• 1
  • 2
2012-06-07, 09:38
Medlem
Tja, har precis börjar med aktiehandel, så är väldigt färsk på sånt här, men läste runt lite på nätet och hittade folk som tipsar på penny stocks, asså aktier som är väldigt billiga antar jag.

låt oss säga att en aktie i företag x kostar 0.005 kronor styck
jag köper 10 miljoner aktier för 50,000 kronor
en dag får företag x ett genombrott i deras teknologi/eller hittar en massa guld,olja
miljontals människor börjar investera i företaget
aktien stiger till 1 krona styck
kan jag då sälja alla mina 10 miljoner aktier, för 10 miljoner kronor ?

låter för bra för att va sant, även om chansen är väldigt väldigt liten för att det händer.
och om det går ännu bättre för företaget, och aktie priset stiger till 200 kr styck
kommer jag ha 2 miljarder kronor då ?

jag kanske har fattat allt fel, men fungerar det verkligen såhär ?

har ett par frågor som inte har nåt med pennystocks att göra
varför finns en kursintervall ?, alltså när jag vill sälja en aktie finns det typ en "gräns" på 250-300 kronor, varför finns det inget "fast-pris" ?
och varför ska jag välja ett datum, giltighetstid på aktien ?
varför säljs inte aktien så fort jag trycker på säljs ? (nordea)
finns det ALLTID nån som vill köpa aktien jag vill sälja ?
Senast redigerad av VodkaWithWeed 2012-06-07 kl. 09:57.
Citera
2012-06-07, 09:56
Medlem
Ja typ i teorin.

Pennystocking kan vara väldigt luktrativt.
Citera
2012-06-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Ja typ i teorin.

Pennystocking kan vara väldigt luktrativt.

tack för ett snabbt svar !
fyfan låter som ett enkelt sätt att bli rik på om man har kontakt med media och kan ljuga
Citera
2012-06-07, 10:09
Medlem
Newis avatar
Tja, har precis börjar med trisslotter, så är väldigt färsk på sånt här, men läste runt lite på nätet och hittade folk som tipsar på trisslotter, asså lotter som kommer från Triss antar jag.

låt oss säga att en trisslott kostar 25 kronor styck
jag köper 2000 trisslotter för 50,000 kronor
en dag får jag ett genombrott och vinner 10 miljoner kronor, har jag då vunnit 10 miljoner kronor ?

låter för bra för att va sant, även om chansen är väldigt väldigt liten för att det händer.
och om det går ännu bättre för mina trisslotter, och jag vinner 10 miljoner kr på 200 st lotter

Citera
2012-06-07, 10:26
Medlem
Statisktiskt s'tt kommer du alltid att forlora med triss.
Det ar bara rov tur om du vinnem men visst kommer du sakert vinna 50 000 nagongand men da har du spenderat 300 000 kanske sa det blir en forlust. Men har du tur kan du ju vinna pa forsta lotten...

Men aktier gar statistiskt sett alltid upp, for eller senare sa det handlar meda om otur om man gar back.
Citera
2012-06-07, 10:41
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Det ar bara rov tur om du vinnem men visst kommer du sakert vinna 50 000 nagongand men da har du spenderat 300 000 kanske sa det blir en forlust. Men har du tur kan du ju vinna pa forsta lotten...

Men aktier gar statistiskt sett alltid upp, for eller senare sa det handlar meda om otur om man gar back.

Min poäng är att TS skriver om aktiekurser som om det vore något som helt plötsligt 40000-faldigas i värde (som i hans exempel) lite titt som tätt, och helt plötsligt är man miljardär.
Citera
2012-06-07, 13:04
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaWithWeed
Tja, har precis börjar med aktiehandel, så är väldigt färsk på sånt här, men läste runt lite på nätet och hittade folk som tipsar på penny stocks, asså aktier som är väldigt billiga antar jag.

låt oss säga att en aktie i företag x kostar 0.005 kronor styck
jag köper 10 miljoner aktier för 50,000 kronor
en dag får företag x ett genombrott i deras teknologi/eller hittar en massa guld,olja
miljontals människor börjar investera i företaget
aktien stiger till 1 krona styck
kan jag då sälja alla mina 10 miljoner aktier, för 10 miljoner kronor ?

