2012-06-06, 11:39
Medlem
5137s avatar
Jag får drygt femtontusen tillbaka på skatteåterbäringen och tänkte spara tio av dessa.
Jag vill ha någon form av sparande där jag inte kan röra pengarna då jag gärna nallar när jag får kasst med pengar. Ränta bryr jag mig inte så mycket om men det kan ju vara en rolig bonus om det skulle vara så.

Vad rekommenderar ni? I dagsläget har jag SEB men kan tänka mig att öppna ett speciellt sparkonto i annan bank om det är så.
Citera
2012-06-06, 11:53
Bannlyst
Byggnads har nåt slags sparkonto... Du sätter in pengar där, och så kan du antingen köpa en bostad för dom eller ta ut dom om du känner för det. Dom investerar sedan alla pengar i värdehandligar och det är väldigt bra ränta man får.

Edit: man kanske måste jobba på byggnads för det förresten.... ja vet inte. men kolla upp det
Citera
2012-06-06, 18:36
Medlem
Aktieklipparns avatar
Akter och fonder är riskabelt om man inte sparar i mååånga år.
Sparkonto och korträntefonder ger för dåligt.

Satsa på någon form av reala tillgångar om du kan, tex köp en bil å sälj, eller nåt annat.
om du inget kan om bilar, så pruta som en dåre - polare - och sälj.

Kanske låter småaktigt, men 10.000 kan snabbt bli 13.000 och det är 30%
vilket man får vänta i många år efter om man placerar på ett sparkonto

Visst finns det risker, men om man sätter sig in i priserna och köper nybesiktat
så tror jag inte att man tar speciellt stor risk.

Köpte själv en fyrhjuling-2010 för 40% av nypriset
Citera
2012-06-06, 18:48
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5137
Jag får drygt femtontusen tillbaka på skatteåterbäringen och tänkte spara tio av dessa.
Jag vill ha någon form av sparande där jag inte kan röra pengarna då jag gärna nallar när jag får kasst med pengar. Ränta bryr jag mig inte så mycket om men det kan ju vara en rolig bonus om det skulle vara så.

Vad rekommenderar ni? I dagsläget har jag SEB men kan tänka mig att öppna ett speciellt sparkonto i annan bank om det är så.

Om du inte ville nalla av pengarna, bind pengarna till högre ränta.
Citera
2012-06-06, 19:41
Medlem
thestalkerdudes avatar
jag skulle rekomendera att du investerar i ädel metaller som tex silver som ligger på ett bra pris just nu. man kanske inte får mycket silver för 10.000 kr nu för tiden men priset på silver ökar som fan pga att silver används till mycket som till bilar och mobiler tex. Men finns ju en risk att priset kan sjunka i framtiden men det är allti en risk när det handlar om att investera i ädel metaller.

//Thestalkerdude
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in