Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Förstår vad du menar, men för t ex en liten rolex AD så har man knappast råd att det slår fel ibland. Dom säljer knappast många klockor om dagen. Därför är det så jävla dumt.
Du kan knappast se på någon om han/hon är där för att köpa, eller bara testa för att sedan köpa hos en gråhandlare.
Får man dåligt bemötande hos AD, ser jag inget fel med att sedan köpa hos AD, då hela poängen med att köpa i butik försvinner.
Anledningen att gråmarknad ens existerar är ju att ADs säljer till dom från början, för det är ju knappast klockor rätt från fabrik som säljs.
Jag försvarar inte ett dåligt bemötande, däremot så kan jag förstå att ekvationen mellan spekulanter och köp inte går ihop för många företag p.g.a gråhandeln, vilket kan ge ett dåligt bemötande av en del kunder. Problemet med gråhandeln är precis som du konstaterar, det är en och annan AD i lågskatteländer som har rymligt samvete. Problemet är att det här får konsekvensen för andra AD i olika länder när man får problem med sin lönsamhet, vilket leder till både högre priser på såväl klockor som service.
Ser man krasst på det hela så lönar det sig inte med en låg försäljning i kombination med inkomster från service för en AD i t.ex. Sverige. Gråhandeln gör i själva verket att priserna drivs upp, framför allt på service. Det här är ett stort problem för hela branschen, i Sverige kan en Ad t.ex. inte konkurrera med en gråhandlare som köper sina klockor i ett lågskatteland. Tillverkarna är heller inte särskilt förtjusta i gråhandeln, då det faktiskt urholkar exklusiva varumärken. Men å andra sidan kan man inte vägra att sälja till en AD, om man inte kan bevisa att klockorna hamnar på den grå marknaden.
Billiga inköp på den grå marknaden för en del tenderar att bli höga priser för alla andra.