• 1
  • 2
2012-06-05, 07:38
Medlem
Hej,

Som alla vet(?) så har insättningsgarantin ändrats från 1MSEK till nu 100.000EUR. Vad kommer hända om euron krascha? Det känns som det scenariot inte är allt för orealistiskt längre.
Är det kanske lika bra att ta ut sina sparade pengar och binda upp dem i fysiskt silver/guld? Insättningsgarantin känns fan inte som någon garanti längre.

Mvh
que
Citera
2012-06-05, 07:59
Medlem
mungs avatar
Du menar att Euron skulle bli värd så pass lite att insättningsgarantin i princip blir värdelös? I så fall måste ju banken där du har pengarna också gå omkull för att scenariot ska bli verklighet, men händer det så lär pengarna vara förlorade om man inte gör om reglerna på något vis. Det lär dock inte hända över en natt så det är ingen mening att göra något nu, för den sakens skull.

Har du så mycket pengar har du dem väl inte på ett sparkonto?
Citera
2012-06-05, 08:03
Medlem
Har skrivit om det tidigare. Finns också ett officiellt svar i tråden om högräntekonton.

Edit: Den har dessutom ändrats från 50 000 EUR (dock högst 500 000 SEK) till 100 000 EUR, utan ett lägsta belopp satt i SEK.

DI har skrivit om det
Senast redigerad av oneofmany 2012-06-05 kl. 08:10.
Citera
2012-06-05, 15:20
Medlem
GundeSs avatar
Insättningsgarantin ger Max € 100 000 per kreditinstitut. Flytta pengar till flera olika banker så är de helt säkra. Under sommaren finns det risk att det brakar loss och arbetsinsatsen som krävs för att skydda pengarna är liten.
Citera
2012-06-12, 12:16
Medlem
Vaftrudners avatar
Om både euron och din bank kraschar så är pengarna förlorade.

Intervju i Dagens Industri den 8 maj med finansminister Anders Borg (http://di.se/Artiklar/2012/6/8/26964...a-besparingar/):
Citat:

Finansminister Anders Borg ser dock inte det som något problem eftersom det enligt honom helt enkelt inte finns någon anledning till att göra det.

"För det första kommer euron att bestå. Om 10 år kommer vi att ha fler euroländer än vad vi har idag", svarar han på Reuters fråga.

"Alla andra eventualiteter är mycket enkla att hantera lagstiftningsmässigt. Det är inga som helst svårigheter kopplat till detta", tillägger han.

Borgs uttalande är nonsens och säger de facto, att så länge det inte är hanterat lagstiftningsmässigt så är det kört. Ett säkert sätt (såvida inte SEK kraschar) är att föra över pengarna till Riksgälden och deras riksgäldspar. Deras rörliga ränta är idag 1,25%. Insättningen är då garanterad i svenska kronor.

Det är ingen omöjlighet att vi får se en totalkrasch av EU och euron på kort tid. Om ett större land väljer att gå ur euron så kommer troligen såväl Euron som EU att krascha. Och då lär det gå fort och krisen sprida sig hypersnabbt till samtliga europeiska banker och finansinstitut. Folk kommer att försöka tömma sina konton och en europeisk bankrun kommer att radera värdet av alla insättningar på bråkdelen av en timma. Det blir en re-set som heter duga.
Citera
2012-06-12, 14:18
Medlem
Om vi leker med tanken:

Insättningsgarantin sätts i kronor (900.000kr).

Euron blir värdelös (så värdelös att om instättningsgaratin varit i Euro så hade den varit värdelös), vad händer med den Svenska Kronan?

Jag är inte så säker att instättningsgarantin är så mycket mer värd bara för att den är satt i SEK istället för EURO, tvärt om.
Citera
2012-06-20, 14:51
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om vi leker med tanken:

Insättningsgarantin sätts i kronor (900.000kr).

Euron blir värdelös (så värdelös att om instättningsgaratin varit i Euro så hade den varit värdelös), vad händer med den Svenska Kronan?

Jag är inte så säker att instättningsgarantin är så mycket mer värd bara för att den är satt i SEK istället för EURO, tvärt om.

"Tvärt om", vet jag inte. Så som läget är nu, känns kronan stabilare än euron. Det skulle troligen räcka med att Tyskland säger att: "det är vår avsikt att lämna euron" för att euron skulle krascha. Kanske helt upphöra att existera på några timmar eller dagar. Och händer detta, skulle banksystemet krascha och din insättningsgaranti bli värdelös.

