2012-12-31, 01:48
Medlem
Hyddan92s avatar
Jag tycker att Finland och gärna hela Norden kan närma sig Ryssland så fort de återlämnat de territorier de stal från Finland, Estland och Lettland och låtit de etniska karelarna i Autonoma Karelska Republiken få folkomrösta om eventuell anslutning till Finland.
Citera
2013-01-02, 00:06
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Jag tycker att Finland och gärna hela Norden kan närma sig Ryssland så fort de återlämnat de territorier de stal från Finland, Estland och Lettland och låtit de etniska karelarna i Autonoma Karelska Republiken få folkomrösta om eventuell anslutning till Finland.

Man har redan gjort en sån omröstning i Karelien. Etniska ryssar skulle rösta för anslutning om de fick rösta, men de som fick rösta also etniska karelerna, de röstade emot av någon anledning som jag inte känner till.

Jag misstänker att kareler har också egna krav och inte tänker bara ansluta sig så där
Citera
2013-01-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Bra att Finländarna visar styrka, men vad har de att sätta emot Ryssland om det skulle bli krig?

Europeiska unionen?
Citera
2013-11-27, 09:48
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Ryssland hotar Finland och manar finnarna att dom borde närma sig ryssarna istället för at delta i natos militärövningar.
Vurmar inte den nu mycket mindre björnen allt för mycket, vad skulle lilla björnen kunna göra?
Allt detta ryska hot sker enbart inne i ditt huvud! Dessutom avslutar du med en konstig fråga. Den riktiga frågan är; vad kan NATO göra a) om Finland närmar sig Ryssland b) om Ryssland skulle hota (vilket de inte gör!)
Citera
2013-11-27, 17:38
Medlem
Ett natomedlemskap är väl inte aktuellt för Finland men man är ju ändå med i den västliga sfären av länder genom EU och Norden. Därtill är väl försvaret uppbyggt med en helt del materiel från USA har jag för mig. Finland kommer ju alltid att ha Ryssland som grannland och det tar dom nog med i beräkningen i sin försvars och utrikespolitik. Finland har ju ett relativt starkt försvar som resultat av tidigare krig med Ryssland. Ryssarna litar man nog inte på i någon större utsträckning.
Citera
2013-11-27, 20:52
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ett natomedlemskap är väl inte aktuellt för Finland men man är ju ändå med i den västliga sfären av länder genom EU och Norden. Därtill är väl försvaret uppbyggt med en helt del materiel från USA har jag för mig. Finland kommer ju alltid att ha Ryssland som grannland och det tar dom nog med i beräkningen i sin försvars och utrikespolitik. Finland har ju ett relativt starkt försvar som resultat av tidigare krig med Ryssland. Ryssarna litar man nog inte på i någon större utsträckning.
Försvaret är ett skämt liksom i hela Europa. Man behöver bara slå ut elnätet och kanske internet och telefon. Några spetsnas trupper kunde göra det. Sen är det bara att dra sig tillbaka och vänta att Finland trillar omkull helt själv. Bara det att banktransaktioner inte funkar är katastrof, för att inte tala om logistik för att föda den lata medelklassen. Är det civila samhället utslaget så spelar försvaret inte längre så stor roll. Sårbarhet i kvadrat!
Citera
2013-11-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Försvaret är ett skämt liksom i hela Europa. Man behöver bara slå ut elnätet och kanske internet och telefon. Några spetsnas trupper kunde göra det. Sen är det bara att dra sig tillbaka och vänta att Finland trillar omkull helt själv. Bara det att banktransaktioner inte funkar är katastrof, för att inte tala om logistik för att föda den lata medelklassen. Är det civila samhället utslaget så spelar försvaret inte längre så stor roll. Sårbarhet i kvadrat!

Haha...ja det problemet har man också i Ryssland då alla någorlunda utvecklade länder är sårbara för sabotage mot infrastrukturen! Finska specialtrupper kan ju sabotera ryska anläggningar..
Citera
2013-11-28, 17:20
Medlem
rex144s avatar
Ryssland är det onda imperiet

det ligger i deras natur att hota sina grannar
Citera
2013-11-28, 17:59
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ryssland är det onda imperiet

det ligger i deras natur att hota sina grannar
Sanslöst rysshat!
Citera
2013-11-28, 18:06
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Haha...ja det problemet har man också i Ryssland då alla någorlunda utvecklade länder är sårbara för sabotage mot infrastrukturen! Finska specialtrupper kan ju sabotera ryska anläggningar..
Jo det stämmer. Men inte kan Finland göra nåt märkbart i Ryssland p.g.a. landets geografiska storlek, avsaknad av bombflyg och annan teknologi som behövs för den typen av djupa attacker. Finska försvaret har inte en sån offensiv gren.

Men du har en god poäng! Hela försvarsfilosofin idag hör till andra världskriget ungefär. Generalerna vill strida gårdagens krig — i alla länder. Ekonomisk krigföring typ det man tror Kina planerar är mycket effektivare.
Citera
2013-11-29, 11:00
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Sanslöst rysshat!

hehe, Ryssland har anfallit alla sina grannar,

Ryssland attackerade Japan, trots fredsfördrag,
Ryssland attackerade Finland,
de baltiska länderna
Ryssland attackerade Polen två gånger
Ryssland attackerade Rumänien/Moldavien

och varje gång har de erövrat landområden
Citera
2013-11-29, 11:12
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
hehe, Ryssland har anfallit alla sina grannar,

Ryssland attackerade Japan, trots fredsfördrag,
Ryssland attackerade Finland,
de baltiska länderna
Ryssland attackerade Polen två gånger
Ryssland attackerade Rumänien/Moldavien

och varje gång har de erövrat landområden

Visst uppträder Ryssland imperialistiskt, men bara så jag är med här, alla exempel ovan utom Japan gäller kommunistdiktaturen Sovjetunionen väl?

Angående Japan 1904 (eller tänker du på något annat?) :

Japan issued a declaration of war on 8 February 1904.[19] However, three hours before Japan's declaration of war was received by the Russian Government, the Japanese Imperial Navy attacked the Russian Far East Fleet at Port Arthur. Tsar Nicholas II was stunned by news of the attack. He could not believe that Japan would commit an act of war without a formal declaration,

http://en.wikipedia.org/wiki/Russo-J...aration_of_war
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in