Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Jo, det ser ut att bli 3. Med ganska flack kulbana och modern självförsvarsammunition borde ett gevär i 9*19 alltså ha goda förutsättningar som räv och kråkknäckare.
Håller du dig inom rimliga avstånd så skulle naturligtvis 9x19 funka utmärkt som en klass 3 kaliber, på samma sätt som .45-70 är en utmärkt klass 1 kaliber för "rimliga" avstånd.
Dock skall du vara mycket klar över att 9x19 är en erkänt besvärlig patron att få vettig precision med (detta är ett väl känt faktum bland pistolskyttar). Jag förmodar (vilket alltså innebär att jag gissar) att det har att göra med en hylsa med liten volym som ändå skall pytsa iväg en tämligen "tung" kula i tämligen "höga" hastigheter. Marginalerna vad gäller t.ex. OAL för en given kulvikt och krutmängd är därför mycket små, och spannet där patronen lämnar godkänd precision är lika små. Jag vet på rak arm ingen patron som (vid handladdning) kräver så mycket laborerande för att få bra precision ur en pistolpipa. Jag vet heller ingen annan kaliber som är lika känslig för vilken köpe-ammo man matar ett enskilt vapen med. Kvalitetsammo i kaliber .32 S&W eller .45ACP går i princip alltid bra i alla vapen, även om mindre diskrepanser kan finnas. Kvalitetsammo i 9x19 kan gå skitbra i en pistol, men skit i en annan, som kanske istället föredrar ren skitammo som Sellier & Bellot, med vilken den första pistolen inte håller svart ens!
Givet, att det dock kan bli skillnad om man skjuter patronen ur en pipa med karbin- eller gevärslängd. Då (med längre pipa) kan man eventuellt dessutom dra nytta av mer långsamtbrinnande krut, för att pressa upp kulan i ännu högre hastigheter utan att gastrycket ökar till kritiska nivåer. Men man får inte glömma att patronhylsan som sagt har låg volym, så det finns begränsningar för hur mycket långsamt krut man får i.
Det är väl bara du börjar laborera. Själv skulle jag nog föredra en annan mer inarbetad klass 3 kaliber.