2012-05-04, 22:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Ja, fjädern drar fortfarande upp enbart åt ena hållet. Det här är en av anledningarna till varför jag tycker att Valgranges konstruktion känns omodern, det finns smartare lösningar än att låta rotorn ladda uppdragsmekanismen i bara en riktning.

Fast jag vet inte om jag håller med dig helt om att större är bättre. Visst blir verket både lättare att producera och serva, samtidigt så känns det som om trenden att förenkla verk för att pressa produktionskostnaderna har gått för långt. Sedan känns väl ø 16½’’’ mera som storleken på ett verk till ett fickur än till ett armbandsur, men jag har förståelse för att ETA valt den större storleken då trenden med allt större boetter hållit i sig.
Givet samma metallfräsmaskiner som arbetar fram urverkets delar och givet toleraranser på samma mått i mikrometer, blir det större verket det mer "finslipade" och därför det med bäst precision.

ETA 2824-2 och 2894-2 är onödigt små för dagens ur, men de är för all del verk för "all seasons". Bara det att få eller inga män i dag vill ha en klocka som mäter 32 mm tvärsöver. Därav onödigt förlorad precision.

Jag är konservativ och går inte på feturstrenden, samtidigt är jag tillräckligt mycket barn av min tid för att undvika de flesta klockor från den tid då det var en sport att få armbandsuret så litet som tekniskt möjligt. De blir helt enkelt lite "damiga".

2892 (det platta urverket) har ju gett fantastiska möjligheter att lägga på "moduler" ovanpå. Det är tyvärr också känsligt i uppdraget - lite för lätt rotor och lägger man på en tyngre skadas lagringen (vilken det tydligen är normalförfarandeförfarande att byta ut vid service, oavsett om det är original eller om Omega (eller ...) döpt om kalibern.

Hade bara dessa urverk skapats lite kraftigare då för 40 år sedan, hade de varit ännu bättre i dag!

Citera
2012-05-05, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Fick en klocka i 20års present av min fader och är extremt nöjd med den! Kvalar Certina in som ett "kvalitetsur" bland er herrar?

http://i.imgur.com/gE507.jpg
ser riktig bra ut men köp metallarmband till den kommer se mkt tyngre ut
Citera
2012-05-05, 10:01
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Givet samma metallfräsmaskiner som arbetar fram urverkets delar och givet toleraranser på samma mått i mikrometer, blir det större verket det mer "finslipade" och därför det med bäst precision.

ETA 2824-2 och 2894-2 är onödigt små för dagens ur, men de är för all del verk för "all seasons". Bara det att få eller inga män i dag vill ha en klocka som mäter 32 mm tvärsöver. Därav onödigt förlorad precision.

Jag är konservativ och går inte på feturstrenden, samtidigt är jag tillräckligt mycket barn av min tid för att undvika de flesta klockor från den tid då det var en sport att få armbandsuret så litet som tekniskt möjligt. De blir helt enkelt lite "damiga".

2892 (det platta urverket) har ju gett fantastiska möjligheter att lägga på "moduler" ovanpå. Det är tyvärr också känsligt i uppdraget - lite för lätt rotor och lägger man på en tyngre skadas lagringen (vilken det tydligen är normalförfarandeförfarande att byta ut vid service, oavsett om det är original eller om Omega (eller ...) döpt om kalibern.

Hade bara dessa urverk skapats lite kraftigare då för 40 år sedan, hade de varit ännu bättre i dag!

Nja, generellt sett så är inte större verk bättre, jämförelsen mellan Valjoux och Valgranges går inte att tillämpa på alla verk. Det beror på en rad olika faktorer som t.ex. verkets design, material i olika komponenter, och om man ska driva ett antal komplikationer eller inte.

Det handlar egentligen om att ett större verk för en kronograf tillåter en ökad gångreserv vilket ger en jämnare gång, som i sin tur ställer krav på komponenter som klarar den ökade belastningen. Lösningen som ETA valde var kraftigare (överdimensionerade) komponenter, i stället för att använda sig av ett mer hållbart material. Sedan är givetvis kvalitén på komponenterna i uppdrags/gångmekanismen avgörande för prestandan.

ETA:s 2824 och 2892 serier bevisar faktiskt att mindre verk som modifierats med kronograf moduler kan vara lika effektiva som större verk, däremot inte lika hållbara. Som du påpekar har 2824 och 2892 en akilleshäl, med kronograf modul är uppdragsmekanismen underdimensionerad och utsätts för överbelastning.

