Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Så, om man ska vara krass kan man lika gärna köpa en automatisk klocka för 6k med ETA-verk (rent hypotetiskt) istället för en klocka för 30k med ETA-verk, om det nu är urverken det kommer an på?
Vad är det för skillnad på ETA-verket som jag tidigare nämnt och Lemaniaverket då? Och ursäkta om jag låter stendum, att många juveler är bra har jag fattat. Men vad är vph? Misstänker att det är något "per hour", men vad? Man ska ha en hög siffra där med eller?
Haha, känner mig helt efterbliven när jag frågar grejer som säkert är helt självklara för alla andra här. Men frågar man inget får man ju inte heller några svar!
Om du endast ser till urverket så är det svårt att säga "bra och dåligt". Snarare exklusivt och mer exklusivt. Ett ETA urverk har lång livslängd och ett eta med 28 800 bph flyter lika bra som ett Rolex eller JLC urverk med samma slag.
Men inhouseurverk möjliggör en design som ett ETA urverk inte klarar av. T.ex Audermars Piguet Royal Oak offshore som är byggt på höjden med en depraz dubois modul. Det gör att datumet ser ut att sitta långt in i klockan. Så det möjliggör en mer exklusiv design.
Så länge uret du gillar har ett bra (eller mycket bra) urverk så är det designen som avgör för de allra flesta. 99.9% av alla människor har ingen aning eller intresse av vilket urverk som sitter i din klocka så välj den klockan du bäst tycker avspeglar dig och ditt intresse.
Sätt en prisnivå och ungefärlig preferens så kan vi säkert hjälpa dig att hitta ett bra ur!