2012-06-06, 23:13
Medlem
DoDaDas avatar
Mycket man hör här är att man måste ligga på ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt och tappa fett. Jag håller med till 100%, men sägs även att när man ligger på underskott inte kommer kunna bygga muskler. Har funderat lite på det nu i dagarna, och kan inte riktigt förstå varför det inte skulle kunna gå. Självklart inte med fulknep som steroider etc.

Men säg att man ligger ca 500kcal under behovet, kört ett tungt styrkepass. Man trycker i mig aningen mer protein än behovet och även EAA och BCAA. Muskeln bygger ju sig själv större med protein, om den då får allt den behöver så måste den ju ändå kunna bygga sig större?

Min slutsats som en simpel amatör är att jag kommer bygga större muskler, men i ett långsammare tempo än om jag hade legat på balans/överskott. Stämmer detta något?
Citera
2012-06-06, 23:27
Medlem
Bigorexias avatar
Man kan uppnå en positiv proteinbalans på energiunderskott, men det är väldigt svårt i praktiken, eftersom kvävebalansen, sett över längre mätperiod, inte bara aminosyreberoende, utan även kaloriberoende.

På ett underskott kommer en stor mängd aminosyror dessutom att oxideras för energi.
Citera
2012-06-07, 11:05
Medlem
Kroesmanns avatar
Om kroppen anser (kroppen är i och för sig ingen tipsmaskin men lägger ändå någon sorts prio) att behovet av styrka överskrider behovet av energi så kan man bygga på underskott. Det är inte helt ovanligt att nybörjare bygger lite muskler på underskott men att kroppen väljer att prioritera energi framför muskler när man tränat under längre tid (och har stor mängd muskler).
Citera
2012-06-07, 11:11
Bannlyst
det kanske går men blir svårt
Citera
2012-06-07, 16:08
Medlem
Med periodisk fasta/leangains så deffar du och bulkar typ samtidigt. fasta vissa tider på dygnet, ättid vissa tider på dygnet samt underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar. Så man gör det ju inte samtidigt men man kan köra det likadant hela tiden utan att behöva skifta mellan bulk och deff.
Citera
2012-06-07, 16:13
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Med periodisk fasta/leangains så deffar du och bulkar typ samtidigt. fasta vissa tider på dygnet, ättid vissa tider på dygnet samt underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar. Så man gör det ju inte samtidigt men man kan köra det likadant hela tiden utan att behöva skifta mellan bulk och deff.
Fast den principen bygger alla dieter på.

Du har en positiv muskelbalans och fettbalans efter måltid, negativ innan måltid då fastan varit "lång".
Citera
2012-06-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast den principen bygger alla dieter på.

Du har en positiv muskelbalans och fettbalans efter måltid, negativ innan måltid då fastan varit "lång".
Nu hänger jag inte med, på vilket sätt bygger t.ex. lchf, gi och en hel rad andra dieter på den principen?
Citera
2012-06-07, 19:16
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Nu hänger jag inte med, på vilket sätt bygger t.ex. lchf, gi och en hel rad andra dieter på den principen?
Dåligt ordval.

Alla dieter fungerar så. Du är ju inte konstant anabol, speciellt inte under diet. Periodisk fasta är inte speciellt.
Citera
2012-06-10, 00:37
Bannlyst
Det går utmärkt att ligga på underskott konstant under en viss tid och bygga muskler samtidigt under denna period. Ju högre underskott desto sämre går det. Ju längre period desto sämre blir kurvan över tid.

Leangains har fungerat för många, har själv provat det för 2 år sen och fick bra resultat. Egentligen fungerar alla CKD ganska optimalt för just denna typ av diet och byggande såvida man har lite koll på vad man gör och när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in