och om det går ännu bättre för företaget, och aktie priset stiger till 200 kr styck

har ett par frågor som inte har nåt med pennystocks att göra
varför finns en kursintervall ?, alltså när jag vill sälja en aktie finns det typ en "gräns" på 250-300 kronor, varför finns det inget "fast-pris" ?
och varför ska jag välja ett datum, giltighetstid på aktien ?
varför säljs inte aktien så fort jag trycker på säljs ? (nordea)
finns det ALLTID nån som vill köpa aktien jag vill sälja ?

Det går inte alltid att sälja aktien till den kurs den står i för tillfället, annars hade det bara varit att ta nån random aktie som ligger på 1-2 öre och göra 100% vinst varje gång den stiger till 2 öre. Du kan gå in och kolla i orderdjupet för att se vad folk är villiga att betala för aktien.
Citera
2012-06-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VodkaWithWeed
tack för ett snabbt svar !
fyfan låter som ett enkelt sätt att bli rik på om man har kontakt med media och kan ljuga

Enkelt skulle jag dock inte påstå att det är även om jag sällan gör förlustaffärer. Media är inte direkt lättlurade och naivitet kommer du inte långt med.
Citera
2012-06-07, 18:54
Medlem
Glöm inte att bolaget kan konka om nu deras genombrott inte kommer, eller de behöver massa emissioner
(inte ovanligt för utvecklingsbolag).
Citera
2012-06-07, 22:00
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Enkelt skulle jag dock inte påstå att det är även om jag sällan gör förlustaffärer. Media är inte direkt lättlurade och naivitet kommer du inte långt med.

Sen kan ett sådant äventyr sluta i fängelse, olaglig kursmanipulation är just olaglig. Man undrar dock - förutsatt att man läser här och på många andra aktieforum - om inte just det TS föreslår är en rätt vanlig grej att försöka sig på, sitta och snacka upp kursen.

Öresaktier/pennystocks är avsevärt riskablare än "riktiga" aktier. De handlas ofta på platser med bristande kontroll, omsättningen är obefintlig och att bolaget kursar är inte en obefintlig risk. Argument om att "man tjänar alltid på aktier långsiktigt" är inte tillämpligt på öresaktier.
Citera
2015-10-25, 13:51
Medlem
mrbananbrallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Min poäng är att TS skriver om aktiekurser som om det vore något som helt plötsligt 40000-faldigas i värde (som i hans exempel) lite titt som tätt, och helt plötsligt är man miljardär.

i princip jao.

om du lagt in 25000 kr i HM för 30 år sedan och återinvesterat utdelningarna så hade du varit miljonär idag.

om du investerar i ett "penny stock" bolag idag (10000 kr) där värdet är 1 krona (10000 aktier) och bolaget går med liten vinst som växer med tiden och värdet på aktien ökar, 20 år senare så kanske kursen står i 40 kr..plus utdelningar som du köper nya aktier för..kan blir mycket pengar.

du kan trixa med om du istället lägger in 50000 kr x 1 kr per aktie = 50000 aktier och 60 kr per aktie 20 år senare + utdelningar som du återköper aktier för, obs detta är om du köper i ett bolag som går hyfsat och i princip alltid tjänar pengar, inga förhoppningsbolag.
Citera
2015-10-25, 20:14
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon

Utgår den slutsatsen från index? Nästan alla index är viktade efter börsvärde på bolagen som ingår, vilket gör att aktier som utvecklas bra påverkar index mer än aktier som går dåligt, och bolag som konkat plockas såklart bort helt.
Aktier tycks "generellt sett" gå upp över tid, men det är för att de aktier som "generellt sett" avses är just de aktier som går bra, medan resten knoppas av. Hade index inte viktats efter börsvärde, och om kursade bolag hade legat kvar som dödvikt på index så hade utvecklingen inte sett lika munter och statistiskt fördelaktig ut.
Senast redigerad av DeMysteriis 2015-10-25 kl. 20:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in