• 1
  • 2
2005-03-03, 21:55
Medlem
tjoffemans avatar
Simpel fråga, kan man det eller har den inga känselnerver ? Inte för att jag har det men man har ju hört att folk har omt både här och där men aldrig just i levern. Och i såfall när har man det......Min farsa dog i levercancer och han sa aldrig att han hade ont just i levern vad jag minns
Citera
2005-03-03, 21:58
Moderator
vfs avatar
För gemene man är det nog svårt att peka ut just levern som orsak
till ev smärta. Men visst fan kan man ha ont i levern.
Citera
2005-03-04, 00:40
Medlem
Vet att "vanligt" folk har skrattat ibland när jag säger att jag har ont i levern efter en rejäl fylleperiod. Men så känns det ibland, när man har krökat ordentligt, hur jag vet att det just är levern vet jag inte, men det känns så. Njurarna kan man ju känna av också om man krökar litegrann, men det behövs ju inga extrema perioder för det, det kan ju alla få.

Slutsats: jag tror man kan få ont i levern, jag har haft det i alla fall
Citera
2005-03-04, 00:46
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Vet att "vanligt" folk har skrattat ibland när jag säger att jag har ont i levern efter en rejäl fylleperiod. Men så känns det ibland, när man har krökat ordentligt, hur jag vet att det just är levern vet jag inte, men det känns så. Njurarna kan man ju känna av också om man krökar litegrann, men det behövs ju inga extrema perioder för det, det kan ju alla få.

Slutsats: jag tror man kan få ont i levern, jag har haft det i alla fall

Hur känns detta då?
Citera
2005-03-04, 00:48
Medlem
Det känns spontant som man kunna få det, då levern kan utstråla smärta. Det vet alla som fått en spark mot levern hur skönt det känns.
Citera
2005-03-04, 00:58
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Det känns spontant som man kunna få det, då levern kan utstråla smärta. Det vet alla som fått en spark mot levern hur skönt det känns.

Vart ifrån känner man smärtan, högt, lågt, höger eller vänster? Känns det som magknip?
Citera
2005-03-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlige Mårten
Vart ifrån känner man smärtan, högt, lågt, höger eller vänster? Känns det som magknip?

Med risk att låta som en pajas så tränar jag ingen kampsport har således ingen erfarenhet, däremot är jag sjukligt intresserad av MMA, K1 och liknande. Där kan en spark mot levern stoppa matcherna för att det gör så fruktansvärt ont. Detta sker inte mot andra sidan där levern inte sitter.

Ni som kollar Pride vet hur kommentatorn Bas Rutten tjatar om leversparkar som så effektivt.
Citera
2005-03-04, 01:07
Medlem
Det är nog mer som en strålande smärta precis runt trakerna där levern sitter, kanske lite som när man har riktigt ont i magen, fast man vet att det är levern. Konstigt att förklara....
Citera
2005-03-04, 01:26
Medlem
Unbalanceds avatar
Ont i levern har jag också haft till och från, jag har ju inga medicinska bevis på att det är just levern .
Men som många sagt så brukar man "veta" att det är levern, om man har ont i den .
Jag brukade gå och ha små ont konstant i levern och njurarna när jag söp som värst, dock aldrig när jag var full/påverkad - utan det kom alltid när jag var nykter, vilket jag sällan var .
Men jag tog mig ur den onda cirkeln som tur är och med det så försvann dessa smärtor när jag vart nykter i några veckor .
Nu får jag ont någon gång ibland, att det hugger till .
Men har man verkligen ont i levern, ja - då GÖR det ONT !
Citera
2005-03-04, 08:25
Medlem
Hispers avatar
När man har gallstensanfall så är det levern det gör ont i. Och jag kan garantera att det gör MYCKET ont, fy fan. Man vrider sig som en mask!

Var det gör ont? Övre högra delen av magen, straxt under höger revbensbåge. Om det nu finns något som heter det.
Citera
2005-03-04, 08:58
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
När man har gallstensanfall så är det levern det gör ont i. Och jag kan garantera att det gör MYCKET ont, fy fan. Man vrider sig som en mask!

Var det gör ont? Övre högra delen av magen, straxt under höger revbensbåge. Om det nu finns något som heter det.

Under höger arcus är helt rätt, vid gallbesvär är det iofs oftast "kramp"
i gallgången som orsakar smärtan inte själva levern.

Spelar väl ingen större roll kanske, ont gör det hur som helst!
Citera
2005-03-04, 09:07
Medlem
khats avatar
Jag har gått i över 1år men känsla av att min lever sväller upp ibland, det känns som nått är ivägen och ibland gör det fruktansvärt ont..Så nog fan kan man ha ont i levern
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in