Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om vi leker med tanken:
Insättningsgarantin sätts i kronor (900.000kr).
Euron blir värdelös (så värdelös att om instättningsgaratin varit i Euro så hade den varit värdelös), vad händer med den Svenska Kronan?
Jag är inte så säker att instättningsgarantin är så mycket mer värd bara för att den är satt i SEK istället för EURO, tvärt om.
"Tvärt om", vet jag inte. Så som läget är nu, känns kronan stabilare än euron. Det skulle troligen räcka med att Tyskland säger att: "det är vår avsikt att lämna euron" för att euron skulle krascha. Kanske helt upphöra att existera på några timmar eller dagar. Och händer detta, skulle banksystemet krascha och din insättningsgaranti bli värdelös.
Problemet är att de svenska politikerna i huvudet är euro-människor och vi skulle troligen dras med på ett eller annat sätt.
Jag ringde till Riksgälden för att höra mig för om insättningsgarantin - det är ju de som hantera den. Jag ställde i princip TS fråga och det kvinnan sa var:
1) Sverige är bundet av EU att uttrycka ins.garantin i euro
2) Att det nu är svensk lag
3) Att "risken för att euron skulle krascha är minimal". "Du behöver inte vara orolig".
4) "Sverige skulle snabbt kunna ändra i lagen om att uttrycka det i kronor. När vi höjde nivån från 250 000 SEK till 500 000 SEK för några år sedan gick beslutet på några veckor". "Du behöver inte vara orolig".
5) MEN, hävdade jag, OM euron skulle krascha i morgon och dra med sig bankerna, är det då garanterat att jag får tillbaka pengarna via insättningsgarantin? Hon svarade; du behöver inte vara orolig. Det ligger inte i någons intresse att pengarna skulle bli värdelösa. Det kommer att vidtas åtgärder.
Jag pressade ännu mer: "Så du garanterar....". Hon fortsatte att skruva sig och säga att jag inte skulle vara orolig. Jag frågade då: "Kan du då personligen garantera att jag får tillbaka mina pengar i ett sådant scenario som jag har beskrivit?" Hon sa, på politikers invecklade vis, att hon inte kunde det. Personligen.
6) Jag frågade då vad jag skulle göra, om jag ändå var orolig. Skall jag ta ut pengarna i kontanter? Och hur skall jag förvara dem? Sedan ett år tillbaka förbjuder ju bankerna att man har kontanter i sitt bankfack. "Behändigt, va?"
Det här är inte bra. Troligen är det bästa att förvara eventuella pengar i mer fasta tillgångar, t.ex. ädelmetaller, skogsmark, fastigheter eller kanske i värsta fall i aktier.