2012-06-07, 10:04
Medlem
(Det här är förmodligen felpostat, men eftersom frågan är allmän och inte begränsad till en specifik drog, så hoppas jag frågan passar här, ingen annan kategori inom droger verkade passa)

Ni som själva drogar, har drogat, eller känner någon som droger eller har drogat...kan ni förklara varför man överhuvudtaget ger sig in på såna här saker? Vad är motiven? Har ni (eller dem) inte haft minsta riskmedvetande och överlevnadsinstinkt? Var ni helt desperata och hjärndöda när ni började? Hur i HE...ja, ni fattar. Ni fattar att jag inte fattar.

Att folk börjar röka, snusa och supa kan jag förstå, för det är "socialt accepterat" och farorna är inte direkt överhängande, men just droger...där löper man ju risk att skada både sig själv och andra allvarligt. Ändå detta omfattande drogmissbruk som aldrig verkar mattas av. Jag kan verkligen inte förstå att detta bara fortsätter.

Själv lärde jag mig i skolan att det var farligt med droger och de flesta med någorlunda normal intelligenskvot avstår väl förhoppningsvis från att göra farliga saker? Sen har jag haft en ganska "skyddad" uppväxt så jag har aldrig ens behövt fundera på om jag skulle vilja testa droger, och hade jag haft chansen hade jag nog insett hur dumt det var. För varför ska man egentligen börja droga?

Please, enlighten me.
Citera
2012-06-07, 10:12
Medlem
Protheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daige

Att folk börjar röka, snusa och supa kan jag förstå, för det är "socialt accepterat" och farorna är inte direkt överhängande, men just droger...där löper man ju risk att skada både sig själv och andra allvarligt. Ändå detta omfattande drogmissbruk som aldrig verkar mattas av. Jag kan verkligen inte förstå att detta bara fortsätter.

Hur menar du nu?

Varför börjar man med extremsport? Det är ju farligt och man kan skada sig. Alla droger är inte likvärdiga med heroin.
Citera
2012-06-07, 10:12
Medlem
1. Folk vill bort från den hårda tuffa och brutala verkligheten som ibland blir alltför påfrestande.
2. Hjärndödhet.
3. För att vara "cool"
4. För att cannabis och andra "lätta" droger ibland blir inkörsport till tyngre saker.
5. Tristess...
Citera
2012-06-07, 10:14
Medlem
Jonezs avatar
Va ska man säga folk tycker om att trolla med sinnet.
Citera
2012-06-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daige
(Det här är förmodligen felpostat, men eftersom frågan är allmän och inte begränsad till en specifik drog, så hoppas jag frågan passar här, ingen annan kategori inom droger verkade passa)

Ni som själva drogar, har drogat, eller känner någon som droger eller har drogat...kan ni förklara varför man överhuvudtaget ger sig in på såna här saker? Vad är motiven? Har ni (eller dem) inte haft minsta riskmedvetande och överlevnadsinstinkt? Var ni helt desperata och hjärndöda när ni började? Hur i HE...ja, ni fattar. Ni fattar att jag inte fattar.

Själv lärde jag mig i skolan att det var farligt med droger och de flesta med någorlunda normal intelligenskvot avstår väl förhoppningsvis från att göra farliga saker? Sen har jag haft en ganska "skyddad" uppväxt så jag har aldrig ens behövt fundera på om jag skulle vilja testa droger, och hade jag haft chansen hade jag nog insett hur dumt det var. För varför ska man egentligen börja droga?

Please, enlighten me.

Jag hade exakt samma tankar som du fram tills jag var 19. Sedan flyttade jag utomlands, där det var just mer socialt accepterat. En kompis introducerade mig, det första jag tog var e.

