Citat:
Givet samma metallfräsmaskiner som arbetar fram urverkets delar och givet toleraranser på samma mått i mikrometer, blir det större verket det mer "finslipade" och därför det med bäst precision.
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Ja, fjädern drar fortfarande upp enbart åt ena hållet. Det här är en av anledningarna till varför jag tycker att Valgranges konstruktion känns omodern, det finns smartare lösningar än att låta rotorn ladda uppdragsmekanismen i bara en riktning.
Fast jag vet inte om jag håller med dig helt om att större är bättre. Visst blir verket både lättare att producera och serva, samtidigt så känns det som om trenden att förenkla verk för att pressa produktionskostnaderna har gått för långt. Sedan känns väl ø 16½’’’ mera som storleken på ett verk till ett fickur än till ett armbandsur, men jag har förståelse för att ETA valt den större storleken då trenden med allt större boetter hållit i sig.
Fast jag vet inte om jag håller med dig helt om att större är bättre. Visst blir verket både lättare att producera och serva, samtidigt så känns det som om trenden att förenkla verk för att pressa produktionskostnaderna har gått för långt. Sedan känns väl ø 16½’’’ mera som storleken på ett verk till ett fickur än till ett armbandsur, men jag har förståelse för att ETA valt den större storleken då trenden med allt större boetter hållit i sig.
ETA 2824-2 och 2894-2 är onödigt små för dagens ur, men de är för all del verk för "all seasons". Bara det att få eller inga män i dag vill ha en klocka som mäter 32 mm tvärsöver. Därav onödigt förlorad precision.
Jag är konservativ och går inte på feturstrenden, samtidigt är jag tillräckligt mycket barn av min tid för att undvika de flesta klockor från den tid då det var en sport att få armbandsuret så litet som tekniskt möjligt. De blir helt enkelt lite "damiga".
2892 (det platta urverket) har ju gett fantastiska möjligheter att lägga på "moduler" ovanpå. Det är tyvärr också känsligt i uppdraget - lite för lätt rotor och lägger man på en tyngre skadas lagringen (vilken det tydligen är normalförfarandeförfarande att byta ut vid service, oavsett om det är original eller om Omega (eller ...) döpt om kalibern.
Hade bara dessa urverk skapats lite kraftigare då för 40 år sedan, hade de varit ännu bättre i dag!