inom PK-media i någon nämnvärd grad och ingen inverkan alls i resten av samhället. Dokumentären 'Könskriget' om Eva Lundgren, ROKS m.fl. ledde snarare till ännu mer skyddad verkstad och anslag till Lundgren och feministisk pseudovetenskap impleterades med skattemedel på en allt större del av det svenska samhället.
Citat:
Fredrik Reinfeldt talar om etniska svenskar mitt i livet som en grupp med väldigt låg arbetslöshet och säger implicit att det är hög arbetslöshet bland stora invandrargrupper.
Ja, för att kort och gott säga: "Det är inte vårt fel att många invandrare inte arbetar, så sluta tjata om arbetslösheten och sysselsättningsgraden. Vill du att vi skall stoppa invandringen? E 'ru rasist, eller?" Annars hade hans utspel automatiskt lett till följdfrågan varför Alliansen slår rekord i att ta in outbildade och lågutbildade från Afrika och Mellanöstern, ifall det utgör ett problem. Mig veterligen har inte Alliansen några som helst planer till att radikalt omprioritera inom invandringspolitiken (och vissa förändringar kommer de behöva göra förr eller senare redan av rent praktiska skäl)
Citat:
Hos Socialdemokraterna har Stefan Löfven klivit in och Mona Sahlin, Nalin Pekgul, Ibrahim Baylan m.fl så vitt jag kan förstå tackats av och stängts ute.
SD håller på att etablera sig som tredje största partiet.
SD håller på att etablera sig som tredje största partiet.
Ja, kanske... Redan innan sossarna valde Löfven, så angav jag honom på flashback som en efterträdare som kunde förena partiet och skulle möjligtvis rent teoretiskt tjäna på att bryta med den lilla klick extremt högljudda kulturmarxister inom partiet, som förmodligen har en makt som inte motsvaras av ett liknande stöd från gräsrötterna, samt kanske skulle han kunna börja kritisera invandringspolitikens nuvarande utformning utifrån klassiska argument mot lönedumpning, medveten ökning av lågutbildade arbetare för att öka konkurrensen om arbeten m.m. Men det har väl inte hänt ännu i alla fall?
SD fortsätter vara ett litet parti som inte förefaller ha möjlighet att ingå i en regering 2014.
Citat:
Det känns onekligen som att ett skifte håller på att ske. Jag tror Sverige kan bli ett bättre land om vi vågar tala och debattera om alla problem och inte känner oss tvugna att tassa runt och titta bort bara för att man då i vissa tycken delar åsikt med sådana man inte vill förknippas med.
Jo, jag tror både nu och tidigare att det kommer att bli tillåtet att diskutera existerande problem. Jag tror också att även i fortsättningen kommer det vara förknippat med en rad repressalier att kritisera den i praktiken genomförda politik som bedrivs för att "lösa" problemen, om den stöds mer eller mindre av båda politiska blocken. Kort sagt, utvecklingen fortsätter i Sverige på samma sätt som tidigare. Även när det blir möjligt att framföra riktig kritik av den faktiskt förda politiken utan att utsättas för direkta repressalier, som det t.ex. har blivit i högre grad angående svensk narkotikapolitik och sexköpslagstiftningen, så lär denna kritik inte på något sätt påverka den faktiskt förda politiken och lagstiftningen, som fortsätter att se exakt likadan ut som tidigare.
Edit: Personligen tvivlar jag på att något kommer verkligen att förändras i Sverige, med undantag om det uppstod en rad 'Breivikare'.
Senast redigerad av Europe 2012-06-09 kl. 22:45. Anledning: Edit
Senast redigerad av Europe 2012-06-09 kl. 22:45. Anledning: Edit