Jag bor sedan ett år tillbaka i sverige, bodde utomlands i 4 år och jag är så satans trött på den svenska mentaliteten när det kommer till droger. Jag har aldrig tagit något hemma i sverige, förutom gräs, och kommer inte heller göra eftersom att folk är så dömande. Det förändrar inte mig som person bara för att jag har provat på det mesta (förutom tyngre droger naturligvis), men om jag skulle berätta för folk så hade de genast dömt mig och sett på mig på ett helt annat sätt.

Tillbaks till frågan dock, varför jag provade första gången. Jag var nyfiken, träffade kompisar som gjorde det och insåg att det inte alls så "farligt" som svenskar vill ge sken av.
Citera
2012-06-07, 10:23
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Jag gillar att du kallar dig själv intelligent TS, när din post vittnar om det motsatta. Att med hull och hår svälja propagandan du blivit matad med är ett ganska bra exempel.

"Att folk börjar röka, snusa och supa kan jag förstå, för det är "socialt accepterat" och farorna är inte direkt överhängande, men just droger...där löper man ju risk att skada både sig själv och andra allvarligt."

Faktum är att det är inte farligare att bruka de flesta illegala droger än de som du nämner. Man löper alltså inte större risk för skador på sig själv eller andra genom att byta ut dessa tråkiga droger mot annat, där man inte enbart mår dåligt dagen efter.

Olika droger ger olika saker helt enkelt, jag förutsätter att alla andra som drogar då och då gör det för drogens effekt. Exempelvis kan du uppleva saker och känslor som du inte kan utan droger, och om man är intresserad av detta är inte steget långt till att börja knarka så länge man har möjlighet att få tag på grejerna, vilket alla har med hjälp av internet.
Citera
2012-06-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Jag gillar att du kallar dig själv intelligent TS, när din post vittnar om det motsatta. Att med hull och hår svälja propagandan du blivit matad med är ett ganska bra exempel.

"Att folk börjar röka, snusa och supa kan jag förstå, för det är "socialt accepterat" och farorna är inte direkt överhängande, men just droger...där löper man ju risk att skada både sig själv och andra allvarligt."

Faktum är att det är inte farligare att bruka de flesta illegala droger än de som du nämner. Man löper alltså inte större risk för skador på sig själv eller andra genom att byta ut dessa tråkiga droger mot annat, där man inte enbart mår dåligt dagen efter.

Olika droger ger olika saker helt enkelt, jag förutsätter att alla andra som drogar då och då gör det för drogens effekt. Exempelvis kan du uppleva saker och känslor som du inte kan utan droger, och om man är intresserad av detta är inte steget långt till att börja knarka så länge man har möjlighet att få tag på grejerna, vilket alla har med hjälp av internet.

Självklart tycker jag att jag är intelligent, det är ju jag som säger det, så det är ur min synvinkel. Alla tycker olika och sanningen ligger i betraktarens öga. Själv tycker jag det är ganska intelligent att försöka förstå något man hittills inte förstått...eller?

"Propaganda jag matats med"...tja, de uppenbara effekterna och snedtripparna man kna få av droger tar jag mer som "fakta" än "propaganda". Återkommande rapporter om brott som begåtts av drogpåverkade personer ser jag också som "fakta", avskräckande fakta, dvs "börja inte med droger". Och jag väljer även att lita på forskningsrapporter, för jag inbillar mig att forskare vet vad de snackar om.

Men även alkohol är en drog, en drog som många uppenbarligen inte kan hantera. Brottsfrekvensen skulle bli försvinnande låg om folk inte drack eller drogade alls.

För övrigt kan du inte själv bestämma hur du ska reagera när du tar en drog, risken för snedtripp finns väl alltid? Plus att om du köper en påse "roligt flum" från någon nisse på gatan så kan du aldrig veta vad som faktiskt finns i påsen, men köper du en flaska vodka på systemet så vet du iaf att det är företagstillverkad sprit. Men man kan snedtända på alkohol också.
Citera
2012-06-07, 10:36
Medlem
oskyldigtanklagads avatar
En cigarett kan man väll prova en gång...
En snus likaså.. aaeh, de gör väll ingen i nöd..

