Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-06, 14:29
  #1
Avstängd
Hej FB

Jag använder mig av denna sidan för att räkna ut mitt dagliga energibehov http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php .


Skriver in allting som det ska men sen så kommer jag ju till aktivitetsnivån och värdet.
Det är här det klämmer lite för mig, jag vill gå ner i vikt men behålla mina muskler, jag tränar ca 5 gånger i veckan och motionerar då inte direkt mycket.

Det jag undrar är om någon med erfarenhet vet vad jag ska välja i aktivitetsnivås värdet?
kan jag gångra med 1.375 och fof gå ner i vikt utan motion?

Jag gångrade med 1.2 i början och låg på grymt låg underskott i kcal det resulterade med att jag blev väldigt skakis på gymmet och blev snurrig i huvudet, så fick sluta med det direkt.

Jag är en kille på 23 år, väger 98 kg, och är 176 lång.
Är inte erfaren någonstans när det gäller det här med träning, vill kunna träna och må bra inte känna mig snurrig/hängig/trött.

Hade uppskattat om någon kunde hjälpt mig med hur jag ska lägga värdet på aktivitetsnivån. (Igen tränar ca 5 gånger i veckan inte mkt motion).

MVH Fysical.
Citera
2012-06-06, 15:05
  #2
Medlem
ComeAtMeCurls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fysical
Hej FB

Jag använder mig av denna sidan för att räkna ut mitt dagliga energibehov http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php .


Skriver in allting som det ska men sen så kommer jag ju till aktivitetsnivån och värdet.
Det är här det klämmer lite för mig, jag vill gå ner i vikt men behålla mina muskler, jag tränar ca 5 gånger i veckan och motionerar då inte direkt mycket.

Det jag undrar är om någon med erfarenhet vet vad jag ska välja i aktivitetsnivås värdet?
kan jag gångra med 1.375 och fof gå ner i vikt utan motion?

Jag gångrade med 1.2 i början och låg på grymt låg underskott i kcal det resulterade med att jag blev väldigt skakis på gymmet och blev snurrig i huvudet, så fick sluta med det direkt.

Jag är en kille på 23 år, väger 98 kg, och är 176 lång.
Är inte erfaren någonstans när det gäller det här med träning, vill kunna träna och må bra inte känna mig snurrig/hängig/trött.

Hade uppskattat om någon kunde hjälpt mig med hur jag ska lägga värdet på aktivitetsnivån. (Igen tränar ca 5 gånger i veckan inte mkt motion).

MVH Fysical.

Vad du gör när du tränar? Hur ser ett pass ut? Låter som att 1.3-1.4 skulle passa dig. Använd den aktivitetsnivån när du multiplicerar med ditt BMR och dra sedan av 500 kalorier på siffran du får. Så mycket ska du äta och ha en lagom viktnedgång.
Citera
2012-06-06, 15:12
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ComeAtMeCurl
Vad du gör när du tränar? Hur ser ett pass ut? Låter som att 1.3-1.4 skulle passa dig. Använd den aktivitetsnivån när du multiplicerar med ditt BMR och dra sedan av 500 kalorier på siffran du får. Så mycket ska du äta och ha en lagom viktnedgång.

Oj förlåt för att jag gav för lite information.
Säg jag tränar ungefär 5 dagar i veckan så kan lägga upp ett 4 dagars pass.

Pass1: Rygg bicep
Pass2: Bröst Triceps
Pass3: mage ben vader
Pass4 Axlar Trapz

Brukar köra varje övning ungefär att lyfta 8-10 gånger 3 gånger om (Förlåt vet inte hur man förkortar dom där orden ^^ )

Citera
2012-06-06, 15:28
  #4
Medlem
ComeAtMeCurls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fysical
Oj förlåt för att jag gav för lite information.
Säg jag tränar ungefär 5 dagar i veckan så kan lägga upp ett 4 dagars pass.

Pass1: Rygg bicep
Pass2: Bröst Triceps
Pass3: mage ben vader
Pass4 Axlar Trapz

Brukar köra varje övning ungefär att lyfta 8-10 gånger 3 gånger om (Förlåt vet inte hur man förkortar dom där orden ^^ )


8-10 reps och 3 set alltså Jag skulle gångra med 1.4, max 1.5, beror ju lite på antalet övningar på varje pass och intensiteten.

Men gångra med 1.4 och dra av 500 kalorier. Sen om viktnedgången går för snabbt eller försakta i ditt tycke så är det bara att lägga till/ta bort fler kalorier.
Citera
2012-06-06, 15:30
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ComeAtMeCurl
8-10 reps och 3 set alltså Jag skulle gångra med 1.4, max 1.5, beror ju lite på antalet övningar på varje pass och intensiteten.

Men gångra med 1.4 och dra av 500 kalorier. Sen om viktnedgången går för snabbt eller försakta i ditt tycke så är det bara att lägga till/ta bort fler kalorier.


Har använt tabellen för att gångra med 1.375 så det borde funka bra då med andra ord, och valt att ta bort 500kcal / dag så ska nog gå framåt Känns inte som att man borde gå ner för snabbt heller.

Tack så jätte mycket för dina svar !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback