2012-06-04, 20:25
Medlem
Jag hoppas någon som gjort en likvärdig operation eller om det finns någon som är kunnig inom området.

Jag var idag, (för bara några timmar sedan) och utsatte mig för det mest smärtsamma jag någonsin varit med om förut. Jag gick till vårdcentralen på Dropinmottagning och de såg direkt att det var läge att operera. Så utan några om och men var de framme med bedövningssprutor och knivar.

Lokalbedövningen gjorde FRUKTANSVÄRT ont, jag grät och skrek nästan hela tiden. Det hade inte hjälpt nog efter två sprutor, så jag fick tre. Trots efter de tre så hade jag fortfarande mycket känsel i tån där jag har nageltrången och vid nagelbandet.
När de började "operera" trodde jag att jag skulle svimma, en sådan fruktansvärd smärta. Efteråt berättade de att bedövningen inte hade tagit för att jag varit så pass infekterad. De hade tagit bort lite mer än halva nageln förklarade dem, (har inte sett själv eftersom jag inte klarade av det).

Hursomhelst är jag VÄLDIGT glad att jag gjort detta nu, och vill ALDRIG mer göra om det. Men nu har det börjat dunka jättemycket i tån och det har börjat gjort rätt ont faktiskt. Är det något jag borde oroa mig över? När jag läst i andra forum verkar det som att det inte alls gör ont efter operationen?
Och vad ska jag tänka på nu så att nageln inte växer fel igen. Vill liksom aldrig mer göra om det här, det var det värsta någonsin. Hur länge kommer jag ha ont? Och ska jag byta "plåster" och sånt redan imorgon? Jag vill helst inte se hur äckligt det här måste se ut...

Sen vill jag tipsa alla som har nageltrång att uppsöka läkare så fort som möjligt för att slippa den smärta jag hade idag då lokalbedövning inte ens ville ta på tån.
Citera
2012-06-04, 20:47
Medlem
Det är inte konstigt att det värker efter det ingreppet. Det lägger sig, var inte orolig. Risken finns att det återkommer dock. Ta han om lilla tån nu bara.
Citera
2012-06-04, 20:54
Medlem
tcfmogs avatar
Det är helt normalt att det gör ont så det är inget att oroa sig för. Minns själv att det gjorde jävligt ont under några dagar.

Risken finns som sagt att det kommer tillbaka men se till att du klipper nageln rakt och inte snett.
Citera
2012-06-04, 21:05
Medlem
Förmodligen så hjälpte bedövningen en del ändå, och nu efter några timmar så börjar det släppa därav gör det mer ont nu.
Citera
2012-06-04, 21:26
Medlem
HarmonicAces avatar
Det är faktiskt ibland svårt att lokalbedöva vid kraftiga inflammationer, den lokala acidosen ("försurningen") leder till sämre passage in till cellerna.

Är nagelanlaget bortskrapat är det lugnt, då kommer inte den delen växa ut. Om inte så gäller det att hålla koll på naglarna, klippa rakt osv.

Observera tecken på sårinfektion som svullnad, rodnad och värmeökning. Ont kommer du ha någon dag.
Citera
2012-06-05, 15:14
Medlem
Tack för era svar. Det stämmer det ni säger.
Det var en förjävlig natt om man säger så, kunde inte sova på hela natten pga smärtan, och när jag tog min andra citadon fick jag biverkningar, hehe, så upp och ringa sjukvårdsupplysningen blev det. Nu efter ha sovit lite är inte smärtan lika outhärdlig, och jag plåstrade om nytt och det såg faktiskt enligt mig ut som ett vanligt sår typ. Så inget jag borde uppsöka läkare för eller? Jag har extremt låg smärttröskel också, så jag har ondare än vissa andra tror jag.

Något som jag tycker är konstigt är att där lokalbedövningen togs har jag jätteont, det är liksom inte själva såret som gör sådär ont tror jag, utan på de ställena där sprutan togs?? Någon som vet?
Citera
2018-02-19, 20:20
Medlem
Jag gjorde detta ingrepp för tre dagar sen och har liksom de flesta som läser detta inlägg varit lite oroliga över smärtan som folk pratar om.
Vill lugna er med min erfarenhet som var helt smärtfri. Bedövningssprutorna stack mindre än att ta blodprov i fingret och det gjorde inte ont när det började verka utan det kändes bara lite annorlunda.

De tog bort hela min nagel och jag var förberedd på att behöva vara hemma från jobbet minst ett par dagar men under dessa tre dagar har jag inte behövt ta smärtstillande iöht.
Jag var idag på återbesök och det såg jättebra ut.

Så för er som tvekar kring operation så kan jag bara säga KÖR! Det är en baggis och man slipper direkt den där förbannade smärtan man hade med nageltrånget.
Citera
2018-02-20, 10:56
Medlem
Kan ju också bero på VEM som ger sprutan och HUR den sticker. Tur för dig att det gick relativt smärtfritt! Jag har också genomgått detta, två gånger, ont som faan under ingreppet och efteråt, sedan smärtstillande ett tag. Nuförtiden får jag aldrig nageltrång, det försvann för evigt, som tur är! Ärftligt till viss del tror jag, varför man får det..Lycka till alla som behöver göra ingreppet, tveka inte, kör! det är det värt, nåt år efteråt ialla fall, besvären försvinner för gott.
Citera
2018-10-08, 00:55
Medlem
Också gjort operation för nageltrång 2 gånger! Första gången gjorde bedövningen så ofantligt ont. Ännu värre är ju att det behövs två sprutor. Kände däremot inget under operationen så det var ju skönt.

Andra gången hade jag lyckats få nageltrång i båda stortårna och 4 sprutor kände jag redan då att jag inte skulle klara av. Lyckades övertala läkaren att använda narkos och fyfan vad skönt det var!
Citera
2024-02-12, 16:46
Medlem
Opererade mitt nageltrång i fredags. Det var bland det värsta jag gjort. Operationen var nästan traumatisk , men värst var när lokalbedövningen släppte. Den värken går inte beskriva med ord …. Man får inga smärtstillande utan får nöja sig med Alvedon vilket inte hjälpte ett skit . Idag är det 3 dagar efter och har ordentligt ont fortfarande. Inget jag hoppas få göra igen 😥😥
Citera
2024-02-12, 16:53
Medlem
Har gjort samma operation som ts och hade rätt ont i flera dagar efteråt. Bara att hålla foten högt upp och hålls ut.
Citera
2024-03-08, 15:19
Medlem
Jag gjorde nageltrång operation för 4,5 veckor sedan och har fortfarande stora problem med rörligheten i tån. Läkaren som opererade mig är avstängd/under utredning. Fick två sprutor i foten fast på fel ställe, så bedövningen hjälpte inte, jag låg där och skrek men han körde operationen ändå, påstod att det "snart var klart". Hade sockerdricka i foten 1,5 vecka efter operationen. Förhoppningsvis får man inge men för livet, haha.

Har ingen separat sjukvårdsförsäkring.. Men jag hoppas man kan få ut eventuell ersättning av Löf.

You had one job
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in