Nu sitter här med ett 8 års destruktivt missbruk.
Citera
2012-06-07, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastskallen
1. Folk vill bort från den hårda tuffa och brutala verkligheten som ibland blir alltför påfrestande.
2. Hjärndödhet.
3. För att vara "cool"
4. För att cannabis och andra "lätta" droger ibland blir inkörsport till tyngre saker.
5. Tristess...

1. Folk har uppenbarligen inte lärt sig hur man hanterar livet när det blir jobbigt.
2. Japp, det tror jag på.
3. Det tror jag också på men det borde ju finnas bättre sätt att vara cool på.
4. Inte direkt något motiv, eftersom man här redan har börjat med droger, även om de är "lätta".
5. Ja, uppenbarligen det också, men det borde ju finnas hundratals andra saker att göra som på alla vis är bättre än droger.

Min avsikt är förstås inte att förstöra dina argument här, jag bara reflekterar över argumenten. Kan även se ett annat "argument":

6. Folk testar droger på fyllan, när de inte riktigt vet vad de håller på med, och så blir de beroende.
Citera
2012-06-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskyldigtanklagad
En cigarett kan man väll prova en gång...
En snus likaså.. aaeh, de gör väll ingen i nöd..

Nu sitter här med ett 8 års destruktivt missbruk.

Men varför började du röka och snusa då, och varför stannade du inte upp någonstans på vägen och ifrågasatte vad du höll på med?
Citera
2012-06-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Hur menar du nu?

Varför börjar man med extremsport? Det är ju farligt och man kan skada sig. Alla droger är inte likvärdiga med heroin.

Ja, extremsport...det kan man ju också fundera på. Verkar inte heller riktigt klokt. Folk har uppenbarligen jävligt tråkigt och är trötta på livet.

Nej, men det verkar som alla droger har rejäla negativa effekter man kan drabbas av, man kan inte lita på att det man köper/beställer faktiskt är det man får, och att det är "rent", och de flesta droger är väl ganska starkt beroendeframkallande också?

Men som det sagts förut: Om alkoholens alla skadeverkningar hade varit kända förr så hade alkoholen aldrig legaliserats. Enligt många är ju alkohol den värsta drog vi har.
Citera
2012-06-07, 10:49
Medlem
Jag har väldigt svårt att tro att du inte trollar, men får väl lita på dig.

Först och främst tycker jag verkligen att "Att folk börjar röka, snusa och supa kan jag förstå, för det är "socialt accepterat" och farorna är inte direkt överhängande, men just droger...där löper man ju risk att skada både sig själv och andra allvarligt." var en av de mindre genomtänkta meningarna jag sett.

Nikotin, en drog som knappt ger ett rus men är väldigt beroendeframkallande och skadar din hälsa. Likaså är alkohol en tung drog och en drog som ställer till det mest i landet. Jag tycker du borde släppa moralpaniken lite, en drog är inte mindre farlig för att den är laglig.

Med det sagt.. Jag började väl med alkohol runt 14-15, testade röka cannabis en gång i tonåren men tyckte inte det var något speciellt så där dog intresset. Livet gick på, äta sova jobba och gå ut på krogen ibland. Var rätt uttråkad, läste på lite om cannabis och bestämde mig för att ge det en till chans men nu helt nykter och hemma i lugn och ro i 20 års åldern. Jag gillade det och intresserade mig för annat. Sen dess har jag testat amfetamin, kokain, benso, ketamin, svamp, LSD, mephedron. Enda drogerna jag tog mer än en gång var CB, LSD och svamp. Så min kärlek är till hallucinogener, och CB är väl min nya "koppla av efter jobbet med en öl"-ersättare.

Har aldrig varit någon bråkstake eller sådant för övrigt, är en datornörd med mycket nyfikenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in