Med tanke på att ETA:s 2824 och 2892 serier har ganska många år på nacken, så tycker jag att man borde ha avhjälpt barnsjukdomar och rättat till svagheter i verkens design. Men det handlar som vanligt om krass ekonomi, är verken alltför hållbara så förlorar man inkomster på reservdelsmarknaden. Sedan måste urmakarna också leva.

Fast det finns alternativ som är betydligt bättre och hållbarare än ETA:s egna konstruktioner, t.ex. verk från Soprod, Technotime och Sea-Gull. Många gånger beskrivs de här verken som kloner eller kopior av ETA verk, fast det rör sig om urverk som skiljer sig ganska mycket både i teknisk design och i val av material. Jag tror heller inte att ETA kan ta tillbaka prestandakronan, man verkar mera fokuserade på att förenkla sina verk och kapa tillverkningskostnaderna. De nya mekaniska verk som släppts de senaste fem åren (med bl.a. plastkomponenter) tycker jag inte verkar särskilt lovande.
Citera
2012-05-05, 16:47
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80talisten
Jag är tacksam för ditt objektiva inlägg. Och du har rätt angående de där med status och prestige m.m. Det är inte märkligt att Rolex är mångas nummer 1 när dom ska köpa sin nya lyxiga klocka. Rolex är ett av mina favoritmärken, fast jag älskar dem av andra anledningar än just prestigefaktorn. Om jag säger så här. Är det ett dylarur jag skulle köpa i den prisklassen skulle jag nog gå på en Rolex Deepsea, men om det är ett kostymur eller GMTare hade jag säkerligen hellre gått på en Grand Seiko. Det beror helt på vad för klockmodell jag är ute efter.

Seiko började att tillverka klockor med riktigt hög kvalitet 1960 i samband med lanseringen av Grand Seiko. Och 1965 kom deras första dykare och 1967 första Marinemastern som hade ett Grand Seiko verk som arbetade i 36000 Bph. Alltså mera highend än det i min Marinemaster SBDX001 som använder ett Grand Seiko 9S55 som arbetar i 28000 Bph. Seikos highend dykarur som Marinemaster tillhör Seikos högkvalitets klockor.

Planet Ocean 2500, Seamaster Pro, Marinemaster. Alla tre är fantastiska dykar ur av jämnbördig kvalitet med sina egna styrkor. Allt handlar i slutändan vilken av designerna man fastnar för. För min egen del föll valet på Marinemastern för att jag gillar det lite hårdare men ändå dressade utseendet., sen älskar jag punklumenation.

I teorin skulle folk mer uppmärksamma en Rolex framför tex en A Lange & Söhne, och Lange är en av mina absoluta favoriter just för att de på sätt och vis "flyger under radarn"- jag älskar mindre kända klocktillverkare. Och där har man charmen med olika klockor och klockmärken. Det finns nått för alla, både för dem som vill ha hög igenkänning och möjligheten att flyga under radarn.

Yepp du har rätt angående Armani vågen här på forumet.... Förhoppningsvis ska den nya trådnamnet minska de där inläggen här på forumet.

Jo förstår vad du menar.

Appropå, drömklockor så är det här några av mina favoriter:

A Lange & Söhne

Patek

AP

Rolex
Citera
2012-05-05, 18:07
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
ser riktig bra ut men köp metallarmband till den kommer se mkt tyngre ut

Tackar!

Just denna klocka tyckte jag passade bättre med ett brunt läderarmband faktiskt. Men jag är på jakt efter en dykare för cirka 2-3k.som ska ha metallband. Vad ska man sikta på? Hittade ett ryskt militärur. Och diverse seiko... Funkar seiko i den prisklassen?
Tips?
Råd?
Citera
2012-05-05, 18:53
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgsKex
Jo förstår vad du menar.

Appropå, drömklockor så är det här några av mina favoriter:

A Lange & Söhne

Patek

AP

Rolex

Den där Langen hade jag inte sagt nej till, den skulle kunna vara en ultimat men omöjlig grail. Klockor jag skulle vilja ha som inte överskrider fantasisummor är...