Problemet är att de svenska politikerna i huvudet är euro-människor och vi skulle troligen dras med på ett eller annat sätt.

Jag ringde till Riksgälden för att höra mig för om insättningsgarantin - det är ju de som hantera den. Jag ställde i princip TS fråga och det kvinnan sa var:

1) Sverige är bundet av EU att uttrycka ins.garantin i euro
2) Att det nu är svensk lag
3) Att "risken för att euron skulle krascha är minimal". "Du behöver inte vara orolig".
4) "Sverige skulle snabbt kunna ändra i lagen om att uttrycka det i kronor. När vi höjde nivån från 250 000 SEK till 500 000 SEK för några år sedan gick beslutet på några veckor". "Du behöver inte vara orolig".

5) MEN, hävdade jag, OM euron skulle krascha i morgon och dra med sig bankerna, är det då garanterat att jag får tillbaka pengarna via insättningsgarantin? Hon svarade; du behöver inte vara orolig. Det ligger inte i någons intresse att pengarna skulle bli värdelösa. Det kommer att vidtas åtgärder.

Jag pressade ännu mer: "Så du garanterar....". Hon fortsatte att skruva sig och säga att jag inte skulle vara orolig. Jag frågade då: "Kan du då personligen garantera att jag får tillbaka mina pengar i ett sådant scenario som jag har beskrivit?" Hon sa, på politikers invecklade vis, att hon inte kunde det. Personligen.

6) Jag frågade då vad jag skulle göra, om jag ändå var orolig. Skall jag ta ut pengarna i kontanter? Och hur skall jag förvara dem? Sedan ett år tillbaka förbjuder ju bankerna att man har kontanter i sitt bankfack. "Behändigt, va?"

Det här är inte bra. Troligen är det bästa att förvara eventuella pengar i mer fasta tillgångar, t.ex. ädelmetaller, skogsmark, fastigheter eller kanske i värsta fall i aktier.
Citera
2012-06-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
"Tvärt om", vet jag inte. Så som läget är nu, känns kronan stabilare än euron. Det skulle troligen räcka med att Tyskland säger att: "det är vår avsikt att lämna euron" för att euron skulle krascha. Kanske helt upphöra att existera på några timmar eller dagar. Och händer detta, skulle banksystemet krascha och din insättningsgaranti bli värdelös.

Problemet är att de svenska politikerna i huvudet är euro-människor och vi skulle troligen dras med på ett eller annat sätt.

Jag ringde till Riksgälden för att höra mig för om insättningsgarantin - det är ju de som hantera den. Jag ställde i princip TS fråga och det kvinnan sa var:

1) Sverige är bundet av EU att uttrycka ins.garantin i euro
2) Att det nu är svensk lag
3) Att "risken för att euron skulle krascha är minimal". "Du behöver inte vara orolig".
4) "Sverige skulle snabbt kunna ändra i lagen om att uttrycka det i kronor. När vi höjde nivån från 250 000 SEK till 500 000 SEK för några år sedan gick beslutet på några veckor". "Du behöver inte vara orolig".

5) MEN, hävdade jag, OM euron skulle krascha i morgon och dra med sig bankerna, är det då garanterat att jag får tillbaka pengarna via insättningsgarantin? Hon svarade; du behöver inte vara orolig. Det ligger inte i någons intresse att pengarna skulle bli värdelösa. Det kommer att vidtas åtgärder.

Jag pressade ännu mer: "Så du garanterar....". Hon fortsatte att skruva sig och säga att jag inte skulle vara orolig. Jag frågade då: "Kan du då personligen garantera att jag får tillbaka mina pengar i ett sådant scenario som jag har beskrivit?" Hon sa, på politikers invecklade vis, att hon inte kunde det. Personligen.

6) Jag frågade då vad jag skulle göra, om jag ändå var orolig. Skall jag ta ut pengarna i kontanter? Och hur skall jag förvara dem? Sedan ett år tillbaka förbjuder ju bankerna att man har kontanter i sitt bankfack. "Behändigt, va?"

Det här är inte bra. Troligen är det bästa att förvara eventuella pengar i mer fasta tillgångar, t.ex. ädelmetaller, skogsmark, fastigheter eller kanske i värsta fall i aktier.

