2012-11-01, 15:22
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Då bör man söka sig efter ett annat jobb och inte jobba i butik.
jo, det är ofta man tycker så, men ändå så finner man otroligt många sådana här personer som jobbar i butik. tyvärr.
Citera
2012-11-01, 18:17
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Är det samma Bergströms som i Göteborg så bör de vara bra. De i Göteborg är bra iaf!
Kan inte uttala mig om servicekostnader mer än att de är helt horribla generellt sett.
Japp, verkar finnas i Göteborg, Malmö och Uppsala. Vi får väl se hur klockan ser ut efter service och hur bemötandet är då.
Citera
2012-11-02, 20:48
Medlem
Beställt en Seiko SKX007 samt 6st Nato straps från Gnomon. Väntar med spänning!
Citera
2012-11-02, 21:13
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al3ks
Beställt en Seiko SKX007 samt 6st Nato straps från Gnomon. Väntar med spänning!

Mycket klocka för lite pengar, bra val.
Citera
2012-11-03, 15:57
Medlem
Precis beställt en speedmaster med cal. 9300, varianten med två sub dials.
Citera
2012-11-03, 20:17
Medlem
wreckinggirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Precis beställt en speedmaster med cal. 9300, varianten med två sub dials.

Stor, eller? Se till att posta några bilder när den landar in, plz!!! Har inte set den "live" ...
Citera
2012-11-04, 13:27
Medlem
Slav3rs avatar
Går i tankar på att införskaffa denna. Några åsikter om den? Kanske några bra/anus saker med den?

http://www.uret.se/longines-master-silver-dial-leather-large-p-1453.html
Citera
2012-11-04, 21:54
Medlem
Hejsan kära klockälskare.

Jag har införskaffat en Omega Seamaster från 1960 i lysande skick. Min fråga är, vart någonstans ser jag ATM-märkningen? Hittar ingen riktig info på nätet, det kanske var någon generell ATM på den tiden?

Tack.
Citera
2012-11-04, 22:06
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontaktspray
Hejsan kära klockälskare.

Jag har införskaffat en Omega Seamaster från 1960 i lysande skick. Min fråga är, vart någonstans ser jag ATM-märkningen? Hittar ingen riktig info på nätet, det kanske var någon generell ATM på den tiden?

Tack.
Det fanns inte något direkt mått på vattentätheten på den tiden utom på en del dykarur. Seamaster heter ju just Seamaster dock eftersom den är gjord för att tåla en del vattenstänk, men knappast så man kan bada med den om det är det du tänkt.

Sen är det ju aldrig säkert att en klocka är vattentät bara för att det står så på tavlan. Packningar måste bytas och skötas om med jämna mellanrum och boetten bör trycktestas för att det överhuvudtaget ska ha någon betydelse.
Citera
2012-11-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckinggirl
Stor, eller? Se till att posta några bilder när den landar in, plz!!! Har inte set den "live" ...
Den är 44,25mm utan krona. Bär dock mindre på handleden, känns som 43mm tycker jag.
Återkommer med bilder, men kolla in den live, den är grym!
Citera
2012-11-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Det fanns inte något direkt mått på vattentätheten på den tiden utom på en del dykarur. Seamaster heter ju just Seamaster dock eftersom den är gjord för att tåla en del vattenstänk, men knappast så man kan bada med den om det är det du tänkt.

Sen är det ju aldrig säkert att en klocka är vattentät bara för att det står så på tavlan. Packningar måste bytas och skötas om med jämna mellanrum och boetten bör trycktestas för att det överhuvudtaget ska ha någon betydelse.

När började man med ATM? Vart på ATM-skalan tror du en nyservad 60-seamaster hamnar?
Citera
2012-11-04, 23:53
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontaktspray
När började man med ATM? Vart på ATM-skalan tror du en nyservad 60-seamaster hamnar?
Det sedvanliga att det står utskrivet i meter är ju i sig bara en omskrivning av ATM/atmosfärer (5 ATM=50 m, 10 ATM=100 m, 20 ATM=200 m osv, osv) och det har funnits åtminstone sen dom första kommersiella dykaruren dök upp nån gång i början av 50-talet.

Spelar det för övrigt någon roll? Man ska såklart aldrig utsätta en femtio år gammal klocka för överdrivna mängder vatten, såvida den nu inte är gjord för syftet. Svårare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in