Ludvig Nordström: Lort-Sverige (1938)
/I/ngen enskild gärning utanför det politiska planet… [har] under senaste mansåldern betytt mera för utformningen av typ och tänkesätt här i landet, än Gustav Sundbärgs, påstod Torsten Fogelqvist i Dagens Nyheter 1931. Det var då tjugo år sedan Sundbärgs
Det svenska folklynnet hade presenterat en bekymrad bild av Sverige, ett efterblivet land där de som ännu inte emigrerat tycktes dröja kvar av håg- och orkeslöshet snarare än av fosterlandskärlek. En liknande nationell pessimism speglas t.ex. i
Moder Svea-statyn Sov i ro, Sven Bobergs förslag till nationalmonument från 1909, och i Eigil Schwabs satirteckning
"Hur svensken bör möta framtiden".
Och det viktigaste botemedlet mot emigrationen är alltså att vi för framtiden icke blifva efter, hvarken i fråga om ekonomisk företagsamhet eller i fråga om samhälleliga reformer, hade Sundbärg och emigrationsutredningen konstaterat. En av dem som träffades av Sundbärgs förkunnelse var Lubbe Nordström, som 1911 levererade den litterära programförklaringen "I nationens tjänst" i Estetiska föreningen i Uppsala. Tack vare unionsupplösningen hade svenskarna nu möjlighet att befria sig från sin tyngande fixering vid "fornstora dar" och "Norden" och bygga upp ett modernt fosterland där man
icke längre kände sig som söner till avdöda hjältar, utan som fader till ofödda hjältar. Till denna nya patriotism i modernitetens och teknokratins tecken enrollerade Nordström nu även historiska gestalter som tidigare gärna återfunnits i en nationalkonservativ retorik: Karl XII gjordes till socialdemokrat i romanen
Ankarsparre 1912; Jesus och Luther åberopades i ett socialdemokratiskt första-maj-tal 1915 (
Om behovet av en ny svensk fosterlandskärlek); och bergsmannen Engelbrekt presenterades som en förebildlig tidig företrädare för den svenska industrialismen (i motsats till de tröga och bakåtsträvande svenska bönderna).
Den stora manifestationen för denna nya modernistiskt-fosterländska framtidstro blev ju Stockholmsutställningen 1930, till vilken Nordström skrev texterna för paviljongen
Svea Rike (och då bl.a. presenterade
Medelson, en modern småborgerlig svensk "hjälte" på den vetenskapliga statistikens grund och med "landskamp" som främsta patriotiska ideal). En av besökarna på utställningen var den amerikanske journalisten Marquis Childs som några år senare skulle sammanfatta sina intryck i boken
Sweden: The Middle Way och därmed bidra till att knäsätta bilden av Sverige som någonting alldeles särskilt modernt.
Svenska tändstickor, kullager, telefoner och separatorer var stommen i "Sveriges andra storhetstid": med stordrift och rationell planering skulle den svenska
industrin ersätta kyrkan och staten som enhetsskapande nationell institution framom andra, och den avgörande kampen stod inte mellan klasserna utan mellan det nya och det gamla. De moderna tekniska kommunikationerna, riksradion, rikstelefonen och järnvägens stambanor, var det som hade skapat en ny och genuin nationalkänsla, i motsats till de gamla provinsiella och släktbaserade gemenskaperna, och 1938 var det just riksradion som sände ut Lubbe Nordström för att studera bostadsförhållandena på den svenska landsbygden i det sociala reportaget "Med Ludvig Nordström på husesyn. Föredrag med grammofonintervjuer" - senare samma år publicerat som
Lort-Sverige på Kooperativa Förbundets Bokförlag .
Allmänheten vet ju ingenting. Dom tror på tidningarna, och tidningarna upphöjer ju allt svenskt till det främsta i världen, klagar Nordström redan i början av sin resa runt Sverige, och hans skildring kom mycket riktigt att göra skandal, kanske till god del beroende på författarens drastiskt osentimentala, ofta spydiga tonfall och genomgående vacklan mellan "den exakta uppgiften och den belysande överdriften" (Erik Hjalmar Linder).
Citat:
- Har ni något riktigt uruselt hem att visa mig? frågade jag.
Läkaren och kommunalgubbarna tittade på varandra och rådslogo ett tag.
- Jo, sa en av dem, jag har ett inte långt därfrån jag bor.
- Nå, har ni något absolut nytt industriarbetarhem? frågade jag vidare.
- Ja, inte tio minuter därifrån med bil.
Vi körde. Vet herrskapet, vad jag ville se? "Flickan som trampade på..." från Blekingekusten. Hon, som enligt hälsovårdsnämndens ordförandes ord, gått "från dasset till dansbanan och avlat av sig som ett svin, utan att se sig för, vare sig på det ena stället eller på det andra". Jag ville se, om inte det glada och tanklösa språnget från dasset till dansbanan hade resulterat i en tung, en mycket tung och allt mera krokig och böjd och släpande vandring från dansbanan tillbaka till dasset.
Det hade.
På hela resan såg jag inte ett smutsigare, bedrövligare, hopplösare, mer hjärtskärande hem. Inte ens finrummet fanns. Ett kök, som bestod av en gammal farstu utan riktiga fönster ens. Bara två rutor på var sin sida om dörren, såsom i förstugor brukas. En spismur, som mest liknade en smeds svarta, sotiga ässja, och så en samling små rum, där det inte ens fanns gardiner, där de potatisgroddsbleka, myllrande sju småttingarna krälade i smuts, lump och matrester. De hostade hela högen, så att det värkte i ens egna lungor. Man brukar tala om krigets kanonmat. Detta var Lort-Sveriges kanonmat. Dessa barn skulle bli billig statarkraft i den lägst stående ambulerande lantarbetararmén, om vilken läkarn talat. Och lukten! Stanken! Och modern-flickan, som trampat på...! Med sitt gröna ansikte, sina förgråtna ögon, som inte längre ville se utåt livet utan sågo baklänges inåt, med sina ruttna tänder, sina magra, skinnötta händer och smutsiga kartnaglar, med sina benrangelsarmar, som hade den sista rörelsen av liv kvar, då hon tryckte den minsta potatisgrodden till sitt platta, urmjölkade bröst.
Detta var demokratins nya underklass, som måste bort. I hela landet.
- Kör vidare! sa jag.