2012-06-04, 19:02
Medlem
Tofflan69s avatar
Hejsan, för det första vet jag inte om jag lade tråden rätt nu..får hoppas på det.
Jag är en kille på 18 år som bor hemma hos min mamma. Hon bor här själv med mig, och sedan har jag 2 syskon som bor varannan vecka. Vi bor i en 3'a i ett radhus. Mamma blev arbetslös för ungefär 1 år sedan och just nu lever hon på A-kassa. Hennes far dog för ett antal månader sedan och hon fick då ett arv med pengar. Men sedan dess så har hon lagt ner mycket pengar på både renoverat badrummet & Köket.

Vi brukar prata lite ibland om pengar och så eftersom jag vet att det "krisar" lite. Och idag berättade hon att pengarna hon har inte kommer räcka för att betala av köksrenoveringen, så hon skulle ta ett lån av en släkting. Hon säger även att A-kassa pengarna knappt räcker för räkningarna. Jag har heller inte sett något större engagemang om att skaffa nytt jobb. Jag själv flyttar hemifrån inom en 3 års period och med min utbildning och framtid är jag säker på att jag kommer ha det bra.

Så min fråga till er är, ska jag oroa mig över detta? Eller ska jag låta henne ha hand om sin egen ekonomi? Jag är lite rädd att vi skulle bli helt panka men med tanke på hur hon köper saker och inredning men det verkar inte hon vara så orolig över. Snälla hjälp mig !

tacksam för svar och förlåt om texten blev lite rörig.
Citera
2012-06-04, 19:21
Medlem
TripleXLs avatar
Ett väldigt vanligt fenomen faktiskt.

Du bör göra dig redo på att behöva flytta.

Din morsa är inte ensam om att felprioritera såhär.

Du bör redan nu börja spara de pengar du kan.
Om du lägger in pengar till din morsa för att "hjälpa till" nu kommer hon förmodligen öka ännu mer att renovera och allt möjligt oväsentligt för sina egna pengar och det blir mer som en stjälp än hjälp.

Jag var i samma situation som dig förut.
Länge försökte jag hjälpa till med pengar för att vi skulle kunna bo kvar.
Försökte prata vett om hur man hanterar pengar men det gick bara inte in.

Nu är det som det är. Det var en dyr läropeng i att ingen annan än personen själv kan ändra ett beteende som är anledningen till att detta.

Vägrar personen inse att det går åt helvete om man beter sig sådär så hjälper det inte hur mycket pengar du än pumpar in i kalaset. Kom ihåg det.
Citera
2012-06-04, 20:25
Medlem
grovsmides avatar
Var det en man med inkomst med i ekonomin tidigare? Radhus är ofta ganska saftiga avgifter som ska ut varje månad, självklart blir det svårt för morsan att själv betala bara med a-kassa på nåder men det tar ett tag att få in och omställningen till ett fattigare liv är jobbig. Kanske får både hon och du ett jobb och allt löser sig, du flyttar efter nått år, hon flyttar till mindre och så lever ni lyckliga i alla era dar eller så vaknar hon försent och agerar ännu senare= skulder > försörjningsstöd > soclägenhet i kommunens dåliga område > sjukdom osv

Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL

Nu är det som det är. Det var en dyr läropeng i att ingen annan än personen själv kan ändra ett beteende som är anledningen till att detta.

Självklart kan man lära folk ett annat beteende, det går ju sånna tv-program med uppföljningar i dussinet idag men i egenskap av barn kan man inte lära sina föräldrar någonting, det är däremot helt sant, där har många stångat sig blodiga. En viktig del av att växa upp och fullt naturligt antar jag, deprimerande dock

Citera
2012-06-04, 21:47
Medlem
Tofflan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Ett väldigt vanligt fenomen faktiskt.

Du bör göra dig redo på att behöva flytta.

Din morsa är inte ensam om att felprioritera såhär.

Du bör redan nu börja spara de pengar du kan.
Om du lägger in pengar till din morsa för att "hjälpa till" nu kommer hon förmodligen öka ännu mer att renovera och allt möjligt oväsentligt för sina egna pengar och det blir mer som en stjälp än hjälp.

Vägrar personen inse att det går åt helvete om man beter sig sådär så hjälper det inte hur mycket pengar du än pumpar in i kalaset. Kom ihåg det.

Tack så hemskt mycket för ditt svar, ska använda dina tips
Citera
2012-06-04, 21:50
Medlem
Tofflan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Var det en man med inkomst med i ekonomin tidigare? Radhus är ofta ganska saftiga avgifter som ska ut varje månad, självklart blir det svårt för morsan att själv betala bara med a-kassa på nåder men det tar ett tag att få in och omställningen till ett fattigare liv är jobbig. Kanske får både hon och du ett jobb och allt löser sig, du flyttar efter nått år, hon flyttar till mindre och så lever ni lyckliga i alla era dar eller så vaknar hon försent och agerar ännu senare= skulder > försörjningsstöd > soclägenhet i kommunens dåliga område > sjukdom osv

Tidigare var den en man med också ja, men han flyttade för några månader sedan (inte min pappa).
Men dom ses fortfarande och verkar fortfarande ha ett "förhållande" Jag gillar inte killen speciellt mycket men jag kommer ju ändå dra snart och eftersom dom har en 5åring ihop tycker jag dom skulle kunna flytta ihop igen så det blir enklare för båda. För det är nämligen så att han bor i området bredvid i en 3a SJÄLV.
Citera
2012-06-08, 00:06
Medlem
bernankes avatar
Rubben kirrad.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem