2012-11-04, 23:54
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontaktspray
När började man med ATM? Vart på ATM-skalan tror du en nyservad 60-seamaster hamnar?
Trycktesta den så får du reda på det. Kan du göra på t ex NK
Citera
2012-11-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Det sedvanliga att det står utskrivet i meter är ju i sig bara en omskrivning av ATM/atmosfärer (5 ATM=50 m, 10 ATM=100 m, 20 ATM=200 m osv, osv) och det har funnits åtminstone sen dom första kommersiella dykaruren dök upp nån gång i början av 50-talet.

Spelar det för övrigt någon roll? Man ska såklart aldrig utsätta en femtio år gammal klocka för överdrivna mängder vatten, såvida den nu inte är gjord för syftet. Svårare än så är det inte.

Tack för info

Jag brukade duscha med min förra Seamaster, dock mycket senare modell. Men den blev stulen, så jag har gått tillbaka till farfars gamla ur.

Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Trycktesta den så får du reda på det. Kan du göra på t ex NK

Tack!
Citera
2012-11-05, 00:08
Medlem
lundagrens avatar
Jag hade inte duschat med en klocka från 60-talet innan den är trycktestad, kan bli tråkigt då =)
Citera
2012-11-05, 11:36
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Då bör man söka sig efter ett annat jobb och inte jobba i butik.

Helt rätt, det är som personalen på Gucci. Konstant dryga. Vilket är kul för deras toppsäljare tjänar ändå inte direkt superbra. Så vad har de att vara dryga över?
Citera
2012-11-08, 16:40
Medlem
Timmehdudes avatar
41 år gammal King Seiko Chronometer Special Hi-Beat
Citera
2012-11-08, 17:12
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Helt rätt, det är som personalen på Gucci. Konstant dryga. Vilket är kul för deras toppsäljare tjänar ändå inte direkt superbra. Så vad har de att vara dryga över?

Nej man kan ju undra. Förväntar dom sig att man går hem och byter om till kostym bara för att man ska besöka deras butik så kan dom ju ta att tänka om. Dom gör sig viktiga och dryga för att dom säljer dyra produkter, vilket borde vara tvärtom, då varje sälj är så mkt viktigare än i lågprisbutiker.
När jag får sådant bemötande kan jag lika gärna köpa begagnat eller från uret.se
Citera
2012-11-08, 21:32
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Nej man kan ju undra. Förväntar dom sig att man går hem och byter om till kostym bara för att man ska besöka deras butik så kan dom ju ta att tänka om. Dom gör sig viktiga och dryga för att dom säljer dyra produkter, vilket borde vara tvärtom, då varje sälj är så mkt viktigare än i lågprisbutiker.
När jag får sådant bemötande kan jag lika gärna köpa begagnat eller från uret.se

Kanske är det så att ett visst klientel med viss rätt får kalla handen på "fina gatan". Men jag har ganska svårt att se hur t.ex. en säljare hos Gucci har anledning att blåsa upp sig. Visst, automaterna är tillverkade av SeaGull så dem är det inget fel på, men å andra sidan handlar det inte om några särskilt exklusiva klockor. Om en återförsäljare av ett mer exklusivt märke inte vill ta i en gråinköpt klocka med tång, så har jag en större förståelse. Eller för den delen pruta till den nivå gråhandlarna håller.

Vad många inte verkar fatta är att gråhandeln underminerar hela branchen, om den lokala handlaren inte kan få någon lönsamhet så är det liksom ointressant att konkurrera med taskspelare som driver sin verksamhet på helt andra villkor. Sedan förväntar sig snåljåparna som gråhandlat att service ska ligga på u-landsnivå.

Man får vad man betalat för.
Citera
2012-11-08, 23:05
Medlem
lundagrens avatar
Jag snackade om dåligt bemötande i butik när jag tittade efter en klocka, vad du skriver om förstår jag faktiskt inte.
Citera
2012-11-08, 23:16
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Jag snackade om dåligt bemötande i butik när jag tittade efter en klocka, vad du skriver om förstår jag faktiskt inte.

Nä, det var väl mest en reflektion från min sida om varför butikerna på "fina gatan" tröttnat på folk som ska "känna och klämma" på en klocka innan spekulanten av ren dumhet/snålhet köper av en gråhandlare. Trots allt har jag en viss förståelse för snorkigt bemötande i den situationen, att det sedan mycket väl kan slå fel är en annan femma.