Det du kan göra är att kontakta någon av dina riksdagsmän, gärna någon som sitter med i finansutskottet och be dem ta upp frågorna. Frågan om EU uttryckligen har förbjudit medlemsländernas gamla konstruktion med insättningsgaranti med ett alternativt lägstabelopp uttryckt i lokal valuta.

Du kan också ha dina pengar på ett institut som har lite exponering mot euro och har goda finanser i övrigt, t.ex. SHB.

Att vi hamnar i ett scenario där banker går ur på löpande band på grund av en eurokrasch är högst osannolikt. Det ligger inte i någons intresse (förutom valutahandlare som tar positioner mot euron) att valutan skulle gå under och bli värdelös. Vill du fortsätta ligga kvar på nischbanker som kan tänkas hamna på obestånd så dela upp ditt kapital på flera institut så har du en stor buffert mot en kraftig kursminskning på euro/sek.
Citera
2012-06-20, 15:45
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Det du kan göra är att kontakta någon av dina riksdagsmän, gärna någon som sitter med i finansutskottet och be dem ta upp frågorna. Frågan om EU uttryckligen har förbjudit medlemsländernas gamla konstruktion med insättningsgaranti med ett alternativt lägstabelopp uttryckt i lokal valuta.

Har mailat riksdagsmän från i stort sett alla partier (med i princip TS-frågan, snällt och vänligt formulerat). Ingen har svarat. Trots påminnelser.

Har även ringt Finansdepartementet. De har lovat att ringa tillbaka. Ingen har ringt.

Citat:
Du kan också ha dina pengar på ett institut som har lite exponering mot euro och har goda finanser i övrigt, t.ex. SHB.

I sådana fall är nog Riksgälden själva att föredra. Där behövs ingen insättningsgaranti - det är i SEK och insättningsgarantin har ingen bäring, såvitt jag förstår.

Citat:
Att vi hamnar i ett scenario där banker går ur på löpande band på grund av en eurokrasch är högst osannolikt. Det ligger inte i någons intresse (förutom valutahandlare som tar positioner mot euron) att valutan skulle gå under och bli värdelös.

Visst är det osannolikt. Men en eurokrasch kan vara resultatet av händelser, vilka SAMTIDIGT får krascher av banker att sätta igång.

Det finns 2 problem. 1) Dels kan händelseförloppet vara ursnabbt i sådana här krascher. 2) Även om det är långsamt (veckor), så kan processen att säkra monetära tillgångar vara svår - efterfrågan på fasta tillgångar kan få priserna på ädelmetaller, skogsmark osv att rusa i höjden.
Citera
2012-06-21, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
"Tvärt om", vet jag inte. Så som läget är nu, känns kronan stabilare än euron. Det skulle troligen räcka med att Tyskland säger att: "det är vår avsikt att lämna euron" för att euron skulle krascha.

Historiskt sett har det ju inte varit så.

Blir det oroliga tider så springer investerare till säkra valutor och SEK ingår tyvärr inte där, vad vi än tycker här i Sverige. Det hände senast det var oroligt. De Svenska finanserna var starka men ändå flydde investerarna till Euron och Dollarn.
Citera
2012-06-21, 09:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Har haft samma tanke angående insättnings "garantin" ...

Jag har spridit pengarna till olika banker så att jag iaf är lite säkrare, men vid en
totalkolaps hjälper det ju inte. Frågan är väl vilka alternativ dom stora investerarna flyr till?

Om Euron kolapsar, vad händer då med ex USD? man kanske kan hedga sig mot ett ev fall?
Guldet borde väl dra till nya höjder och USD också upp.

Om detta skulle ske, så dras väl hela aktiemarknaden ner, mer eller mindre
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-06-21 kl. 09:14.
Citera
2012-06-21, 15:39
Medlem
Om världens banksystem kollapsar så kommer knappast papperspengar att ha något större värde. Det är ett högst osannolikt scenario.

Se bara på det som händer i danmark. Danmark har negativ ränta för tillfället och får betalt för att låna upp pengar. På samma sätt har ju Schweiz knutit sin växelkurs till euron.

Att enskilda svenska kreditinstitut och småbanker kan gå i putten samtidigt som euron rasar i värde är möjligt, men inte att hela banksystemet kollapsar samtidigt. Och skulle vi ändå hamna där så är reala tillgångar det enda som spelar någon roll. Folk måste ha tak över huvudet och mat i magen.

Man får försöka hitta en lagom nivå på foliehatt-faktorn för sin paranoia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in