Rolex Deepsea

http://1.bp.blogspot.com/_lTEWopKrHwY/TL0IFsHLWOI/AAAAAAAAAKc/YzJATafG3Kg/s1600/Rolex+Deep+Sea.jpg

Omega ploprof 1200m

http://www.fototime.com/1034EC19586819C/standard.jpg

Grand Seiko Diver SBGA031

http://www.seikocenter.fr/images/collection_grand-seiko/ambiance/SBGA031.jpg

Grand Seiko GMT SBGE001

http://static.zoovy.com/img/kseiya/W805-H605-Bffffff/s_sbge001a.jpg

Blancpain Fifty Fathoms

http://forums.watchuseek.com/attachments/f2/652555d1331783173-jaeger-hometime-vs-bp-fifty-fathoms-vs-rolex-daytona-fifty.jpg
Senast redigerad av 80talisten 2012-05-05 kl. 19:34.
Citera
2012-05-05, 19:03
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Tackar!

Just denna klocka tyckte jag passade bättre med ett brunt läderarmband faktiskt. Men jag är på jakt efter en dykare för cirka 2-3k.som ska ha metallband. Vad ska man sikta på? Hittade ett ryskt militärur. Och diverse seiko... Funkar seiko i den prisklassen?
Tips?
Råd?

Kolla in Seikos SKX-serie, Orient har också mycket fina dykarur i den prisklassen.

Denna Orient Mako XL är en av mina favoritdivers i budget klassen. Jag tror den ska kunna hittas för 150 dollar.

http://watchshock.com/watches-blog/Orient_Mako_XL_CEM75001B_Watch_Review_Video.jpg
Citera
2012-05-05, 19:13
Medlem
Brojanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80talisten
Kolla in Seikos SKX-serie, Orient har också mycket fina dykarur i den prisklassen.

Denna Orient Mako XL är en av mina favoritdivers i budget klassen. Jag tror den ska kunna hittas för 150 dollar.

http://watchshock.com/watches-blog/Orient_Mako_XL_CEM75001B_Watch_Review_Video.jpg

Seiko SKX007 på "president" bracelet är mumma. Finns en bild längre ner i den här tråden:
http://forums.watchuseek.com/f21/seiko-skx007-president-where-find-548414.html

Båda finns på chronograph.com, ska ta o beställa en till mig själv. Hade gärna sätt ett bättre urverk men för 200$ är det inte så mycket man kan kräva :/

Edit: såg att det var en skx173 same same but different.
Citera
2012-05-05, 20:06
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brojanica
Seiko SKX007 på "president" bracelet är mumma. Finns en bild längre ner i den här tråden:
http://forums.watchuseek.com/f21/seiko-skx007-president-where-find-548414.html

Båda finns på chronograph.com, ska ta o beställa en till mig själv. Hade gärna sätt ett bättre urverk men för 200$ är det inte så mycket man kan kräva :/

Edit: såg att det var en skx173 same same but different.

SKX serien är bra. Min flickvän har en svart monster

egentagen bild -

http://forums.watchuseek.com/attachments/f21/698109d1336035897-my-girlfriends-new-black-sumo-imageuploadedbytapatalk1336035896.283891.jpg

den är mycket snyggare i verkligheten. Men jag har lyckats fastna för Orients dykar ur. Jag tycker dom är snyggare än Seikos SKX serie och dom ligger i samma prisklass.
Senast redigerad av 80talisten 2012-05-05 kl. 20:09.
Citera
2012-05-05, 20:54
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Tackar!

Tips?
Råd?

Vill du ha tips och råd är nog derauto den sista du ska fråga! Han kommer tipsa om en Calvin Klein, för det är ju klockornas Porsche.
Citera
2012-05-05, 21:15
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Vill du ha tips och råd är nog derauto den sista du ska fråga! Han kommer tipsa om en Calvin Klein, för det är ju klockornas Porsche.

Frågan var inte riktad till honom då jag vet vad han är kapabel av. Men svaren jag har fått av övriga medlemmar är riktigt super! Spanar runt efter en fin orient nu, men slänger ett getöga på seiko skx lite då och då med!
Citera
2012-05-05, 21:35
Medlem
80talistens avatar
Citat:
Frågan var inte riktad till honom då jag vet vad han är kapabel av. Men svaren jag har fått av övriga medlemmar är riktigt super! Spanar runt efter en fin orient nu, men slänger ett getöga på seiko skx lite då och då med!

Lycka till med sökandet. Jag kommer nog själv köpa en Orient Mako XL framåt för att ha som en beater.

http://www.youtube.com/watch?v=GREzm3CFrl0

skitfin för det priset.

Här är en återförsäljare, men den lär ju kunna hittas betydligt billigare på ebay eller amazon

http://orientwatchusa.com/cem75001b#reviews
Senast redigerad av 80talisten 2012-05-05 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in