Hur många av gråhandlarnas kunder har varit inne hos en AD och kännt på en modell innan inköpet, en hel del....
Citera
2012-11-08, 23:34
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Nä, det var väl mest en reflektion från min sida om varför butikerna på "fina gatan" tröttnat på folk som ska "känna och klämma" på en klocka innan spekulanten av ren dumhet/snålhet köper av en gråhandlare. Trots allt har jag en viss förståelse för snorkigt bemötande i den situationen, att det sedan mycket väl kan slå fel är en annan femma.

Hur många av gråhandlarnas kunder har varit inne hos en AD och kännt på en modell innan inköpet, en hel del....

Förstår vad du menar, men för t ex en liten rolex AD så har man knappast råd att det slår fel ibland. Dom säljer knappast många klockor om dagen. Därför är det så jävla dumt.
Du kan knappast se på någon om han/hon är där för att köpa, eller bara testa för att sedan köpa hos en gråhandlare.
Får man dåligt bemötande hos AD, ser jag inget fel med att sedan köpa hos AD, då hela poängen med att köpa i butik försvinner. Alla kunder ska bemötas på samma sätt, som potentiella köpare.

Anledningen att gråmarknad ens existerar är ju att ADs säljer till dom från början, för det är ju knappast klockor rätt från fabrik som säljs.
Citera
2012-11-09, 00:00
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Förstår vad du menar, men för t ex en liten rolex AD så har man knappast råd att det slår fel ibland. Dom säljer knappast många klockor om dagen. Därför är det så jävla dumt.
Du kan knappast se på någon om han/hon är där för att köpa, eller bara testa för att sedan köpa hos en gråhandlare.
Får man dåligt bemötande hos AD, ser jag inget fel med att sedan köpa hos AD, då hela poängen med att köpa i butik försvinner.

Anledningen att gråmarknad ens existerar är ju att ADs säljer till dom från början, för det är ju knappast klockor rätt från fabrik som säljs.

Jag försvarar inte ett dåligt bemötande, däremot så kan jag förstå att ekvationen mellan spekulanter och köp inte går ihop för många företag p.g.a gråhandeln, vilket kan ge ett dåligt bemötande av en del kunder. Problemet med gråhandeln är precis som du konstaterar, det är en och annan AD i lågskatteländer som har rymligt samvete. Problemet är att det här får konsekvensen för andra AD i olika länder när man får problem med sin lönsamhet, vilket leder till både högre priser på såväl klockor som service.

Ser man krasst på det hela så lönar det sig inte med en låg försäljning i kombination med inkomster från service för en AD i t.ex. Sverige. Gråhandeln gör i själva verket att priserna drivs upp, framför allt på service. Det här är ett stort problem för hela branschen, i Sverige kan en Ad t.ex. inte konkurrera med en gråhandlare som köper sina klockor i ett lågskatteland. Tillverkarna är heller inte särskilt förtjusta i gråhandeln, då det faktiskt urholkar exklusiva varumärken. Men å andra sidan kan man inte vägra att sälja till en AD, om man inte kan bevisa att klockorna hamnar på den grå marknaden.

Billiga inköp på den grå marknaden för en del tenderar att bli höga priser för alla andra.
Citera
2012-11-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Jag försvarar inte ett dåligt bemötande, däremot så kan jag förstå att ekvationen mellan spekulanter och köp inte går ihop för många företag p.g.a gråhandeln, vilket kan ge ett dåligt bemötande av en del kunder. Problemet med gråhandeln är precis som du konstaterar, det är en och annan AD i lågskatteländer som har rymligt samvete. Problemet är att det här får konsekvensen för andra AD i olika länder när man får problem med sin lönsamhet, vilket leder till både högre priser på såväl klockor som service.

Ser man krasst på det hela så lönar det sig inte med en låg försäljning i kombination med inkomster från service för en AD i t.ex. Sverige. Gråhandeln gör i själva verket att priserna drivs upp, framför allt på service. Det här är ett stort problem för hela branschen, i Sverige kan en Ad t.ex. inte konkurrera med en gråhandlare som köper sina klockor i ett lågskatteland. Tillverkarna är heller inte särskilt förtjusta i gråhandeln, då det faktiskt urholkar exklusiva varumärken. Men å andra sidan kan man inte vägra att sälja till en AD, om man inte kan bevisa att klockorna hamnar på den grå marknaden.

Billiga inköp på den grå marknaden för en del tenderar att bli höga priser för alla andra.
Du har naturligtvis rätt i detta.
För mig som konsument som gjort mitt största inköp hittills (omega speedmaster 9300 chrono) så var det dock alltför lockande med ett pris som låg 23.000 under AD-nivån i Sverige..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in